handdator

Visa fullständig version : Kinesiska dreambox?

Sidor : 1 2 [3] 4 5 6 7

tjena
2009-12-20, 14:43
om 1 av 2 funkar som den ska ..är det ju en stor vinst ändå..
köpte en 500 klon för att testa funkar hur bra som helst...lika bra som min orginal..

imported_kalleanka
2009-12-21, 13:04
Någon som handlat från
http://www.tiashop.com ?

sleddog
2009-12-21, 13:27
Någon som handlat från
http://www.tiashop.com ?

Knappast nån betalar de priserna för kloner, dem var ju svindyra...

kermith
2009-12-21, 18:01
om 1 av 2 funkar som den ska ..är det ju en stor vinst ändå..
köpte en 500 klon för att testa funkar hur bra som helst...lika bra som min orginal..

Ja i detta fallet så är min klon faktiskt bättre än originalet. Klonen tar bättre emot kanalerna än originalet. Alltså den har en starkare tuner. På min original måste jag fixa och trixa för att få fram en bra signal till boxen... visst kan jag byta ut min original å andra sidan...

razorx
2010-01-05, 12:32
Annat företag som säljer DVBs: http://www.mydalle.com/Wholesale-dvbs_c2235

Läs mitt inlägg om vad jag tycker om mydalle.

wildone
2010-01-05, 12:45
Jag har köpt två boxar från mydalle de svarta Blackbox 500s, stort plus för leveranstiden (4 arbetsdagar) men kvaliteten är skiftande, lade in senaste gemeni i båda, den ena boxen fungerar super och är betydligt snabbare i kanalbyten och mycket bättre bild än min gamla äkta 500s medan den andra fungerar sisådär. Efter 10-12 timmars uptime måste den startas om eftersom ljudet halkar efter och bilden pixlar sig, allmänt seg helt enkelt.

Testade andra images men problemet kvarstår så det är någonting i hårdvaran, eller nån lödning eller nåt anat tekniskt som jag inte orkar felsöka :lol:

Båda kostade precis runt 600 kr/st inkl frakten så prisvärda var de.

Nästa gång ska jag nog testa en 800.

razorx
2010-01-05, 13:02
wildone..

http://comhit.net/showpost.php?p=145049&postcount=492

wildone
2010-01-05, 13:06
Jo jag har läst det, samtidigt känner jag ett par stycken som köpt 800 från mydalle och inte har dina problem, som sagt, kvaliteten verkar vara minst sagt skiftande, man måste ju våga chansa och testa sig lite :P

razorx
2010-01-05, 13:09
Hehe ja det måste man kanske :)

gump
2010-01-07, 12:28
de där med ljudet att de halkar efter. de är något jag upplevt i gemini på några äldre versioner(iaf på min original dm500). har du testat PLI images ? de brukar funka bra på 500 modellen. de var iaf en av de anledningar till att jag gav upp gemini träsket. glöm inte att du MÅSTE köra med nolllmodem kabeln när du kör pli. dessutom finns det numera PLI jade 3 Maxvar till dm500.

edit: haha jag läste bara halva ditt inlägg tror jag. du hade testat andra images. men iaf. hoppas du gjorde de helt å hållet med nollmodem kabeln så du inte flasha över TP.

sen har jag för mig de finns någon erase image som rensar flash minnet ordentligt.

Jag har köpt två boxar från mydalle de svarta Blackbox 500s, stort plus för leveranstiden (4 arbetsdagar) men kvaliteten är skiftande, lade in senaste gemeni i båda, den ena boxen fungerar super och är betydligt snabbare i kanalbyten och mycket bättre bild än min gamla äkta 500s medan den andra fungerar sisådär. Efter 10-12 timmars uptime måste den startas om eftersom ljudet halkar efter och bilden pixlar sig, allmänt seg helt enkelt.

Testade andra images men problemet kvarstår så det är någonting i hårdvaran, eller nån lödning eller nåt anat tekniskt som jag inte orkar felsöka :lol:

Rolsten
2010-01-07, 13:46

Kolla så att du inte har "snabb zapping" aktiverat på boxen som tappar läppsynk.
Finns här på PLi...
http://anonym.to?http://www.pli-images.org/modules/wiki/index.php?wakka=E1OSDopt
Om det inte är det, telnetta och skriv dmesg efter omstart.
Felmeddelanden? Jämför med din andra box...

wildone
2010-01-07, 15:32
Kolla så att du inte har "snabb zapping" aktiverat på boxen som tappar läppsynk.
Finns här på PLi...
http://anonym.to?http://www.pli-images.org/modules/wiki/index.php?wakka=E1OSDopt
Om det inte är det, telnetta och skriv dmesg efter omstart.
Felmeddelanden? Jämför med din andra box...

Det är inte mjukvarbaserat fel, läs 8 olika images =)

Jag har felsökt allt utom just öppnat boxen och letat, känns som det spelar mindre roll att jag får starta om boxen en gång per dygn, det är ändå en av ungarna som fått den =)

Boomerang
2010-01-10, 16:27
Hej alla! tack för en fin forum?

jag är nybörjare och funderar på att köpa en dreambox till satelitt DM 500S...finns att köpa både i sverige och i kina. har kollat på almsat i sverige och crown sat i kina...

vad är det för skillnad mellan dem är det precis samma box??? Är det så att almsat importerarat från kina och säljer i sverige.. Eller är den från almsat mycket hållbarare???

den från kina är mkt billigare...är det någon som vet om de håller i längden eller går sönder???? vad jag har läst i forum så är denna box den vanligaste...

Fråga 2? Just nu kör en gammal nokia 9800 med motor...någon som vet om motorn kommer att funka med dreambox....

Tack........

wildone
2010-01-10, 17:17
men snälla, ännu en tråd om kinaboxar, räcker det inte med alla som redan finns?

500s tillverkas inte längre, Orginal heter i sånt fall 500+

med den informationen kanske du kan räkna ut resten =)

pacmyc
2010-01-10, 17:51
för att förtydliga, dreambox 500 som säljs i Sverige kommer från Kina med ett stort prispåslag :)

Boomerang
2010-01-10, 19:47
Tack Pacmyc! Nu kommer jag med dumma frågor igen...Är det flera olika företag som till klonar de? Hur kommer det sig att dreambox låter de att klona sen släpps de i nästan samma namn...Vilken skulle ni rekommendera mig???

Leatherface
2010-01-10, 20:11
Dream Multimedia arbetar aktivt för att stoppa dom företag som sysslar med kloner så det är inget dom "låter dom göra".

http://www.dream-multimedia-tv.de/en/no-chance-clones

Sen en till sak ni här inte har tänkt på är att ni gör er skyldig till "medhjälp till piratkopiering" genom och länka till dessa ställen bla. likt piratebay domen.

wildone
2010-01-10, 20:21
Dream Multimedia arbetar aktivt för att stoppa dom företag som sysslar med kloner så det är inget dom "låter dom göra".

http://www.dream-multimedia-tv.de/en/no-chance-clones

Sen en till sak ni här inte har tänkt på är att ni gör er skyldig till "medhjälp till piratkopiering" genom och länka till dessa ställen bla. likt piratebay domen.

Ge dig för helvete, ingen och jag menar INGEN kommer bli fälld för att länka till TPB eller någon annan torrent site.

Du vet ju fan inte vad du pratar om.

Leatherface
2010-01-10, 20:23
Jag pratar inte om torrent utan domen mot TPB gör det ju helt klart att man inte får länka till piratkopierad material.
Det är nåt som dom som fällde TPB killarna hittat på och inte jag och det var för "medhjälp till piratkopering".
Domen gör det helt klart länkar till sidor som säljer piratkopierad hårdvara som t.ex dreambox kloner då det är samma sak.

TPB = har länkar till nerladdning av piratkopierad film, musik, program osv.
ComHit = har länkar till köp av piratkopierade dreamboxar och andra saker.

Däremot är det en annan sak sålänge det stannar vid diskussioner utan länkar så om alla länkar tas bort så är trådarna helt lagliga.

Polisen
2010-01-10, 20:49
men snälla, ännu en tråd om kinaboxar, räcker det inte med alla som redan finns?

500s tillverkas inte längre, Orginal heter i sånt fall 500+

med den informationen kanske du kan räkna ut resten =)
Den här tråden startades i april.

I övrigt så är det klart att ni ska köpa kinaboxar, de 500 som säljs i sverige är exakt samma boxar men med ett rejält prispålägg och inget litet påslag heller, i Sverige kostar de ca 1300:- i Kina ca en femhundring, man får nästan tre stycken kinaboxar på en svensksåld.

Boomerang
2010-01-10, 20:53
Men menar ni då att svenska företag som säljer d500s...är piratkopior...av dm 500s.....Men jag hittar väl inte någon original d500 Var hittar jag original dreambox...som är motsvarande d500s....och hur vet jag att den är original....

Boomerang
2010-01-10, 20:58
Men det verkar som att varannan har haft problem med sina dm500s...eller om inte fler...fan ska man välja för box????????????????

wildone
2010-01-10, 20:59
Jag pratar inte om torrent utan domen mot TPB gör det ju helt klart att man inte får länka till piratkopierad material.
Det är nåt som dom som fällde TPB killarna hittat på och inte jag och det var för "medhjälp till piratkopering".
Domen gör det helt klart länkar till sidor som säljer piratkopierad hårdvara som t.ex dreambox kloner då det är samma sak.

Däremot är det en annan sak sålänge det stannar vid diskussioner utan länkar så om alla länkar tas bort så är trådarna helt lagliga.

Nej du är fortfarande helt ute och seglar, TPB länkade direkt till var verken kunde tas ner, comhit länkar till en affär där du kan köpa billiga dreambox om de så är lagliga eller piratkopierade, comhit bryter inte mot någon lag genom länkning till tredjepart.

Du har fel, trots all propaganda du spyr ur dig så har du fel i detta fall.

DESSUTOM har domen i TPB ej vunnit laga kraft, således finns det ingen sådan lagstiftning att luta sig mot om nu dessa länkar skulle falla inom samma ram, vilket de inte gör.

wildone
2010-01-10, 21:01
Men menar ni då att svenska företag som säljer d500s...är piratkopior...av dm 500s.....Men jag hittar väl inte någon original d500 Var hittar jag original dreambox...som är motsvarande d500s....och hur vet jag att den är original....

satpro.se (http://www.satpro.se/default.asp?id=12101&ucat_nr=101&div=121&divshow=1) säljer DM500S+ som är orginal, men tro inte att de är problemfria bara för att du köper orginal.....lååångt ifrån

Leatherface
2010-01-10, 21:04
Nej du är fortfarande helt ute och seglar, TPB länkade direkt till var verken kunde tas ner, comhit länkar till en affär där du kan köpa billiga dreambox om de så är lagliga eller piratkopierade, comhit bryter inte mot någon lag genom länkning till tredjepart.

Du har fel, trots all propaganda du spyr ur dig så har du fel i detta fall.

DESSUTOM har domen i TPB ej vunnit laga kraft, således finns det ingen sådan lagstiftning att luta sig mot om nu dessa länkar skulle falla inom samma ram, vilket de inte gör.
Nej dreamboxarna är inte lagliga eftersom dom använder Dream Multimedia och Dreambox som namn på boxarna och är alltså olagliga kopior och därför bryter länkar till ställen som säljer dom mot lagen det är så uppfattar jag TPB domen iaf.

Leatherface
2010-01-10, 21:07
satpro.se (http://www.satpro.se/default.asp?id=12101&ucat_nr=101&div=121&divshow=1) säljer DM500S+ som är orginal, men tro inte att de är problemfria bara för att du köper orginal.....lååångt ifrån
Självklart kan det bli problem med orginalgrejer oavsett vad det är för nåt men mindre risk för fel iaf med orginal.
DM500S+ är dessutom en helt annan box och är i princip en DM600 utan Plug N Play tuners och möjlighet att stoppa in HDD.

MickeD
2010-01-10, 21:15

pleeeese.
så gott som samtliga boxar som säljs idag ser inte ens ut som ursprungsboxen kretskortsmässigt (dm500) om du lyfter på skalet på "klonerna".
kineserna är inne på 8-9 generationen enigmakompatibla boxar.
fullt tillåtet att tillverka och sälja dessa boxar!!
finns inget "hardware copyright" !

det enda dmm har licensierat är namnet dreambox vilket innebär att så länge det inte står dreambox på frontpanalen så är allt frid o fröjd!

möjligen en gråzon att lägga in pli, enigma eller någon annan img som baseras dmm drivar som du så ofta framhäver.

Leatherface
2010-01-10, 21:17
Ja men dom använder Dream Multimedia och Dreambox som namn och är därför illegala oavsett hur den ser ut inuti.
Images för Dreambox är ingen gråzon då det gäller drivers åtminstone då du får använda driverna sålänge det är för Dreambox som är såld eller lincenserat av DMM.

Se här för mer information.
http://www.comhit.net/showthread.php?t=26244&page=6

Däremot bryter som flesta images mot GPL iaf då dom inte gör patchar för bla enigma2 tillgängligt för alla.
Egna grejer som inte är baserat på GPL som plugins bla behöver dom däremot inte ge ut sourcen till.
openPLi är ju helt öppen med egen git så den bryter inte mot GPL.

T-bird
2010-01-10, 21:19
Den här tråden startades i april.

I övrigt så är det klart att ni ska köpa kinaboxar, de 500 som säljs i sverige är exakt samma boxar men med ett rejält prispålägg och inget litet påslag heller, i Sverige kostar de ca 1300:- i Kina ca en femhundring, man får nästan tre stycken kinaboxar på en svensksåld.
Det var en separat tråd först.
Undertecknad slog ihop den med denna

MickeD
2010-01-10, 21:28
jag lovar härmed att i fortsättningen inte komentera Leatherface inlägg, men min puls går upp i 180 & det bara svartnar för ögonen när jag ser vad grabben skriver, kan inte hjälpa det !! :)

Lizzard
2010-01-10, 22:16
Varför köpa en klon när tuners är skräp i dessa? i slutändan bedrar snålheten er plånbok och ni har mer stress och betalat mer än vad original kostar.

Satan vad folk är giriga, dessutom förstör det andrahands marknaden med alla sketna klonboxar.

Enda sättet är att DM sänker priserna så tar det död på klonmarknaden ganska omgående.

Leatherface
2010-01-10, 22:21
Problemet är att verksamheten skulle gå med förlust då om dom ska sänka sig till den prisnivån.
Kostnader för personal, lokaler, licenser och utveckling osv måste ju räknas in och dessutom kommer det ju till skatter med.
Inte DMM's fel att t.ex DM8000 kostar 11-12000:- i Sverige då den t.ex i Tyskland kostar 9000:- på vissa ställen.
Det pga svensk moms och skatter är högre än i t.ex Tyskland.
Och med en normal euro kurs skulle den legat på runt 8000:- från Tyskland men lär nog dröja innan kronan är tillbaka på normala nivåer.
2 saker som inte DMM kan påverka.

sleddog
2010-01-10, 22:43
Problemet är att verksamheten skulle gå med förlust då om dom ska sänka sig till den prisnivån.
Kostnader för personal, lokaler, licenser och utveckling osv måste ju räknas in och dessutom kommer det ju till skatter med.
Inte DMM's fel att t.ex DM8000 kostar 11-12000:- i Sverige då den t.ex i Tyskland kostar 9000:- på vissa ställen.
Det pga svensk moms och skatter är högre än i t.ex Tyskland.
Och med en normal euro kurs skulle den legat på runt 8000:- från Tyskland men lär nog dröja innan kronan är tillbaka på normala nivåer.
2 saker som inte DMM kan påverka.

Seriöst lädret, jag tror vi alla vet vad du tycker men nu är du som en upphakad CD skiva, du har ju fått en egen tråd om detta med etiken så varför inte hålla dig i den?

Jag respekterar dock din åsikt, men på samma sätt som att Cloner är mer eller mindre off-limit på på dreamboxx.nu så borde du väl kunna hålla viss netikett även här?

Psst, kolla tabellen förresten :thumbup:

Leatherface
2010-01-10, 22:46
Vi har inte spelat 55 omgångar än :)

Boomerang
2010-01-10, 22:54
Men om det skulle vara olagligt att sälja dm 500s klon, då borde ju inte finnas på svenska återförsäljares sajter...de skulle nog inte ta in de om de krånglade så mycket...1års garanti medföjer......

dm500+ är slut står det på saltelitproffsen...och de hävdar att deras boxar är originala kan man lita på det??? Dreambox DM 600 S PVR (SVART) finns för 2495 kr...är den äkta då???

Leatherface
2010-01-10, 23:08
DM500S+ är äkta boxar och det är den som ersatte DM500.
Är egentligen en nerbantad DM600 utan HDD och Plug N Play tuners i ett DM500 skal men i övrigt lika.
DM600 för 2495:- låter som orginal iaf men du kan få den för under 2000:- i Tyskland.
Men visst det förekommer butiker (även vissa officiella återförsäljare) som säljer kloner även dom tyvärr.
Du kan ju tänka dig själv om jag byggde ihop en dator under HP namnet t.ex och sen la in piratkopierad Windows i den.
Hur länge tror du jag skulle få sälja den?
Det är däremot fullt lagligt att sälja med annat namn än under Dreambox och Dream Multimedia och utan sånt som inte går under GPL.
Med andra ord dom måste skriva egna drivers.

Lizzard
2010-01-10, 23:46
Inget snack om saken att DMMs boxar är överpriser och att priserna gör skäl för sig, DMM gör enorma marginaler säkerligen på deras boxar.

Dom kommer i längden hugga sin egen arm med tiden om de inte sänker priserna, bara kolla Blocket.se så ser du vilka enorma mängder klonboxar det finns ute just nu, detta är en rejäl intäktsförlust för DMM dom säkerligen inte är glada över.

Lizzard
2010-01-10, 23:48
Men om det skulle vara olagligt att sälja dm 500s klon, då borde ju inte finnas på svenska återförsäljares sajter...de skulle nog inte ta in de om de krånglade så mycket...1års garanti medföjer......

dm500+ är slut står det på saltelitproffsen...och de hävdar att deras boxar är originala kan man lita på det??? Dreambox DM 600 S PVR (SVART) finns för 2495 kr...är den äkta då???

Garantin kan man bara glömma, om man läser andra forum så har dom som fått boxar som gått sönder kalla handen från säljaren, antingen inte svara eller säger glöm det.

Lite svårt claima en box som är köpt från Kina om man har problem, då sitter man nog i sjön.

Just DM800 verkar alla ha problem med tunern, så de köper en ny tuner och så håller det på tills nästa problem dyker upp och till slut har den kostat mer än originalet.

Det är som köpa en klonad Rolex när man är på marknad i Italien på semestern, den funkar typ i 1 månad efteråt och när man går till uraffären säger dom att det går inte laga för de har konstruerat den så att den inte ska gå att laga eller byta batteri.

Leatherface
2010-01-10, 23:58
Det som säljer är enbart hårdvaran som är satt ihop av arbetskraft som inte kostar nåt i princip.
Det går inte jämföra priserna med vad klonerna kostar.
Sen har vi ju alla dom sakerna jag nämnt tidigare och det är nåt som inte går göra nåt åt.
Sen så lägger ju självklart DMM på lite grann och jag ser inget fel i det.
Alla företag vill ju tjäna pengar på sin verksamhet så inget konstigt med det och det gör ju alla.
Sen så har jag aldrig hört talas om en orginalbox som börjat brinna som en del råkat ut för med kloner så kvaliten varierar ju ganska kraftigt.

sleddog
2010-01-11, 00:00
Garantin kan man bara glömma, om man läser andra forum så har dom som fått boxar som gått sönder kalla handen från säljaren, antingen inte svara eller säger glöm det.

Lite svårt claima en box som är köpt från Kina om man har problem, då sitter man nog i sjön.

Just DM800 verkar alla ha problem med tunern, så de köper en ny tuner och så håller det på tills nästa problem dyker upp och till slut har den kostat mer än originalet.

Så länge köparen är medveten om att det är en klon så ser jag inte detta med försäljning som så farligt, däremot så är det ju väldigt dåligt om de säljs som original för du kan ju faktiskt glömma garantier då det gäller klonerna.

Men om jag köper 3 st DM800 så koste ju den lika mycket som EN orginalbox och jag tror personligen inte att det är så många boxar med problem som du vill förespegla.

Om jag skall köpa en DM800 så kommer jag definitivt att köpa en klon, men det är ju mitt val och jag är medveten om riskerna.:D

Leatherface
2010-01-11, 00:03
Ja det är många problem med kloner.
Finns många snikna eller blivit lurad här i stan med som inte haft annat än problem.
Medans ingen jag känner haft problem med sina orginal.
Men oavsett om dom skriver att det är klon eller inte så kommer man inte ifrån att det är illegala boxar.

sleddog
2010-01-11, 02:03
Ja det är många problem med kloner.
Finns många snikna eller blivit lurad här i stan med som inte haft annat än problem.
Medans ingen jag känner haft problem med sina orginal.
Men oavsett om dom skriver att det är klon eller inte så kommer man inte ifrån att det är illegala boxar.

Men det är ju alltid "problem" med dreambox, det är ingen gullig lösning du köper på hyllan och sedan har den i 5 år...
Problemet är ju att den är fullt anpassningsbar och det vill ju gärna folk prova, och hips vips så har de lyckats "sabba" boxen.

Tror säkert att Dreambox alla delar både köps och tillverkas i europa, dessutom så är det enbart europeer som sätter ihop dem för skäliga löner...
Eller vad tror du :rolleyes:

Som sagt, jag är kraftigt emot de som säljer kloner som äkta vara, däremot så har jag inget emot klonerna i sig.

Att börja snacka stöld och copyright i de kretsar som både du och jag befinner oss i på nätet är faktiskt aningens patetiskt, men det är ju vad JAG tycker.
:headbang:

Boomerang
2010-01-11, 02:31
Det finns en Dream Multimedia DreamBox DM-100S på prisjakt för bara 1300 kr...är den äkta då??? Läste någonstans att det ska vara äkta....men priset känns ju skumt då...går det att göra alla saker på den som d500s....den verkar ha USB.........

Leatherface
2010-01-11, 02:39
Den är äkta och den är inte baserad på opensource som dom andra modellerna.

forhike
2010-01-11, 03:24
tror nog att det flesta felen på boxarna vare sig det är orginal eller kopior är användarfel kanske 80% t.o.m :rolleyes:

Leatherface
2010-01-11, 03:30
Jovisst finns ju en hel del som är vårdslös med grejerna.
Rycker i kablarna medans dom är på osv och bara såna saker kan ha sönder boxarna.
Sen kan man ha otur att ett vanligt strömbortfall eller strömavbrott kan paja boxarna också.
Inte bara boxar utan all elektronik.

Boomerang
2010-01-11, 04:44
dum fråga kanske.....Vad är opensource....

Leatherface
2010-01-11, 06:11
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opensource

matkoh
2010-01-11, 06:23
Hmmm.

Opensource är motsatsen till Bills "locked-binaries", kort sagt.

Boomerang
2010-01-11, 14:24
d500+.... Kan man göra samma saker med den som d500S? och ha använda samma programvara?????

wildone
2010-01-11, 14:42
Det är inte samma mjukvara, 500+ är en vidareutvecklad (typ) 500s, lite bättre propp och mer minne. I övrigt är den identisk funktionsmässigt.

Leatherface
2010-01-11, 15:19
dm500+ = dm600 utan hdd och plug n play tuners i princip.

Boomerang
2010-01-11, 16:53
Någon som vet var man kan köpa den billigt d500+ med pålitlig garanti???

vilken borde jag köpa en dm500s för 700 kr från crownsat eller betala 2000kr för d500+ från almsat i sverige och vara felfri?

Boomerang
2010-01-11, 17:56
Glömde att tilläga att jag inte kommer att trixa eller så, installera en gång och funkar allt så får den rulla på utan att ändra mjukvara...ska kolla på hotbird och astra 2a... tack för alla bra svar jag får....

newneal
2010-01-12, 10:10
Någon som vet var man kan köpa den billigt d500+ med pålitlig garanti???

vilken borde jag köpa en dm500s för 700 kr från crownsat eller betala 2000kr för d500+ från almsat i sverige och vara felfri?

Orginalbox betyder inte felfri eller ens mindre problem.
Garantin är lättare på orginalboxen eftersom försäljaren är närmare men priset är i princip 3ggr mer, så bara att välja.

Sett till potentiella problem och arbete du behöver lägga ner för att få saker att funka så är det ingen skillnad alls på orginal och klon.

reqtum
2010-01-12, 18:36
Nää dra mig baklänges, har suttit och läst grymt intressanta inlägg i många år på detta forum.. Finns fortfarande många kvar, men efter att ha läst diskussionen i denna tråd. Undrar jag om det inte är så att vissa (Kanske jag:errf:) Missat hela poängen med detta forum...

Ok,

1. I begynnelsen fanns det gratisTV-Via egensmidda smartcards
(Detta sket ju sig när krypteringen ändrades) vet väl alla!!

2. Comhit var då en plats där alla träffades i samförstånd och visade varandra respekt och hjälpsamhet i gratisTVn´s Tecken...

3. Då den möjligheten inte längre är en Option, så borde väl det ligga i allas intresse, att komma så billigt undan(Inte gratis),som möjligt eller??

Detta j****a tjafset om äkta hit eller dit är helt ointressant, Köper man en kopia. Ja då antar jag att man kanske inte får top of the line grejor, men det är skit samma så länge man får en fungerande produkt till billigast möjliga pris.. DET torde vara den ledande stjärnan på denna site..

Hemside tips till whinande analklåde offer i Pro APB klass:
http://www.antipiratbyran.com/

Resten kan stanna kvar och tillföra massa gott, till den breda majoriteten som använder detta forum som en oas i SåBilligtSomMöjligt-TV Världen!!

Tack och hej
//Req.

Lizzard
2010-01-12, 19:51
Det är tyvärr mycket prestige i dreambox ägare, dom tror de äger den bästa boxen av alla vilket inte är sant.

Efter vad jag läst på ett ukrainskt forum så verkar även original DM800 vara en riktig skitbox i kvalite, OLED displayen verkar lägga av efter 18 månader, tunerkorten har haft tre olika revisioner, första revision så blev den för varm så hela modulen dog efter ett tag, tydligen har dom försökt förbättre modulen hela tiden men problem kvarstår.

Att då betala 4500:- för en DM800 är rena rånet och klonpriset på max 2000:- är mer realistiskt.......

Personligen tycker jag det är kriminellt att ens ta ut så mycket pengar som DMM gör för sina skitboxar så jag har ändrat ståndpunkt i denna fråga efter tagit reda på mer fakta.

Det vore en sak om DMM faktiskt sålde kvalitetsboxar, men verkligheten är en annan, DMM har tydligen en agenda att tillverka så billiga boxar som möjligt åt sig själva och sen lägga på rejäl marginal när man säljer till konsument.

Detta lurendrejeri gillar jag inte, om man betalar 4500:- för en original DM800 så ska det vara hög kvalite.

Leatherface
2010-01-13, 02:54
Olika revsioner är inget som är unikt för Dreambox utan fnins i all möjlig hårdvara så det är inget konstigt med det.
Sen så kan självklart fel förekomma på orginal också men helt klart vanligare på kloner.
Och då det gäller priset så är det som sagt inte deras fel att Sverige har svag krona och dyrare skatter och moms på grejerna än t.ex Tyskland där boxarna är billigare.
Trots att kronan är svag och euron är kring 1:- dyrare än normalt så kan man få en dm8000 för 9000:- i Tyskland medans man får betala 11-12000:- i Sverige.
DM800 går att få tag på runt 4000:- så där är inte skillnaden så stor men det beror nog på att den är mer prispressad för hade den följt kronkursen så hade den kostat över 5000:- idag.
Försäljarna gör nog inte speciellt stora vinster på den modellen och därför fuskar en del och säljer kloner som orginal och lurar folk.
Det är ju ett stort problem att man inte vet om man får en orginalbox fast man beställer från en vanlig svensk sida.
Sen så finns det INGET som försvarar att man säljer boxar under andras namn eller piratkopierar deras drivers oavsett vilken kvalite dom håller.
Säj boxarna med annat namn och med rätt namn på tillverkaren och med egenskrivna drivers så är boxen helt ok.
Om ni vill ha andra boxar så finns det redan gått om dom som är både orginal och billigare.
Azbox, Vu+Duo, IPBox, Kathrein, Octagon, QBox osv. bara välja och vraka.

mattheo
2010-01-15, 06:18
Är det någon av er som har några erfarenheter av www.dreambox500c.com (http://www.dreambox500c.com) ?

melek84
2010-01-18, 01:03
OK, har läst nu lite grand i trådet. Men har fortfarande inte fått svar på en fråga. Kan ngn förklara vad man bör göra med tunerfel i DM800(klon). Ska man byta ut tunern, eller går det att fixa utan att behöva byta ut hårdvaran. Fick boxarna för ett par dagar sedan så de borde vara "uppdaterade" men man vet aldrig med kineserna. Det står DVBS2 ALPS i infot om tunern, ska man lite på det eller behöver man öppna boxen och titta? Kan någon skriva någon slags guide? 1. 2. 3. där man kan testa olika saker. Är det någon som har fått fungerande Dm800 klon? Eller lyckats få en fungerande box isåfall hur?

razorx
2010-01-18, 08:00
OK, har läst nu lite grand i trådet. Men har fortfarande inte fått svar på en fråga. Kan ngn förklara vad man bör göra med tunerfel i DM800(klon). Ska man byta ut tunern, eller går det att fixa utan att behöva byta ut hårdvaran. Fick boxarna för ett par dagar sedan så de borde vara "uppdaterade" men man vet aldrig med kineserna. Det står DVBS2 ALPS i infot om tunern, ska man lite på det eller behöver man öppna boxen och titta? Kan någon skriva någon slags guide? 1. 2. 3. där man kan testa olika saker. Är det någon som har fått fungerande Dm800 klon? Eller lyckats få en fungerande box isåfall hur?

Har du köpt trasiga boxar? 1. 2. 3. ja du måste öppna boxen och kolla under tunern för att se vilken rev du har fått. Nabilosat är enligt mig den imagen som har fungerat bäst med kloner.

Muggesand
2010-01-18, 12:21
Har du köpt trasiga boxar? 1. 2. 3. ja du måste öppna boxen och kolla under tunern för att se vilken rev du har fått. Nabilosat är enligt mig den imagen som har fungerat bäst med kloner.

Jag håller inte med, med nibilosat så hade jag problem med hd-kanaler och framför allt att den vägrade hitta en del hd-kanaler under sökningen. Men med gemini 4.60 så funkar det mesta klockrent!

bpl
2010-01-18, 16:20
Byt satellites.xml fil...

razorx
2010-01-18, 17:23
Jag håller inte med, med nibilosat så hade jag problem med hd-kanaler och framför allt att den vägrade hitta en del hd-kanaler under sökningen. Men med gemini 4.60 så funkar det mesta klockrent!

Har du ett sim 2.01 eller ett sim 1.0? DVBsubs och sim 1.0 med patchade images fungerar inget vidare. Nabilosat BH 0.10 Har SSL72 och fungerar utmärkt med DVBsubs samt alla HD kanalerna. Som föregående sa "byt satelites.xml"

Muggesand
2010-01-18, 17:34
Har du ett sim 2.01 eller ett sim 1.0? DVBsubs och sim 1.0 med patchade images fungerar inget vidare. Nabilosat BH 0.10 Har SSL72 och fungerar utmärkt med DVBsubs samt alla HD kanalerna. Som föregående sa "byt satelites.xml"

Har sim 1.0. Har dock bara testat BH 0.12 och ssl72. Visst funkar inte DVBsubs på gemini 4.60 med ssl72. Men det e ju bara sport som jag kollar på o där är det ju aldrig några subs.

Byt satelites.xlm? är ganska ny på detta så hänger inte riktigt med här, varje gång jag bytt image så har jag gjort en ny sökning?! något man kanske inte behöver göra?

razorx
2010-01-18, 19:29
Här kan du skapa dig en fräsh lista. http://satellites-xml.eu/
Du kan alltid spara dina kanaler med DreamboxEdit så slipper du göra en kanalsökning varje gång du byter image. Ett annat sätt att köra orginal images i din klon är med MeoBoot http://comhit.net/showthread.php?t=26114&highlight=meoboot

Denna plugin kopierar alla dina inställningar till den nya imagen, riktigt bra fungerar det också.

Muggesand
2010-01-18, 20:17
Här kan du skapa dig en fräsh lista. http://satellites-xml.eu/
Du kan alltid spara dina kanaler med DreamboxEdit så slipper du göra en kanalsökning varje gång du byter image. Ett annat sätt att köra orginal images i din klon är med MeoBoot http://comhit.net/showthread.php?t=26114&highlight=meoboot

Denna plugin kopierar alla dina inställningar till den nya imagen, riktigt bra fungerar det också.

Har sparat en lista i dreamboxedit, men alltid när jag försöker ftp:a över den så säger den att nån fil saknas?! kommer inte ihåg vilken just nu. Därav har jag alltid kört en ny sökning, laddat över listan till datorn, bytt mapp till den med den sparade listan o sen tankat över. Då har det funkat. Gjort så för att slippa sortera ny favoritlista varje gång. Lite småjobbigt o gå igenom ca 1200 "services" varje gång ;)

Jag är iövrigt nöjd med clonboxen så nu få den rulla på 4.60. Det enda är att jag inte fått igång 2sub, kör på den vanliga som ligger nu, den funkar väl så där.

Man har mkt att lära :)

Leatherface
2010-02-03, 00:53
Nåt som folk ska tänka på om dom funderar på köpa kloner utomlands oavsett vad det gäller.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6535658.ab

altair4
2010-02-03, 07:30
Nåt som folk ska tänka på om dom funderar på köpa kloner utomlands oavsett vad det gäller.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6535658.ab

Så länge man köper för enskilt bruk är det ingen fara dock.

tjena
2010-02-03, 09:13
lite får man chansa...annars vore livet tråkigt..hehe

jaggan
2010-02-03, 20:00
Inte köpt i kommersiellt syfte, det vill säga för vidareförsäljning.

Leatherface
2010-02-03, 23:37
Verkar vara ni som inte kan läsa.
Var står det att han köpte i kommersiellt syfte?

Sen om ni läser längst ner så står det.
"Fotnot: Vid köp på postorder/via internet har tullen rätt stoppa även enstaka artiklar, oavsätt antal och värde."

DMM kan alltså få paket levererade från dom olika kina företagen stoppade i tullen och det är vad som hänt i ett antal länder redan.
Sen så är det ju inte enbart i Sverige det kan stoppas utan på vägen till Sverige också.

"I Danmark råder nolltollerans för piratkopior, enligt vakthavande befälet på tullverket. Antal, ändamål och värde på dina inshoppade kopior spelar ingen roll.

– Det är bra att folk får en tankeställare och vet att man kan bli stoppad även i andra länder. Och att det inte hjälper att säga att man inte känner till reglerna, säger Per Holgersson."

sleddog
2010-02-03, 23:44
Verkar vara ni som inte kan läsa.
Var står det att han köpte i kommersiellt syfte?

Sen om ni läser längst ner så står det.

Fotnot: Vid köp på postorder/via internet har tullen rätt stoppa även enstaka artiklar, oavsätt antal och värde.

DMM kan alltså få paket levereade från dom olika kina företagen stoppade i tullen och det är vad som hänt i ett antal länder redan.

Du blir inte straffad mer än att du förlorar varorna om de är för eget bruk, svårare än så är det inte.
En utomordentligt dålig artikel från tidningen, så länge som det inte finns en rättegång så kan dessutom inte varumärket kräva rättegångskostnader.

Och om du tror att det blir rättegång för att en person har importerat 5 kallingar så är du naiv.
De kan alltid testa att dra detta civilrättsligt, men för att personen skall bli dömd så måste det finnas ett uppsåt och det tror jag knappast att rätten finner för 5 kallingar.

Detta är bara ett stort skrämselskott ;)
Om du importerar för eget personligt bruk så är worst case scenario att du förlorar grejorna vilket faktiskt kan ske.

Leatherface
2010-02-03, 23:50
Inte mer än rätt om tullen tar och förstör dom.

sleddog
2010-02-03, 23:57
Inte mer än rätt om tullen tar och förstör dom.

Den åsikten är man fri att ha, men jag anser att tullen borde fokusera mer på alla jävla droger som strömmar in istället för att undersöka och destruera Pelles dreambox eller Nike skor som han köpt via nätet.

Leatherface
2010-02-04, 03:44
Droger är självklart viktigt med det säger jag inte emot.
Men nu handlar det om illegala kopior och upptäcks sånt i tullen så ska det självklart förstöras.

jhunden
2010-02-04, 09:30
Vad klassas de "nya" OEM-klonerna som inte har märket "Dream Multimedia" på sig utan är en noname-produkt? Klassas de som kloner...

sleddog
2010-02-04, 10:24
Vad klassas de "nya" OEM-klonerna som inte har märket "Dream Multimedia" på sig utan är en noname-produkt? Klassas de som kloner...

Jag tror inte att tullen stoppar dessa då de saknar kunskap, jag tror till och med att ytterst få tullare känner till dreambox ÖHT.
Så om jag skulle sälja kloner så skulle jag valt OEM boxar, sannolikheten att åka dit för piratkopior i det fallet torde vara försumbar.

jajje
2010-02-04, 20:50
Lädret, jag måste bara få kräkas lite konstruktiv kritik till/om dej.

I ett annat (för övrigt mycket bra) forum som bara diskuterar org Dreambox är du ganska aktiv. Om nån råkar där ställa en fråga ang clone så är du ganska snabb på att klippa och säga till att det finns andra forum som diskuterar clones..okey jag köper det, ett forum för org maskiner, that's it, no hard feelings. Jag tycker du har många bra inlägg i på det forumet.

Men då kan du väll hålla inne med helt sinnes störda svar här som inte tillför något. Har läst trådar här där folk söker seriös hjälp om nått bekymmer. Då läser man ett svar av dej där det står nått i stil med.."så går det när man inte handlar org....bla bla bla" tror du det är sånt man vill höra då man behöver hjälp?

Som sagt var..jag har två boxar, en org i TV-rummet och en clone i sovrummet. Jag har lärt mej mycket ur dina svar/trådar på "det andra" forumet då det gäller org. boxarna.

Men då man läser dina inlägg här när det gäller clone så sjunker du så djupt. Tappar helt förtroendet för dej. Acceptera att vissa köper clone. Kanske inte alla gånger beror på att man är snål..vissa kanske inte kan lägga 4-5000 på en box. Vissa tycker det är roligt att experimentera mm.
Till er alla som funderar på att köpa en clone så kan jag meddela att av mina två maskiner så är clonen inte nå sämre än min org box. Båda är DM800.
Som jag ser det så är det mycket svårt eller närmast omöjligt att få hjälp av "säljaren/tillverkaren" om clonen pajjar.
Sammanfattningsvis så om man vill ta risken att köpa en box där inga garantier gäller, eller att man kanske inte kan uppdatera den jämt och ständigt med alla nya org images så är clonen ett bra alternativ i förhållande till priset av en orginal.

tjena
2010-02-04, 21:03
lädret du kan inte ha mycket kul i livet..
med din negativa inställning till det mesta...
99%av alla vill nog köpa grejor så billigt som möjligt..om dom är lika bra som sk original..
är säkert samma ...nog ingen som är intresserad av att stödja företag genom att köpa dyrt...efterfråga och tillgång det som gäller..
att köpa dyrt är lika dumt som att betala skatt....hur det nu kan vara häftigt..haha
man vill ju få så mycket prylar som möjligt för sina slantar...inte bara en dyr..
jag försöker alltid undvika att handla i sverige och betala dyr moms här...för det mesta alltid billigare utomlands..
var bra innan när man hade företag och kunde dra av all moms på prylarna man köpte...

Leatherface
2010-02-04, 21:33
Jag är inte negativ till det mesta.
Jag vill se nya linuxboxar som är opensource och är minst lika bra som Dreambox osv.
Skillnaden här är att det gäller illegala kloner och det kan man aldrig försvara oavsett vad man än tycker om DMM och deras priser.
Samma sak om det är Iphone, nike kläder osv lika fel även i dom fallen och det är inget jag aldrig kan acceptera.
Men folk ska ju vara så snåla och ska ha allt gratis.
Vill inte betala för kanalerna, Bill inte betala vad boxarna kostar, vill inte betala nån skatt osv.
Självklart vill även jag köpa så billigt som möjligt men det ska vara orginalboxar självklart.
Att beställa billigare från t.ex andra EU länder säger jag inget om sålänge det handlar om orginal.
DM8000 kostar ju ca 8500:- på billigaste stället i Tyskland senast jag kollade och den kostar ju 11-12000:- i Sverige så det är ju ganska stor skillnad och inget man kan skylla på DMM.
Och bästa sättet för dom som fått kloner utan att ha vetat om det är ju inte att bli hjälpt att fixa den utan att man skickar tillbaka dit man köpte den och ber om att få pengarna tillbaka.
Gör också en anmälan för du har rätten på din sida då du inte fått det du betalat för och dessutom är det olagligt att sälja dom i Sverige.
Dessutom om det är personer på blocket så betalar dom knappat nån skatt på försäljningen heller.

sleddog
2010-02-04, 21:38
Jag är inte negativ till det mesta.
Jag vill se nya linuxboxar som är opensource och är minst lika bra som Dreambox osv.
Skillnaden här är att det gäller illegala kloner och det kan man aldrig försvara oavsett vad man än tycker om DMM och deras priser.
Samma sak om det är Iphone, nike kläder osv lika fel även i dom fallen.

Piratkopiering brukar ju ha en stor nackdel och det är ju att kvaliten inte är lika bra som orginalet, de flesta köper ju sina Nike eller Goosejackor för att skylta med just märket.
Denna normt stämmer dock inte just på Dreambox, i vissa fall så är ju faktiskt klonerna bättre än orginalen...

Ett enkelt sätt för DMM att knäppa kopiorna på näsan borde väl att ha en överlägset bättre kvalitet än klonerna så att det i långa loppet blir lönsamt att äga en äkta Dreambox, istället så maximerar man profiten och tillverkar rubbet i Kina vilket är synnerligen puckat.

Leatherface
2010-02-04, 21:54
Tja min erfarenhet är att kloner har mer problem än orginal iaf men självklart kan orginal också strula precis som vad som helst du köper.
Sen så är ju Dreambox känslig elektronik så det gäller och se till att inte hålla på dra i kablar medans du har den på och liknande men det gäller all elektronik.
Gäller också att se till att den har ordentligt med luft omkring sig så man inte trycker in den nånstans där det blir varmt.

bpl
2010-02-05, 07:05
är säkert samma ...nog ingen som är intresserad av att stödja företag genom att köpa dyrt...efterfråga och tillgång det som gäller..
att köpa dyrt är lika dumt som att betala skatt....hur det nu kan vara häftigt..haha

Aaaa tjena!

Bra nick föresten ;)

sleddog
2010-02-05, 16:08
Tja min erfarenhet är att kloner har mer problem än orginal iaf men självklart kan orginal också strula precis som vad som helst du köper.
Sen så är ju Dreambox känslig elektronik så det gäller och se till att inte hålla på dra i kablar medans du har den på och liknande men det gäller all elektronik.
Gäller också att se till att den har ordentligt med luft omkring sig så man inte trycker in den nånstans där det blir varmt.

Jag är benägen att hålla med dig kanske, ser man dock på de DM500 som nu clonas så är de dock bättre än orginalen då det är annan mjukvara.

Vad jag menade var dock att det är STOR skillnaden mellan Levis orginal och Levis pirat, egentligen så är det enda som är lika att de har samma logga på sig.
Sämre material och sämre sömmar är ju det som skiljer mest, jag upplever det inte alls på samma sätt då det gäller orginalboxar VS kloner.

OM det hade varit så att DMM hade varit en kvalitetsprodukt som Levis så hade troligen flera köpt orginalet då det följdaktligen tjänat igen sig på sikt.

Dreambox är allt annat än ett kvalitetsmärke tyvärr och det kan ju ingen annan än Dream Multimedia beskyllas för som vinstmaximerar så gott de kan genom att lägga produktionen till Kina.

De har alltså grävt sin egen grop, sen så får man ju tycka vad man vill om klonerna men ovanstående är ju ett oumkullrunkeligt faktum.

Leatherface
2010-02-06, 05:20
Att produktion flyttar till Kina är ju inget unikt för DMM.
Och att DMM vill tjäna pengar på det dom säljer ser jag inget fel i.
Det vill ju alla företag göra och skulle ju självklart göra likadant själv med.
Och som sagt så har ju DMM sina kostnader för licenser, personal osv så det är inte enbart elektroniken som kostar.
Men folk här verkar inte fatta det.
Sen att produktion flyttar till Kina och andra länder med billig arbetskraft är ju förstås ett problem men det är en annan diskussion.

sleddog
2010-02-06, 10:30
Att produktion flyttar till Kina är ju inget unikt för DMM.
Och att DMM vill tjäna pengar på det dom säljer ser jag inget fel i.
Det vill ju alla företag göra och skulle ju självklart göra likadant själv med.
Och som sagt så har ju DMM sina kostnader för licenser, personal osv så det är inte enbart elektroniken som kostar.
Men folk här verkar inte fatta det.
Sen att produktion flyttar till Kina och andra länder med billig arbetskraft är ju förstås ett problem men det är en annan diskussion.

Varför har inte alla biltillverkare flyttat till Kina?
Tror du det kan ha att göra med att kvalitén kanske inte är kinas adelsmärke :whistle:

DMM har kissat på sig och nu börjar det bli kallt...

razorx
2010-02-06, 10:40
Fick inte Lädret en egen tråd att diskutera sånt här skit i? Kan vi försöka hålla denna tråd ren från moralkakor?

forhike
2010-02-06, 19:09
589 (http://www.comhit.net/showpost.php?p=147905&postcount=589) inlägg, ingen kommer orka läsa alla då de flesta innehåller både samma argument för och emot =)

nahaz
2010-02-21, 13:09
Problem med att köpa pirat är oftast att du stöder en kriminell organisation som i sin tur inte bara handlar med klädes kopior utan även narkotika och prostitution.

assnike
2010-02-21, 15:03
Har letat efter riktigt billiga dm500T-cloner men det verkar inte finnas i kina eller?

kermith
2010-02-21, 15:40
Problem med att köpa pirat är oftast att du stöder en kriminell organisation som i sin tur inte bara handlar med klädes kopior utan även narkotika och prostitution.

Ojdå, då tolkar jag det att du kollar ALLT du köper har absolut INGEN anknytning till något "kriminellt". Jag tror inte att du kommer att lyckas med det, om du nu inte flyttar till Nordpolen och bygger dig en stuga (förhoppningsvis att du kollar att allt timmer och alla prylar hemma INTE har NÅGON anknytning till något "kriminellt.

Du verkar ju vara en rättsskipare så jag kanske topr på dig. :D

acemicke
2010-02-26, 18:43
Jag sålde min orginal Dreambox för ett år sedan och har alltid ångrat det. Nu fick jag se en som sålde "Dreambox 800HD" på blocket i närheten av där jag bor. Efter visst tvivel så köpte jag den trots att det var en klon.

När jag installerat LT6 visade det sig att texten på HD kanalerna inte fungerade. efter att ha läst lite på detta forum och frågat runt så visade det sig att jag hade bootloader 72 och sim 1 i min box.

Jag blev då erbjuden att köpa ett Sim 2.1 kort som jag nu har installerat. Nu till min fråga/frågor:

Är det någonting mer man måste göra efter man bytt Sim kortet?

På min LT6 image installerad med mitt förra Sim kort i boxen så fungerar fortfarande inte texten.

Måste jag installera om imagen?

Eller måste jag ha någon helt annan image?

Vore tacksam för hjälp med detta!

razorx
2010-02-26, 19:08
Är det någonting mer man måste göra efter man bytt Sim kortet?

På min LT6 image installerad med mitt förra Sim kort i boxen så fungerar fortfarande inte texten.

Måste jag installera om imagen?

Eller måste jag ha någon helt annan image?

Vore tacksam för hjälp med detta!

Japp du måste ha images som är gjorda för sim2.01
http://dreamboxsweden.com/index.php?part=menu3=eng1

acemicke
2010-02-26, 20:25
Japp du måste ha images som är gjorda för sim2.01
http://dreamboxsweden.com/index.php?part=menu3=eng1

Tack för hjälpen tyvärr har jag ställt till det ordentligt nu!

Jag laddade ner SIM201e-75-NabiloBlackHole_DM800_012 och flashade den via webläsaren så som jag alltid gjort. Flashen gick bra men när jag startar om burken så står det bara Dream Multimedia i skärmen och inget händer!

Vad gör jag nu? och varför blev det såhär?

razorx
2010-02-26, 20:46
Tack för hjälpen tyvärr har jag ställt till det ordentligt nu!

Jag laddade ner SIM201e-75-NabiloBlackHole_DM800_012 och flashade den via webläsaren så som jag alltid gjort. Flashen gick bra men när jag startar om burken så står det bara Dream Multimedia i skärmen och inget händer!

Vad gör jag nu? och varför blev det såhär?

Du har ett sim 2.01 i boxen visst? Ibland blir boxarna lite knäppa testa detta

1. Dra ur och in strömmen snabbt, bootar den inte efter detta har du en äldre version av DM800 klonerna som inte stödjer dessa images fullt ut.

2. Om ovanstående misslyckas ska du med Dreamup och nollmodem skicka in BL70 till boxen.

*edit*
Efter att du skickat in BL70 till boxen så ska alla DVBSubar fungera samt senaste drivers etc. Dock kommer det att stå BL70 i displayen när du bootar boxen men men.

acemicke
2010-02-26, 23:03
Du har ett sim 2.01 i boxen visst? Ibland blir boxarna lite knäppa testa detta

1. Dra ur och in strömmen snabbt, bootar den inte efter detta har du en äldre version av DM800 klonerna som inte stödjer dessa images fullt ut.

2. Om ovanstående misslyckas ska du med Dreamup och nollmodem skicka in BL70 till boxen.

*edit*
Efter att du skickat in BL70 till boxen så ska alla DVBSubar fungera samt senaste drivers etc. Dock kommer det att stå BL70 i displayen när du bootar boxen men men.

Tack för ett snabbt svar! jag har testat punkt ett av det du skrivit utan resultat. Jag får försöka fixa en nollmodemkabel i morgon.

Var hittar jag BL70? enligt den jag köpte boxen av skall det ligga BL72 på den.

razorx
2010-02-26, 23:16
Ja med orginal simmet så ska den ha bl72, men eftersom att du stoppat dit ett sim2.01 och har en box av modell äldre så måste du tyvär flasha in bl70 för att få boxen att boota. Det enda jag har märkt är att det står bl70 när man bootar annars beter sig boxen precis som en nyare 800a som klarar sim2.01 images. På samma sida som jag länkade till har du BL70 i .nfi att ladda ner. Kör du in bl72 kommer boxen att boota men den kommer att drabbas av greenscreen efter en liten stund.

acemicke
2010-03-01, 00:52
Ja med orginal simmet så ska den ha bl72, men eftersom att du stoppat dit ett sim2.01 och har en box av modell äldre så måste du tyvär flasha in bl70 för att få boxen att boota. Det enda jag har märkt är att det står bl70 när man bootar annars beter sig boxen precis som en nyare 800a som klarar sim2.01 images. På samma sida som jag länkade till har du BL70 i .nfi att ladda ner. Kör du in bl72 kommer boxen att boota men den kommer att drabbas av greenscreen efter en liten stund.

Efter lite strul har jag nu fått allt att fungera. Jag har lagt in: sim201e-75-GP470-dm800-20100209.rar från: http://dreamboxsweden.com/index.php?part=menu3=eng1 som du rekommenderade.

Texten fungerar nu på HD kanalerna. Men jag hittar inte 2sub och 2lang bland plugins i denna image? Jag har försökt att installera manuellt men inte lyckats. Kan någon tala om hur jag ska göra?

benderc
2010-03-01, 07:14

Det där hände inte mig med en burk som kom med sim1. Enligt internets verkar det inte vara alla som behöver köra med bl70 om man byter sim. Men bra att veta om det inte funkar med en bl75-image :)

forhike
2010-03-01, 09:14
Efter lite strul har jag nu fått allt att fungera. Jag har lagt in: sim201e-75-GP470-dm800-20100209.rar från: http://dreamboxsweden.com/index.php?part=menu3=eng1 som du rekommenderade.

Texten fungerar nu på HD kanalerna. Men jag hittar inte 2sub och 2lang bland plugins i denna image? Jag har försökt att installera manuellt men inte lyckats. Kan någon tala om hur jag ska göra?

telneta till dreamboxen och skriv:

ipkg install http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/2sub_3.00.11-r0_mipsel.ipk

Muggesand
2010-03-01, 09:51

ipkg install http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/2sub_3.00.11-r0_mipsel.ipk

tackar för den!! lite smidare än att hålla på o ftpa över o sen köra telnet :thumbup:

Plow
2010-03-01, 10:21
Jag har också en död clone 500c. Den gick fin fint i 2 dar sedan gick den inte att stänga av. Då ryckte jag kabeln och nu vägrar den starta. Har testat med en ny strömadapter. Ska inspektera lödningarna där strömmen går in ikväll. Vad mer ska kan man tänkas kolla?

acemicke
2010-03-01, 10:51

Tack men det fungerar inte som det ska. Först så går det bra men en bit in i installationen kommer detta felmeddelande: 2SUB: Could not find 2SUB.tmp....is python plugin running?

Vad gör jag nu?

acemicke
2010-03-01, 11:01
Tack men det fungerar inte som det ska. Först så går det bra men en bit in i installationen kommer detta felmeddelande: 2SUB: Could not find 2SUB.tmp....is python plugin running?

Vad gör jag nu?

Sorry var nog lite snabb där. Efter omstart så fungerade det. Tack för all hjälp!

Kid
2010-03-01, 11:45
Har en 500T som inte reagerar efter 1 veckas användning. Efter att ha haft igång boxen en handfull gånger slutade den svara. Det är svart i rutan när jag startar den. Inga menyer eller nåt går att komma åt. När man trycker på fjärren händer inget, lysdioden på DB
lyser men blinkar inte trots att jag trycker på fjärren.

Något förslag på vad jag kan testa?

Försökt att flasha om med följande resultat:
http://www.comhit.net/showthread.php?t=26652

Freelock
2010-03-02, 17:18

Hej!
Fick du den att funka utan att flacha in BL70 först eller fungerade det ändå med BL75?

acemicke
2010-03-02, 18:30
Hej!
Fick du den att funka utan att flacha in BL70 först eller fungerade det ändå med BL75?

hej jag flashade bl70 efter jag flashat imagen, nu funkar allt perfekt

hoowe
2010-03-10, 22:26
Jag har en klone med bl72 och sim 2.0 antar jag. Dock skulle jag vilja köpa ett nytt simkort, men det är ju limmat med något epoxylim eller liknande (är ingen expert på lim) Har någon tips på hur man lyckas få ut det utan att förstöra boxen, har någon bytt ett simkort som är fastlimmat?

Så här ser det ut.

http://lh3.ggpht.com/_syFZw-dVn1Q/S14GqGSUgeI/AAAAAAAAAoQ/A4vXyvsoBS0/s640/2010-01-25%2022.00.22.jpg

razorx
2010-03-10, 23:03
En klon med limmat sim? Det var nytt :) ta ett rakblad och försiktigt petar du loss epoxyn. Det finns en risk att din hållare blir förstörd efter detta, jag superlimmade tillbaka mitt sim i en orginal box och det fungerar än.

Lizzard
2010-03-11, 15:30
Värm limmet med en lödkolv försiktigt tills det smälter, sen dra ut kortet.

hoowe
2010-03-11, 21:47
Har du testat det? Känns lite sådär att vara inne och "löda" i boxen, sedan måste jag ju bara få tag i ett nytt simkort också... :)

adnpas
2010-03-11, 22:05
Jag har också en död clone 500c. Den gick fin fint i 2 dar sedan gick den inte att stänga av. Då ryckte jag kabeln och nu vägrar den starta. Har testat med en ny strömadapter. Ska inspektera lödningarna där strömmen går in ikväll. Vad mer ska kan man tänkas kolla?

går det inte att flasha den igen?

mr_richard
2010-03-12, 06:10
Jag hade exakt samma problem, 48 timmar sen död. Jag valde att åberopa garantin med crown-sat :lol: Jag skickade efter den i början av november och nu efter ca 45 mejl och lite skickande av nätaggregat och boxen fram och tillbaka så har tullen på arlanda lagt beslag på den :rockon:

Jag har ju inte brottom utan kör på mina dgs boxar som vanligt men det ska bli spännande att se om jag får en fungerande box denna gång :knockout: får jag det så ligger jag iaf på plus jämfört med en orginalbox ;)

Lizzard
2010-03-12, 13:24
Har du testat det? Känns lite sådär att vara inne och "löda" i boxen, sedan måste jag ju bara få tag i ett nytt simkort också... :)

Du ska ju bara lägga kolven försiktigt mot limmet och inte plasten.

Sen att man limmar verkar ju helt idiotiskt, men dom vill väl man ska pilla sönder den så man köper en ny klon.

razorx
2010-03-12, 13:33
Du ska ju bara lägga kolven försiktigt mot limmet och inte plasten.

Sen att man limmar verkar ju helt idiotiskt, men dom vill väl man ska pilla sönder den så man köper en ny klon.

Är nog så att dom ville replikera orginalet så mycket som möjligt kanske.

Gnor
2010-03-12, 18:20
Dum fråga kanske, men var används simkortet till?

sm0kie
2010-03-13, 00:08
Har den nya 500HD sim-kort i sig?

Tänkte ifall 500HD kineserna kommer att ha problem med image som släpps ut till originalen som 800HD har eller? Någon som vet?

forhike
2010-03-13, 13:14
DM500hd har simkort, och tror den lägsta secondstage versionen som finns är 76 till orginal boxen.

problemet med simen som finns idag är att sim1 klarar upp till secondstage 72.
samma gäller sim2.01.
så innan dm500hd börjar komma ut på marknaden som kopior. så måste secondstage patchas, troligen vmlinux också.

JockeGbg
2010-03-13, 22:48
Fick hem en 800 från Kina igår och måste säga att jag är imponerad över byggkvalitén. Trodde att man enkelt skulle se att det är en kopia man jag kan inte se någon skillnad förutom att min klon har fläkt. Allt från kartongen och bruksanvisningen till fjärr är ju en exakt kopia av originalet. Och detta för under halva priset mot original levererat från Kina till min dörr. :D

Började med att försöka flasha om den via nätverket men den ville inte det. Fick ju kontakt med boxen men hände ingenting efter jag klickade "flash". Får kanske prova med dream-up istället.

Provkör nu istället imagen som var förinstallerad vilket skall vara Gemini 4.7. Dock hittar jag ingen info i boxen vilken version jag har.

Kör också CCcam vilket också var förinstallerat.

Några plugins var också installerade varav en gör mig lite konfunderad. Har en plugin som heter "Genuine Dreambox" som tydligen skall kolla om det är en äkta box eller en klon. Har dock inte vågat köra denna plugin. :redface:

Verkar lite märkligt att leverera en klon med denna plugin, eller??

Kanske är det en "Kina-plugin" som säger att det är äkta vara. :lol:

Boxen har sim 2.01 och bootloader 75.

razorx
2010-03-13, 23:54
Det är bara imagen som är patchad alla plugins är orginal. "genuine" pluginen ligger med som orginal i nästan alla images eftersom att köpare idag inte kan förlita sig på att de dom köpt är äkta.

JockeGbg
2010-03-14, 11:19
Ok, så om jag kör denna plugin kommer jag få svaret att boxen är en klon?

Ingen risk att krascha boxen som med 500-boxarna?

Appen
2010-03-14, 11:44
Ok, så om jag kör denna plugin kommer jag få svaret att boxen är en klon?

Ingen risk att krascha boxen som med 500-boxarna?

Du vet ju att det är en klon, varför riskera något?

MvH
Appen

forhike
2010-03-14, 13:55
har för mig pluginet genererar en kod, som man sedan skriver in på dmm's hemsida så står det om det är en orginal eller inte.

sm0kie
2010-03-14, 23:31
DM500hd har simkort, och tror den lägsta secondstage versionen som finns är 76 till orginal boxen.

problemet med simen som finns idag är att sim1 klarar upp till secondstage 72.
samma gäller sim2.01.
så innan dm500hd börjar komma ut på marknaden som kopior. så måste secondstage patchas, troligen vmlinux också.

Hmm, finns ju redan DM500HD kopior, eller?

Tror du att det patchas inom snar framtid med tanke på din expertis?

zalsson
2010-03-17, 06:44
Boxen har fungerat bra nu i ca 6 månader endast hängt sig någon enstaka gång.
Men nu så får jag no signal på tv och bilden från dreamboxen blinkar till i bland.
Lampan på dreamboxen verkar ha frusit då den inte reagerar.
Dock så har jag bild och ljud via min stream.
Testat dra ur ström mm och sätta i igen utan lycka.

Så till frågan. Vad är troligast fel? Nätadaptern?

kurvan
2010-03-17, 08:10
Men nu så får jag no signal på tv och bilden från dreamboxen blinkar till i bland.

Nätadaptern är det som är den troliga boven!

//Kurvan

zalsson
2010-03-17, 08:25

//Kurvan

Bara testa med en ny då!
Vad ska man satsa på? 12v minst 2A?
Någon som ni rekommenderar som inte kostar skjortan?

kurvan
2010-03-17, 09:37
Bara testa med en ny då!
Vad ska man satsa på? 12v minst 2A?
Någon som ni rekommenderar som inte kostar skjortan?

http://www.blocket.se/ostergotland/Dreambox_DM600_och_DM800_Stromadapter_25724418.htm ?ca=12&w=3

wildone
2010-03-17, 10:06
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145963859

matkoh
2010-03-17, 13:21
Hmmm.

12 Volt reglerat och så mycket ström som du har råd med, jag kör med 12 V / 10 A mot mina 2 DM.

razorx
2010-03-17, 15:50
Blocket håller på att rensa bland klonerna nu.

"Annonsen bryter mot Blockets regler: Piratkopia
Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och förfalskningar av t.ex. märkesprodukter, CD/DVD, programkort eller dator/TV-spelsprogramvara. Din annons innehåller en piratkopia eller förfalskning som inte är tillåten att annonseras på blocket.se"

Vart vänder man sig nudå om man vill bli av med sina kloner?

JockeGbg
2010-03-17, 15:51
Råkat köpa för många eller? :D

razorx
2010-03-17, 15:56
kan man säga ja :)

JockeGbg
2010-03-17, 16:08
Kan nämna att jag själv beställde en DM800 "Kinabox" för ett tag sedan som jag sedan inte sett röken av. Enligt DHL's tracker har den kommit till Tyskland men inte längre. Ingen på DHL kan svara på vart den tagit vägen och hänvisar mig till säljaren. Idag fick jag mail från säljaren som påstår att boxen blivit "konfiskerad" i Tyskland. Verkar alltså som Tyska tullen lagt beslag på den. :twisted:

Några pengar får jag inte tillbaka eftersom det inte är säljarens problem att den fastnat i tullen. Men säljaren kanske får det hett om öronen nu om Tyska tullmyndigheter och Dream Multimedia jagar honom.... :knockout:

Men skam den som ger sig. När jag såg att boxen "försvunnit" i Tyskland beställde jag genast en ny som klarade hela resan hem till mig. :D

Lite surt är det ju att beställa 2 boxar och få 1 men när man betänker att jag ändå sparat en tusenlapp mot original får man väl vara ganska nöjd ändå. Boxen funkar helt perfekt!

Köper man billigt från Kina får man vara beredd på att allt kan hända. Det jag tycker är lite märkligt är att ingen förutom säljaren informerat mig om vad som hänt med mitt paket. Borde inte tullen informera antingen DHL eller mottagaren (mig) att de tagit hand om försändelsen??

Kan tänka mig att "Leatherface" och andra klonhatare skrattar gott när de läser min historia men det bjuder jag på. :D

Muggesand
2010-03-17, 16:15
få man fråga vilken säljare det rör sig om?

Lizzard
2010-03-17, 16:21
Nu väntar vi på ett inlägg från Leatherface.

Lizzard
2010-03-17, 16:22
Kan nämna att jag själv beställde en DM800 "Kinabox" för ett tag sedan som jag sedan inte sett röken av. Enligt DHL's tracker har den kommit till Tyskland men inte längre. Ingen på DHL kan svara på vart den tagit vägen och hänvisar mig till säljaren. Idag fick jag mail från säljaren som påstår att boxen blivit "konfiskerad" i Tyskland. Verkar alltså som Tyska tullen lagt beslag på den. :twisted:

DMM är inget annat än ett maffiaföretag.

Lizzard
2010-03-17, 16:24

Vart vänder man sig nudå om man vill bli av med sina kloner?

Vad har Blocket för bevis att det är en kopia? nej just det, dom har inget bevis.

Man kan inte bara säga att det är en kopia när dom inte själva har undersökt varan.

JockeGbg
2010-03-17, 16:25
få man fråga vilken säljare det rör sig om?

Handlade på alibaba.com

Finns ju massor av säljare där som säljer boxar men behöver kanske inte gå in på exakt vem jag köpte av. Spelar ju egentligen inte någon roll då det inte är hans fel.

Trots ovanstående lilla miss har jag bara gott att säga om "Alibaba". Bra priser och snabb leverans. Tog 3 dagar för min box från Hong Kong till min dörr med DHL.

Finns firmor i Sverige som inte klarar av att leverera på 3 dagar. :angry:

JockeGbg
2010-03-17, 16:28
Vad har Blocket för bevis att det är en kopia? nej just det, dom har inget bevis.

Man kan inte bara säga att det är en kopia när dom inte själva har undersökt varan.

Kan tänka mig att Blocket har rätt att neka annonser om de så bara "misstänker" att det är kopia.

Kid
2010-03-18, 07:40
Köpt från http://dreambox500c.com/ och har problem, som jag nämnt tidigare, med att den inte funkar. Någon nämnde att det kunde vara dåligt flashminne.

Hur som så har jag försökt maila säljaren åtskilliga gånger utan att få ett enda svar! Verkar inte helt seriosa. Nåväl får skicka några kopior till på mailen och se vad som händer.

Lite tråkigt då det är min första dreambox och jag var bered på att pyssla mycket med den. Nu känner man sig bara omotiverad.

mjewp
2010-03-18, 08:28
Bara lugn dom är långsamma som fan
Jag beställde en box från dom som hadé trasigt moderkort
tog säkert 3 veckor innan jag fick svar från supporten med hur jag skulle returnera kortet
när jag väl skickat det så tog det 1 månad innan dom svarade att dom skickat ut ett nytt moderkort till mig
väntar fortfarande på moderkortet :errf:

JockeGbg
2010-03-18, 08:45
Har nu tillkommit lite "varningstext" på sidan jag beställde min DM800. Kanske fler boxar som "försvunnit" i tullen.

"Before you place the order to us, please read below. If you have placed the order that will mean that you have agreed with below clauses:
1. As some country forbid local people to import the satellite receiver or cable receiver, and forbid people to import the clone dm800( with original logo or neutral ), the customs of the buyer's country may sequestrate the dm800 so that the buyer cannot get the goods. Please notice that we, the seller, will not endure this risk. This should be the risk that the buyer need to take. That is to say, if the dm800 is sequestrated by the buyer's customs, the buyer cannot ask the money back. We take charge of the Chinese customs. And we will state the goods as " gift of Hard Disk Player Box" or " Gift of Hard Disk Recorder" if you have not special requirement or require before the order."

razorx
2010-03-18, 08:53
Ja det är nog slutlekt nu :)

sleddog
2010-03-18, 11:00
Ja det är nog slutlekt nu :)

Det tror jag inte, kolla på blocket så ser du massor med kloner till salu.
Sen så beror det nog på vilken leverantör och speditör du väljer hur stor risken är för att åka dit, har dock inga bevis för att det är så utan jag resonerar bara logiskt.

retro
2010-03-18, 17:27
Hur är det med Crownsat...är de en pålitlig leverantör...?
Någon som nyligen beställt därifrån...??

Har just mailat dem om pris på ett par AB IPBox 9000HD PLUS, skall bli intressant att se vad de svarar...:)

zalsson
2010-03-18, 20:09

//Kurvan

Testat med polarens nätadapter utan framgång...
Lampan lyser grönt och reagerar inte på kontrollen. börjar inte heller blinka rött eller reagera överhuvudtaget när man dragit ur strömmen och satt tillbaka den igen. Även knappen på fronten är ur funktion.
Och ingen bild på tvn men streama via datorn fungerar.

Lösning?

Rolsten
2010-03-18, 22:29

eBay gör likadant. Läste på ett annat forum där någon hade satt ut en annons på en Dreambox.
Den blev borttagen. En annan person blev bannad.
I deras fall rörde det sig tydligen om Virg*n Media som hade klagat.
eBay gick alltså helt på deras linje och det spelade ingen roll om boxen var klon eller äkta.

En tredje person säger att DMM i Tyskland hade kontaktat eBay pga att hans box "kunde" vara en klon.
Han emailade då DMM bevis på att den var äkta men dom brydde sig inte.

Rena maffiafasonerna.

Kan nämna att jag själv beställde en DM800 "Kinabox" för ett tag sedan som jag sedan inte sett röken av. Enligt DHL's tracker har den kommit till Tyskland men inte längre. Ingen på DHL kan svara på vart den tagit vägen och hänvisar mig till säljaren. Idag fick jag mail från säljaren som påstår att boxen blivit "konfiskerad" i Tyskland. Verkar alltså som Tyska tullen lagt beslag på den.

AliPay/Escrow ska väl förhindra att man blir av med pengar om man inte har fått varan.
Men du använde kanske inte det?

Det finns som sagt en OEM silver version för att undvika läderhosenstasi. http://anonym.to?http://www.yaoxincn.com/productshow.asp?id=1183

Om det numera gäller även dessa så går det alltså inte att beställa eller skicka någon box på lagning utanför EU med DHL, EMS...utan att riskera att den förstörs i tullen? Även original.
Komiskt.

mr_richard
2010-03-18, 23:55
http://anonym.to?http://www.yaoxincn.com/productshow.asp?id=1183

Om det numera gäller även dessa så går det alltså inte att beställa eller skicka någon box på lagning utanför EU med DHL, EMS...utan att riskera att den förstörs i tullen? Även original.
Komiskt.
Jag har skickat clonboxar fram och tillbaka till kina ett par gånger och sista gången undrade posten vad det var i boxen, jag skickade dom en länk till crown-sat med en förklaring (kinesiskan gick inte att tyda) och det fungerade. Dom nöjde sig med det och la inte på några extra kostnader.
Men det var ju inte dhl, ems etc.

altair4
2010-03-19, 07:43
Är ju på sätt och vis bra om de äntligen stoppar dessa kloner. De får väldigt gärna kopiera boxarna rakt av, men känns lite dumt att de ska kalla dem Dreambox och ha samma utseende. Många som blir lurade att de köpt en "riktig" Dreambox med normal garanti på det här viset.

Men som sagt kopiera gärna innehållet rakt och och släng in i en egen box med eget namn så blir det bra.

Kid
2010-03-19, 09:29
Lampan lyser grönt och reagerar inte på kontrollen. börjar inte heller blinka rött eller reagera överhuvudtaget när man dragit ur strömmen och satt tillbaka den igen. Även knappen på fronten är ur funktion.
Och ingen bild på tvn men streama via datorn fungerar.

Lösning?

Låter som om vi har samma problem. Har dock inte testat med att stream via datorn (vet inte hur). Får CRC fel när jag försöker flasha om. Någon här nämnde fel på flashminne...

Plow
2010-03-19, 09:40
Någon som har pejl på hur mycket det kostar att skicka ett vadderat kuvert till Kina med EMS ?

mjewp
2010-03-19, 12:56
...

Plow
2010-03-19, 14:38
de ville ha kring 400 av mig så jag chanser med ett vanligt expressbrev för 90

zalsson
2010-03-22, 16:37
Låter som om vi har samma problem. Har dock inte testat med att stream via datorn (vet inte hur). Får CRC fel när jag försöker flasha om. Någon här nämnde fel på flashminne...

Ska testa och flasha om nu, återkommer med hur det gick.

Edit.

Testat nu får aborted by user när jag kör dreamup och ska flasha.

imported_Harry_
2010-03-22, 17:12
80:- för frakt + 65:- för REK
145:-

forhike
2010-03-22, 22:57
Är det en dm800 du försöker flasha?
Har du testat att bocka i detta i dreamup i så fall?
extras -> dm600pvr,dm500+,dm7025,dm800,dm8000 > recover bad sectors
Sedan trycka Connect i dreamup.
Testa både med och utan "use network".

murre87
2010-03-23, 10:05
Vad skiljer Sim 2.0 och Sim 2.01?
Kan jag köra SIM2.01e-75-Gemeni 4.7 (drivers from 2010-01-17 included) (http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/sim201e-75-GP470-dm800-20100209.rar)
På sim 2.0?

sleddog
2010-03-23, 10:10
Vad skiljer Sim 2.0 och Sim 2.01?
Kan jag köra SIM2.01e-75-Gemeni 4.7 (drivers from 2010-01-17 included) (http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/sim201e-75-GP470-dm800-20100209.rar)
På sim 2.0?

Vad tror du själv?
:rolleyes:

murre87
2010-03-23, 10:18
Att det inte går. Men Vad skiljer sim 2 mot 2.01?

matkoh
2010-03-23, 10:22
Hmmm.

Tecknen: . 0 & 1 :-}

zalsson
2010-03-23, 12:00
Är det en dm800 du försöker flasha?
Har du testat att bocka i detta i dreamup i så fall?
extras -> dm600pvr,dm500+,dm7025,dm800,dm8000 > recover bad sectors
Sedan trycka Connect i dreamup.
Testa både med och utan "use network".

Nej är en Dm500. Men kanske kan fungera iaf.
Så får testa.

murre87
2010-03-23, 12:04
Hmmm.

Tecknen: . 0 & 1 :-}

Seriöst..

Fick boxen idag och det fanns inget sim i den! Har dock läst på och vad jag förstått så finns inte sim 2.01 att få tag på separat, samt stödjer sällan kloner sim2.01.
Dock har så ska Ferrari- sim fungera klockrent. Någon som vet vart man kan få tag på dessa? Ferrari-sim gör det möjligt att uppgradera en kinaklon till boatload #75.

razorx
2010-03-23, 13:19
Klart som fan att du kan köpa lösa sim2.01. Ferrari sim är ett nytt sim som inte är publikt ännu, tydligen ska det stödja alla Kina boxar och även klara högre bootloaders än 75. Dessa sim kommer även att sitta i DM500/8000 klonerna som ska skeppas från fabrikerna till våren.

forhike
2010-03-23, 13:42
sim2 uppdaterar man till sim 2.01 med: http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/DM800sim200to201en.rar

sedan kan man köra 2.01 images

Kid
2010-03-23, 14:07
Testat nu får aborted by user när jag kör dreamup och ska flasha.

Jag fick samma problem med nya versioner av dreamup. Testade andra versioner och fick det att funka bättre. I alla fall tills CRC checken. :(

murre87
2010-03-23, 14:29
Klart som fan att du kan köpa lösa sim2.01. Ferrari sim är ett nytt sim som inte är publikt ännu, tydligen ska det stödja alla Kina boxar och även klara högre bootloaders än 75. Dessa sim kommer även att sitta i DM500/8000 klonerna som ska skeppas från fabrikerna till våren.

Så ett ferrari-sim vore optimalt, men går inte få tag i separat då?
Kan du tipsa om någon som säljer sim. Skicka PM, om du inte vill göra det publikt.

murre87
2010-03-23, 14:42
sim2 uppdaterar man till sim 2.01 med: http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/DM800sim200to201en.rar

Går det få bootload #75 utan sim?
Vad är det sim-kortet gör?
Vad har sim för samband med bootloadern, om nu min box har bootload #72 utan sim.

Leatherface
2010-03-23, 17:47
sim kortet är ett skydd just för att hindra kloner att köra mjukvaran.
Det där problemet kommer alltid finns skaffar du ett nytt sim kort som fungerar så kommer det alltid nya secondstage loaders osv och då är det samma visa igen.

Lizzard
2010-03-23, 18:08
Löjligt med skydd, dreambox är ju kloner själva så vad är själva poängen? som man bäddar får man ligga heter det.

Om de hade haft normala priser för vad skiten är värt så hade dom aldrig haft något problem med kopior för det hade dött av sig själv.

forhike
2010-03-23, 18:39
ferrari sim kommer stödja uppdatering via plugin, iaf enligt tillverkaren.
dock visar det sig i framtiden.
Så med ferrari sim kan nog framtiden se ut så här.
1. Tryck Menu på dosan, Välj Plugin tryck OK på dosan, Välj Ferrari Updater tryck OK på dosan.
2. Starta om mottagaren
3. Lägg in valfri image.

gimmen
2010-03-29, 18:29
jag funderar på att beställa Dm600 o en Dm800, men vilken firma rekomenderar ni crownsat eller DVB monkey eller finns det fler firmor?jag tänker på garanti och om man får fel på en box så man kan kontakta dom,någon som har erfarenhet av dessa firmor???

Leatherface
2010-03-29, 18:52
Löjligt med skydd, dreambox är ju kloner själva så vad är själva poängen? som man bäddar får man ligga heter det.

Om de hade haft normala priser för vad skiten är värt så hade dom aldrig haft något problem med kopior för det hade dött av sig själv.
Handlar inte om att den tillverkas i kina den med utan att dom betalar för vad det faktiskt kostar med licenser osv.
Kloner betalar ingen utveckling själva, oftast inga garantier, oftast sämre kvalite då det är sämre kontroll av hårdvaran.

tripodz
2010-03-29, 19:19
Någon som haft problem med fläkten på DM800 senare rev?

Fick precis hem en DM800s med Sim 2.01 v75. Precis satt upp den och kikade på lite HD-kanaler. I början var det inga problem - gick till köket och fixade lite med matlagningen och när jag kom tillbaka så lät fläkten riktigt illa.

Stängde av boxen och kopplade ur fläkten. Inga problem att se på HD-kanaler nu. Frågan är - finns det några problem med att köra utan fläkt? Någon som hittat ersättningsfläkt någonstans så jag kan byta ut den?

eltrocadero
2010-03-29, 20:52
Handlar inte om att den tillverkas i kina den med utan att dom betalar för vad det faktiskt kostar med licenser osv.
Kloner betalar ingen utveckling själva, oftast inga garantier, oftast sämre kvalite då det är sämre kontroll av hårdvaran.

Är lite nyfiken på vilka licenskostnader som dream betalar?
Var det inte därför man valde dvi och inte hdmi på 800an?

zacce74
2010-03-29, 21:30
Någon som haft problem med fläkten på DM800 senare rev?

Fick precis hem en DM800s med Sim 2.01 v75. Precis satt upp den och kikade på lite HD-kanaler. I början var det inga problem - gick till köket och fixade lite med matlagningen och när jag kom tillbaka så lät fläkten riktigt illa.

Stängde av boxen och kopplade ur fläkten. Inga problem att se på HD-kanaler nu. Frågan är - finns det några problem med att köra utan fläkt? Någon som hittat ersättningsfläkt någonstans så jag kan byta ut den?

Har letat men inte hittat någon riktigt bra. (än)
Men vad man kan göra är att se till så att fläkten blåser upp ur boxen istället för rakt ner som den är monterad från fabrik. Efter detta koppla fläkten mot 5v (pinnarna vid kortläsaren) Mest troligt måste kablarna förlängas och ta även bort motståndet om det sitter ett sådant monterat.

forhike
2010-03-29, 23:03
Kylare från grafik kort med inbyggd fläkt borde funka perfekt.
Om någon vet var man kan köpa lämplig modell kan ni posta här.

ex.
http://kbscomputer.com/store/images/001535a.JPG

hoowe
2010-03-30, 16:55

Har du testat denna applikation? Jag har en sådan här (http://adteknik.se/swedish/mp36usb.htm) liggande, funkar det att använda den för att uppgradera sitt simkort?

pege63
2010-04-03, 17:05
Har tänkt mig att köpa en Dreambox 800 HD PVR fr dvbmonkey är det något man skall ha installerat fr början tex Bootloader v75, Gimini x.xx, cs xxx för att den skall vara så optimal som möjligt, utan att några bomber skall komma åt den, vad bör den ha då?

uffe46
2010-04-03, 17:46
这是一个关于这些恼人的科基盒该死

Leatherface
2010-04-04, 01:43
Är lite nyfiken på vilka licenskostnader som dream betalar?
Var det inte därför man valde dvi och inte hdmi på 800an?
Finns annat än dvi som man betalar licenser för som t.ex för broadcom chipet.
Och driverna i images som släpps är INTE opensource utan det är binärfiler licenserade till DMM och får bara användas i boxar sålda av DMM.
Och licensen kan man komma undan även på HDMI som dom använder på dm500hd genom att slopa HDCP och det är bara bra enligt mig.

moonroy
2010-04-11, 08:11
http://www.crown-sat.com/dm800c.htm# vad tror ni om en sån? blir runt 2500 kronor inkl frakten, den har senaste bootloadern och sim. Nån som har ett bättre tips på en klon för dvb-c?

swedane
2010-04-11, 09:56
Varför krångla med införsel själv med risk för den stoppas eller annat otyg när de finns köpa i Sverige för 2630 inkl frakt med det du vill ha installerat? därtill kommer fstås hd om du vill ha det oxå, 800:- extra

mvh

moonroy
2010-04-11, 15:22
http://www.mydalle.com/Wholesale-dreambox-cable-receiver_c2236
Finns där för 250 dollar. Nu verkar ju en del av er ha problem med deras boxar, eller?

Vilket fraktalternativ har ni valt? UPS in China låter ju lite märkligt om det ska till Sverige, men det kanske inte är så man ska tänka?

pege63
2010-04-11, 15:44
Vad är det för skillnad på dom olika Turners av rev: J, K, L3, ALPS tunner?
Några har REV:J tuners med extra konding, så att den hanterar switchar bätte, samt att det blir stabilare spänning ut till lnb.

Vilken av dom är att föredra antar att L3 är den senaste och utgår därför att den är bättre?

murre87
2010-04-12, 13:56
Finns annat än dvi som man betalar licenser för som t.ex för broadcom chipet.
Och driverna i images som släpps är INTE opensource utan det är binärfiler licenserade till DMM och får bara användas i boxar sålda av DMM.
Och licensen kan man komma undan även på HDMI som dom använder på dm500hd genom att slopa HDCP och det är bara bra enligt mig.

Vad tror ni. Har de lyckats klona DM500HD

http://www.alibaba.com/product-gs/272710881/DM_500HD_Dreambox_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/272707456/DM_500HD_Dreambox_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/272708596/DM_500HD_satellite_tv_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/270904213/DM_500HD_Dreambox.html
http://www.alibaba.com/product-gs/270180385/DM_500HD_Dreambox.html

moonroy
2010-04-12, 14:22
Vad tror ni. Har de lyckats klona DM500HD

http://www.alibaba.com/product-gs/272710881/DM_500HD_Dreambox_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/272707456/DM_500HD_Dreambox_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/272708596/DM_500HD_satellite_tv_receiver.html
http://www.alibaba.com/product-gs/270904213/DM_500HD_Dreambox.html
http://www.alibaba.com/product-gs/270180385/DM_500HD_Dreambox.html

- Tuner: DVB-S, optional: DVB-C, DVB-T
- Tuner Module, Plug&Play

Låter ju inte som 500hd.

pege63
2010-04-12, 15:04
Tycker att det chansas villt mellan 300 & 400 MHz prosessor
Ser skummt ut iaf
http://www.alibaba.com/product-gs/272710881/DM_500HD_Dreambox_receiver/showimage.html

Sen finns det en som skriver: http://www.alibaba.com/product-free/109614771/DREAMBOX_DM500HD_ORIGINAL.html kolla själv

Efter att ha chattat med ett par aktörer säger dom att den inte finns ännu, men säger inte mer????

BPJ
2010-04-12, 20:36
http://www.mydalle.com/Wholesale-dreambox-cable-receiver_c2236
Finns där för 250 dollar. Nu verkar ju en del av er ha problem med deras boxar, eller?

Vilket fraktalternativ har ni valt? UPS in China låter ju lite märkligt om det ska till Sverige, men det kanske inte är så man ska tänka?

Min 800S HD box från mydalle.com dök upp idag utkört till dörr av Posten. Skickades via London pga. tullproblem enl. Mydalle. Tog ca 1½ vecka.
http://www.mydalle.com/dreambox-800-hd-v75-pvr-satellite-receiver-with-sim-201_p475.html
Återkommer efter test.

Lizzard
2010-04-13, 16:43
Kan någon tala om vilken tillverkare DMM använder sig av i Kina? det måste ju nästan vara ett av företagen i Schenzen området?

moonroy
2010-04-14, 07:27
Min 800S HD box från mydalle.com dök upp idag utkört till dörr av Posten. Skickades via London pga. tullproblem enl. Mydalle. Tog ca 1½ vecka.
http://www.mydalle.com/dreambox-800-hd-v75-pvr-satellite-receiver-with-sim-201_p475.html
Återkommer efter test.

Jag beställde några boxar (800 och 600) igår för cable. Kunde bara välja EU-frakten, visserligen den billigaste, men det skulle tyvärr ta 4-12 dagar. Du får återkomma om vilka images du provat med och hur det har funkat. Hur mycket fick du betala i tull osv?

skalman77
2010-04-14, 20:07
Kan också informera att mydalle.com endast skickar via vad de kallar EUEXP. Jag beställde DHL som transportör, men pga tullproblem i Tyskland så ändrade de själva till ovan för att paketet skulle levereras via England istället. Fick paketet efter 1½-2 timmar. Har bara startat igång boxen då jag ännu inte fått min CD parabol monterad. Såg åtminstånde ut att fungera. Dock har jag inte lyckat få fram hur man ser version av Gemeni som var förinstallerat. Någon som vet hur jag kollar att det är v75 samt 2.01 samt version på Gemeni image? Finns garanterat tidigare tråd, men har inte sökt på det än.

Utkört med Posten, och jag slapp tull!

Men jag kan rekomendera mydalle.com!!!:)

hoowe
2010-04-16, 09:05
Är det någon som har problem att boxen (dm800) bootar om på vissa hd kanaler?

BPJ
2010-04-16, 23:41
v75 samt 2.01 förinstallerat. Överaskad över hur enkelt det var. Rena plug and play. Viasat kortet fungerade direkt. Kartongen var vänd ut och in. Ingen tull. Beställde DHL men blev Parcel Force. Mydalle informerade om ändringen och hänvisdade till tullproblem. Spårade paketet från avsändar dest. men paketet har sedan fått en ny etikett i London. I morgon så ska jag försöka konfig. den mot min motorparabol.

moonroy
2010-04-17, 13:22
Jag fick mejl i torsdags 03.58 att paketet hade skickats iväg med Parcelforce. Fick en kod för att spåra det, men det har fortfarande inte dykt upp i deras register tyvärr. Nåja, det kommer väl när det kommer. Nu är det ju massa aska i luften också så det fastnar väl på vägen nånstans i väntan på bättre tider.

BPJ
2010-04-17, 22:19
Det tar ca 6-7 dagar innan du kommer att se nästa rörelse i London. Efter London tog det ca 4-dagar tills det var levererat.

sven123
2010-04-17, 23:41
Ang dm500hd så har jag hört att den inte kommer någon clone ännu på ett tag,

Nick på dm800.eu sa att dom hade haft en dm500hd sen i Dec men hade ännu inte fått det att fungera, är en Svensk kille som har sitter i Asien om jag fattat det rätt.

Vi gick ihop 11 polare och beställde av dom, man får bättre pris om man mailar och frågar innan.

Frågade också om dm8000, den hade dom men ha sa att dom ville inte sälja den då det inte fungerar 100% ännu.

JockeGbg
2010-04-20, 20:42
Måste bara berätta en kul sak som hände idag. Som jag berättat tidigare beställde jag en DM800 "Kinabox" som blev konfiskerad av den Tyska tullen. Shit happens tänkte jag och har inte funderat mer på det. Men så idag kom ett mail att säljaren betalar tillbaka alla pengarna för boxen.

Snacka om oväntad överraskning. DET kallar jag utmärkt kundservice! :D

wildone
2010-04-20, 20:55
Vem var säljaren?

Lizzard
2010-04-21, 21:04
En Kines som har samvete, det var något nytt.

LB
2010-04-22, 01:14
En Kines som har samvete, det var något nytt.

Nytt för dig men inte för mig.:D
Har haft större strul med svenska butiker än kinaföretag så jag handlar gärna där.:thumbup:

Fast kan inte påstå att det alltid är felfritt i kina så ibland kan det strula lite.

JJay
2010-04-22, 02:11
1 av 2 beställda dm500si kinabox

http://www.youtube.com/watch?v=WEO_ImdaNas

ska få ett nytt moderkort till henne x)

moonroy
2010-04-22, 12:04
1 av 2 beställda dm500si kinabox

http://www.youtube.com/watch?v=WEO_ImdaNas

ska få ett nytt moderkort till henne x)

Aj aj, det där såg inte så roligt ut. När den vita magiska röken lämnar sin inkapsling så slutar allt funka...

JJay
2010-04-23, 01:04
Aj aj, det där såg inte så roligt ut. När den vita magiska röken lämnar sin inkapsling så slutar allt funka...

no sheat

heggi
2010-04-25, 16:42
Hur funkar det med flashning av kopior från kina och korea? Jag har en dm800 original nu, men hade tänkt att skaffa en till fast en kopia. Äre bara att flasha via nätverket å lägga in t.ex gemini 4.7 utan att de ska bli nå problem? eller har dom egna programvaror som är anpassade för kopior?

Deas
2010-04-25, 16:45
Finns patchade images som fungerar... Dock är det lite olika från kopia till kopia... Finns ganska mycket info om det redan här på forumet... Så sök lite vet jag :)

Lizzard
2010-04-25, 16:53
Köp inte kopior, ni bidrar till barnarbete och annat slaveri.

sleddog
2010-04-25, 17:00

Ööö, du vet om att Dream multimedia tillverkar sina boxar i Kina också?
Eller tror du / vet du att de erbjuder bättre löner än de som säljer klonerna?

Sen finns det väl en massa andra anledningar till att köpa orginal, men att tro att DM skulle vara mer hyggliga med villkoren är kanske lite blåögt;)

moonroy
2010-04-25, 21:33
Barn har ju ingen känsla för kvalitet tyvärr...

knut.erik
2010-04-26, 10:53
Varning för Crownsat

Vi har beställt mellan 20-30 boxar och för det mesta fungerar det bra.

Nu har vi 10 boxar som inte fått men dom säger att dom skickat, vi har väntat 40 dagar och dom har slutat svara på mail.

Vi är vänner som gått ihop och beställt. Mycket tråkigt då det fungerat bra tidigare. :(

calleboy
2010-04-26, 12:05
Varning för Crownsat

Nu har vi 10 boxar som inte fått men dom säger att dom skickat, vi har väntat 40 dagar och dom har slutat svara på mail.

Vi är vänner som gått ihop och beställt. Mycket tråkigt då det fungerat bra tidigare. :(

De kanske är fast i tullen för de har börjat plocka dreamboxar. När jag beställt har man skickat via london för att tullen typ ska missa de på nått sätt, vet ej hur.

Rolsten
2010-04-26, 19:32
Ööö, du vet om att Dream multimedia tillverkar sina boxar i Kina också?
Eller tror du / vet du att de erbjuder bättre löner än de som säljer klonerna?

Sen finns det väl en massa andra anledningar till att köpa orginal, men att tro att DM skulle vara mer hyggliga med villkoren är kanske lite blåögt;)

Glöm inte att Dream använder andra halvledare utvalda av tyska professorer med NASA specs.
Arbetarna skeppas till Kina där dom får en lön högt över tysk standard.

Klonerna däremot tillverkas av gammal bilplåt, komponenterna innehåller bly och allt smälts ute i bushen av kinesiska gatubarn.
Sedan tvingas samma stackars barn löda ihop boxarna för en tallrik ris om dagen.

Äkta boxar håller minst 100 år och har aldrig några hårdvarufel pga den tuffa felkontrollen.
Jag har konfigurerat miljontals originalboxar till mina kompisar så jag vet vad jag pratar om. ;)

Varning för Crownsat

Dvb-apan och Crown-sat är kända för att sluta svara när man har problem eller behöver reklamera något.
Det man har beställt brukar däremot komma fram.
Finns hur många negativa kommentarer som helst på olika forum.

Kan mycket väl vara tullen...

Kid
2010-04-26, 21:36
Då låter det som de ändå svarar emellanåt. DREAMSAT: DREAMBOX500C.COM däremot svarar inte alls när jag mailat dem! Roliga är att de har en Live chat support, som jag aldrig sett vara online.
Måste dock säga att boxen kom fram, fastän den inte fungerar 100%.

knut.erik
2010-04-27, 10:13
Dom sitter inte fast i tullen, det har vi kollat upp. Har en annan polare som sitter i samma sits, dock bara med 2 boxar.

Samma sak där, svarar ej på mail länge, någon fler som sitter i samma båt ?

Vi har beställde från dm800.eu nu, tog 5 dagar från beställning så var paketet här. Återkommer ang kvalitets känslan, känns bra än så länge.

kalle_biff
2010-04-27, 20:20
Vi har vart med om samma sak från Crownsat, dock inte lika många som du berättade om.

Är du nöjd med dom du beställde från dm800? Har hört många som beställd där ifrån, men har inte beställt något skälv. En polare beställde en dm500hd för 2200kr ink frakt, dom låg uppe på shopen tidigare men är borta nu, troligtvis är mjukvaran inte helt perfekt. hade problem med ljudet, skall höra mer vad det var.

JJay
2010-04-27, 21:56
min ena box dm500si från crownsat brann, dem ska ha postat ett nytt moderkort till mig, den som lever får se.

crownsat@gmail.com på msn är att tips om, inte så bra på engelska men man får prata med dem:)

mr_richard
2010-04-28, 13:14
appropå crown-sat. jag hade liknande problem med leverans som en del andra. Jag returnerade min box och fick inget svar på några veckor efter att den skulle vara hos dom. Först förnekade dom att jag skickat den men när jag svarade igen så skickade jag med konversationen där dom sa att jag skulle returnera den, Då skickade dom en som dom lovat.

Mina erfarenheter efter att ha köpt ful dm500 från dom med en del reklamationer är att allt tar en otrolig tid och ibland måste man påminna dom men till slut kommer grejerna.

Finna ju andra som tar kortare tid, kommer inte ihåg vilka just nu...

Jo, den jag beställde fastnade hos posten i sverige p.g.a. oklara fraktuppgifter på fraktsedeln. Undras hur dom tänkte sig det? har dom kinesiskt tolk kanske? Det löste sig också efter en vecka. Jag hänvisade till crown-sat´s hemsida direkt till boxen jag beställt och det nöjde dom sig med. Inga extra avgifter och boxen kom direkt till dörren dagen efter. Inga problem alls som många befarar. Kanske skillnad om man beställer massor av boxar dock.

knut.erik
2010-04-28, 14:42
Alla vi beställt från dm800.eu fungerar bra, kvalitén är bra, nära originalprodukt (har en original i sovrummet). Plus att jag fick med stora fjärren.

Tycker inte det finns någon anledning att köpa original länge. Dessutom märker jag något kul, när jag kollar vilka hemladdade torenter som går att spela upp så klarar denna fler än originalet.

Vi har vart med om samma sak från Crownsat, dock inte lika många som du berättade om.

Är du nöjd med dom du beställde från dm800? Har hört många som beställd där ifrån, men har inte beställt något skälv. En polare beställde en dm500hd för 2200kr ink frakt, dom låg uppe på shopen tidigare men är borta nu, troligtvis är mjukvaran inte helt perfekt. hade problem med ljudet, skall höra mer vad det var.

Deas
2010-04-28, 18:53
Hmm, att du ska spela upp fler filformat med en klon istället för en original box tror jag mindre på... Det ligger inte direkt i boxen vilka format den klarar utan i mjukvaran... Och den är ju samma i kloner och original, om än lite bättre i original boxar...

majstor
2010-04-29, 16:47
Måste bara berätta en kul sak som hände idag. Som jag berättat tidigare beställde jag en DM800 "Kinabox" som blev konfiskerad av den Tyska tullen. Shit happens tänkte jag och har inte funderat mer på det. Men så idag kom ett mail att säljaren betalar tillbaka alla pengarna för boxen.

Snacka om oväntad överraskning. DET kallar jag utmärkt kundservice! :D

vad heter firman, jag vill oxå handla på detta villkor (http://www.google.com/search?hl=sv&lr=&ei=C6nZS5bgHqijOLvQ-L4P&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CBUQBSgA&q=vad+heter+firman,+jag+vill+ox%C3%A5+handla+p%C3% A5+detta+villkor&spell=1) :)

moonroy
2010-05-04, 07:41
Fick till slut mina boxar från MyDalle. En dm800c och två dm600c. Kartongerna var vända så att trycket var på insidan, så att det var vita anonyma kartonger. Ingen moms eller tull eller så. Skulle ha varit utkörning hem, posten hade klistrat på en sån lapp, men det struntade de i så det tog några extra dagar.

Nåväl, har bara installerat 800:an med OpenPLi så här långt och allt funkar som det ska. Ser bra ut. Nån som har tips på skins och epg-plugin så att den blir lite mer som 500:an? Gillar inte att man ska trycka fler tryck innan man kommer in i "grafisk multiepg" och sen trycka röd+exit för att byta kanal.

JJay
2010-05-04, 10:38
min ena box dm500si från crownsat brann, dem ska ha postat ett nytt moderkort till mig, den som lever får se.

crownsat@gmail.com på msn är att tips om, inte så bra på engelska men man får prata med dem:)

NU kom moderkortet och boxen funkar perfa :P

senz
2010-05-05, 08:54
har beställt 2st DM800HD-C från dm800.eu, Fick dem i Måndags.

Kartongerna kom ut och invända för att se anonyma ut.

Båda boxarna fungerar utmärkt, den ena körs med Gemini 4.7 och den andra med dream elite blackhole 1.3 . Sitter Philips tuners i de jag fick och dem hittar alla HD kanaler.

moonroy
2010-05-05, 09:32
Nu har jag även installerat min dm600c-klon också, inga problem. La in pli-jade3-dm600pvr-cloon_safe.nfi på den, allt funkar klockrent.

Bytte bort openpli på dm800, det var inte helt optimalt tyckte jag. Kör sim201e-75-Dream-Elite Black Hole_13-OE1.6-DM800-20100419.nfi på den istället, riktigt trevlig. Satte i en hårddisk också såklart, och timeshift och inspelning är klockrent. Har dock lite problem att få in textningspluginet till den, och den förinstallerade är inte lika bra.

Muggesand
2010-05-05, 10:14
finns det några bra textplugin till OE1.6?

Jag kör vidare på DreamElite BL1.0 än så länge, där 2sub funkar kanon.

pege63
2010-05-07, 09:00
har beställt 2st DM800HD-C från dm800.eu, Fick dem i Måndags.

Kartongerna kom ut och invända för att se anonyma ut.

Båda boxarna fungerar utmärkt, den ena körs med Gemini 4.7 och den andra med dream elite blackhole 1.3 . Sitter Philips tuners i de jag fick och dem hittar alla HD kanaler.

Från vem beställde du, om man får fråga?

sleddog
2010-05-07, 09:18

Chansar på http://www.dm800.eu som han skriver i inlägget.:lol:

lonn2se
2010-05-07, 09:25

http://lmgtfy.com/?q=+dm800.eu

pege63
2010-05-07, 10:25
Chansar på http://www.dm800.eu som han skriver i inlägget.:lol:
Jag kollade igenom hans inlägg inte skrev ha det, var hittar du det?

swedane
2010-05-07, 11:26
direkt från kina, *ASG*

JJay
2010-05-07, 12:53
direkt från kina, *ASG*

trodde du köpt den genom din provider,,

http://piratbyran.org/?view=forum&a=thread&id=51531

*asg*

knut.erik
2010-05-07, 15:18
Varning för Crownsat ännu en gång

Sprid detta budskap så inte fler bilr lurade.

Vill varna alla igen för detta företaget. Jag har fått höra att vi inte är ensamma, många i samma sits som oss, dom slutar svara på mail och skickar inte tillbaka pengarna.. Tråkigt.

Sista gångerna har vi beställt från dm800.eu, verkar fungera bra. Vi fick också våra paket ut-och-in så tullen inte kan bråka när dom inte vet vad som skickas ;)

Första gången vi beställde så var ena boxen trasig på grund av fraktskada, skickade kort på skadan av paketet och då skickade mig en ny box innan dom begärde in den trasiga, skönt att slippa vänta.. det gillar vi :)

JJay
2010-05-07, 17:51
mkt reklam för dm800.eu överallt...

tom anonser som ser riktiga ut på blocket får man tillbaka ett mail som är reklam för dm800.eu

crownsat funkat perfekt för mig, fått nya grejer när det gått sönder alltid svarat på mina frågor.

JockeGbg
2010-05-07, 21:18
Mycket skitsnack här nu. Killarna som säljer på Blocket vill väl inte att någon istället köper billigare boxar från Crownsat. :D

Har själv aldrig handlat därifrån utan köpte min från alibaba.com

imported_kalleanka
2010-05-07, 21:22
mydalle.com då?

swedane
2010-05-07, 22:09
Jodå jag köpte min av min provider som åkte fast.. det jag syftede till var inlägget innan... dom boxer kommer ju från kina vad jag vet.:lol:

knut.erik
2010-05-08, 09:56
För mig gäller väger egna erfarenheter tyngst.

Mydalle är nog bra, ända negativa är väll ingen riktiga garanti.

nazzoo
2010-05-09, 07:00
You know,normally there’re two types cloned DM500S in China,one is the 4-layer PCB DM500S almost as same as the originals,this type produced by using 4-layer PCB and guaranteed high-quality electronic components,so its quality is excellent and could run steadily and safely.The other type is 2-layers PCB cloned DM500S,there’re so many factories and workshops producing these receivers by using 2-layer PCB and low-quality parts such as cheap ICs and tuners or even retreaded electronic components,and some important pars(such as LDO) also deleted deliberately in order to reduce the product cost,consequently,their quality is not good as the originals, the boxes can not run steadily enough.

Vistasol
2010-05-09, 15:34
You know,normally there’re two types cloned DM500S in China,one is the 4-layer PCB DM500S almost as same as the originals,this type produced by using 4-layer PCB and guaranteed high-quality electronic components,so its quality is excellent and could run steadily and safely.The other type is 2-layers PCB cloned DM500S,there’re so many factories and workshops producing these receivers by using 2-layer PCB and low-quality parts such as cheap ICs and tuners or even retreaded electronic components,and some important pars(such as LDO) also deleted deliberately in order to reduce the product cost,consequently,their quality is not good as the originals, the boxes can not run steadily enough.

Where do you buy these dreambox's with 4-layer PCB?

nazzoo
2010-05-09, 16:29
http://dreamtrading.trustpass.alibaba.com/
Dom har 2-layer PCB och 4-layer PCB,
gör en förfrågan till Laura Duan .

Muggesand
2010-05-09, 18:34
Kan man på något sätt se om man har 2 eller 4-layer pcb? finns det bilder man kan jämföra med?

nazzoo
2010-05-09, 18:44
Ja,
http://www.dreambox-netbook.com/pdetail.asp?id=25
Där kan du få en förklaring med bilder.

JockeGbg
2010-05-09, 20:06
Intressant läsning det här med kvalitetsskillnaderna på 500-boxarna. Antar att det måste finnas liknande skillnader på 800-boxarna? Info och ev bilder på "bra" vs "dålig" kvalité på DM800-kloner vore spännande.

robelind
2010-05-09, 20:36
Är det någon som vet hur det funkar vid beställning från dm800.eu? Jag får intrycket att de bara skickar vidare beställningen till Kina och boxen sedan levereras direkt därifrån till kunden.
Är det något som motiverar det högre priset, t ex säkrare leveranser?

knut.erik
2010-05-10, 18:11
Kan bara rekommendera att du skall hålla dig långt borta ifrån Crownsat, sen vem du beställer ifrån är nog ditt val.

Skälv har jag handlat original från digisat.com och clone från dm800.eu. Gäller det clons så känns det bättre att handla när man får garanti. Att det är Svensk support spelar mindre roll.

Nu när Euron kanske går ner mer så kan det vara motiverat att beställa från Tyskland, om man har gott om pengar och vill ha originalet vill säga ;)

Är det någon som vet hur det funkar vid beställning från dm800.eu? Jag får intrycket att de bara skickar vidare beställningen till Kina och boxen sedan levereras direkt därifrån till kunden.

razorx
2010-05-10, 19:32

Dom "dropshippar" förmodligen bara sina beställningar. Om jag hört rätt så kommer kartongerna därifrån utochinn och jag vet att skiten mydalle kränger också skeppas så.. desutom kör mydalle med dropshipping. Skicka mig ett pm om du vill ha en seriös leverantör som står för eventuella fel osv.

moonroy
2010-05-10, 21:04
I 800-klonerna sitter det ju en fläkt. Har sett att det finns plugin för styrning av fläkt i Black Hole, men jag får det inte att funka. Nån som vet om det finns nåt smidigt sätt att stänga av fläkten, t.ex. när boxen är i standby?

Lizzard
2010-05-10, 21:26
Dra ut sladden för fläkten.

Muggesand
2010-05-10, 22:37
Exakt, dra ur sladden. Har kört en av mina i ett över 5 månader nu, med hårddisk, utan fläkt. Den andra låter inget så den få sitta i, men åker ur så fort den börja låta.