Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta LNB

  1. #1

    Byta LNB

    Tjena jag har motordriven parabol och har köpt ett nytt lnb. Problemet är att jag har signal med det gamla lnb:et men inte med det nya. Behövs tallriken flyttas när man byter LNB. Jag trodde man bara skulle sätta dit det nya där det gamla satt för att allting ska funka prima. Är inte fallet så ? Isf kanske någon kan skriva en guide hur man byter lnb för att erhålla signalen ?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    amar, jo det ska funka, dvs bara byta ut LNBn och montera in den nya på precis samma sätt, avstånd och annat. Beror lite på infästningen osv.

    Det ska inte vara några problem. Annars har du gjort något fel.

  3. #3
    Jag har gjort det men ändå får jag ingen signal, skumt,.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kolla upp kablarna så att de inte behöver kontakteras om.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Det är motordriven parabol, kanske det spelar någon roll. MAn kanske måste installera om motorn?

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    amar, nja, har du kört med den gamla LNBn, styrt in den så den t.ex. tar emot viasat, när du sedan byter LNBn mot en ny ska det fungera. Om inte så kan LNBn faktiskt vara trasig. Inte omöjligt i alla fall.

    Provat en annan LNB ?

  7. #7
    Rätt skumt, jag har faktiskt till och med bytt LNB:et till ett nytt i affären där jag köpte det. Så det kan inte vara det som spökar. Dock får jag en svag signal nu. Lutningen för parabolen samt motorn har jag bestämt mha denna hemsida http://www.dishpointer.com/. Nu är det väl bara flytta parabolen vänster respektive höger. Eller kan det vara så Dish Elevation samt motor elevation på hemsidan inte stämmer för min adress?

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    amar, visst kan det vara så.

    Det bästa är ju att med instrument (t.ex. en satbeeper) ställa in parabolen på Viasat, dvs ändra vinkeln osv så att man får bästa signal. Därefter ska motorn kunna klara av att bara vrida parabolen för att få in andra satelliter. Vinkeln är ju alltid samma (mer eller mindre) eftersom alla (eller i alla fall dem som vanligt folk kör mot) ligger på ekvatorn.

    Prova den här också

    http://www.satlex.de/en/home.html

    Se om den ger samma resultat

Liknande ämnen

  1. Byta BL
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 18:56
  2. Byta cables.xml
    Av MatsOmaniac i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 14:58
  3. Byta CPU fläkt
    Av mimmie i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 20:16
  4. Byta grejer
    Av frejac i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 21:23
  5. Byta?
    Av jannebeach i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-12-07, 20:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss