Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "router"

  1. #1

    "router"

    har fixat 3 st boxar för 995 tror jag det var . med ett programkort. det jhag funderar på är om man hade kunnat göra nån slags router så att man delar ut kortet till alla mottagare?



    eller att man hade gjort en router som delar ut en viss frekvens åt varje kanal


    // nybörjare

  2. #2
    sök på cardsplitter

  3. #3
    kan säga att cardsplitter fungerar utmärkt!

  4. #4

    Kortläsare ger digitalteve i hela huset (Ny Tekniks hemsida

    Med trådlös teknik slipper du flytta ditt abonnemangskort mellan flera digitaltevemottagare. En ny typ av produkt tar nu över efter piratkorten, och säljs öppet i handeln. Med Smartwi centralt i hemmet går det att se olika program samtidigt - med samma avkodningskort.
    När det analoga marksända tevenätet nu ska försvinna om drygt ett år, är det många med flera teveapparater i hemmet som vill kunna ta emot även andra kanaler än de fria. Förutom att det behövs en extra mottagare för varje apparat, så kräver digitalteveleverantörerna att man då har ett tilläggsabonnemang.

    Just nu kostar det närmare 1 200 kronor per år att skaffa ett extra avkodningskort hos Boxer, som står för det marksända digitala tevenätet. Och då går det inte att se filmkanaler eller BBC med extrakortet. Den nya produkten, Wireless Smartwi Residential Cardsplitter kostar cirka 1 500 kronor i handeln. I grundutförandet blir det möjligt att se på exempelvis TV3 eller Kanal 5 i två extra apparater.

    Förutsättningen är att man har ett grundabonnemang. Det kostar cirka 2 400 kronor för ett år. I det priset ingår ett avkodningskort som måste sitta i mottagarapparaten.

    Med Smartwi följer i stället tre ersättningskort som innehåller en sändare/mottagare för 868-megahertzbandet. Genom att stoppa in sitt originalkort i Smartwi-apparaten överförs alla krypterade koder trådlöst till digitaltevemottagaren och ersättningskortet i den. Signalen dekrypteras inte på vägen, och enligt tillverkaren gör det apparaten laglig att sälja.

    Finessen är att upp till fem ersättningskort kan kommunicera med originalkortet samtidigt, om de är högst 15 meter från centralenheten. Potentiellt går det alltså att slippa avgifter på närmare 4 800 kronor per år till digitalteveleverantören.

    Leverantörerna gillar inte produkten, och hävdar att deras avtal med kunderna går att tolka så att det är förbjudet att "mångfaldiga signalen". Denna tolkning gör att även apparater med flera tuners också är otillåtna. I användaravtalet för Boxer står bland annat: "Programkortet får inte användas i utrustning för duplicering eller flerfaldigande av abonnemang".

    Smartwi i Danmark påstår dock att de i svenska butiker redan sålt många tusen apparater, så avtalet verkar inte vara något användarna bryr sig om. Utrustningen fungerar i de flesta länder med digitalteve och säljer därför i stora upplagor i både europeiska och asiatiska länder.

  5. #5
    Lånar tråden lite, det känns som om vi är lite på samma spår.

    Jag är helt och hållet ny på detta med att dela kort osv osv. Pappa höll på lite med det när vi hade viasat för nått år sedan. Men jag såg denna sida och vart lite nyfiken.

    Jag har läst lite och försökt att förstå. Vi har två boxar hemma, en sagrem (eller va den heter) och en "fri" box, som jag inte kommerihåg namnet på nu (editerar när jag kommer hem från jobbet). Är dessa bara skräp eller går dem att använda till något som jag tänker mej nedan?

    Vi har en av dom i TV-rummet och en i min systers rum (jag är sonen i huset), jag har en tv som är kopplad till datorn så jag tänker göra en sånn lösning. Alla TV aparater står en bra bit ifrån varandra så jag vet inte hur jag ska kunna få allt att funka. Men vi har W-LAN samt lite dragna kablar runt om i huset.

    Jag tänker mej att jag ska använda min webserver/filsrver som "kortserver" med hjälp av en kostläsare. Den borde klara det 400MHz 512MB ram 80GB hdd kommer att installera ubuntu på den för att få det lite lättare. Men sen kommer det jag inte vet hur jag ska lösa:

    Hur ska jag få ut det till de andra TV aparaterna? Cardsplitter som är trådlös + en box på varje tv (har ju 2 så 2 till räcker ju) eller bara köpa 4 dreamboxar? Det vore ju fördelaktigt om man kunde ha datorn som redskap då man kan enkelt fixa så att man delar kortet via internet.
    Går det att koppla in Dreamboxar på ett vanligt w-lan eller via ethernet? En bra sak vore om det gick att koppla den till en dator som har en modemuppkoppling så att den "bryggar" anslutningen och man med hjälp av tunnlings-program (typ hamachi) kommer åt datorn hemma och kan se på TV vart man än befinner sig, tex i stugan eller på tåget (gprs + laptop).

    Tänker mej att jag ska köpa någon form av USB motagare till datorn oxå, men vilken vet jag inte.


    Kommentera gärna och ge lite tips på andra lösningar och förbättringar, samt om något som jag vill göra inte går att göra.

    M.v.h. Per

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Inlägg
    169
    Tackad
    16 gånger
    Du kan kolla den här tråden: Alex CS-klient , där har du en produkt som fungerar bättre än cardsplittern. Fungerar för Boxer, Viasat, Comhem och CanalDigital. Framförallt har den inte begränsningen i avstånd upp till 15 meter som cardsplittern har.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 20:34
  2. Till "comhit crew" eller nån annan "kunnig&qu
    Av simpsons_2002 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 16:37
  3. Comhem boxar!!Malmö""""
    Av musse64 i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 10:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss