Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Uppgradera Viaccess CA redcam

  1. #1

    Uppgradera Viaccess CA redcam

    Hallå! Läste tråden Uppgradera Viaccess CA och såg då till min förvåning att om man hade en laptop dator och då man sätter in sin redcam i pcmcia och om XP säger att den hittat en "MTD-0002" så funkar det inte att uppdatera. Här har jag skrivit en manual hur man får XP att hitta den som en SCM DVB MODULE" och sedan utförligt hur man går till väga för att ladda drivrutiner osv, vet inte om det funkar på alla laptops men det funkade på min Dell Latitude D520 som från början kände av redcamen som en MTD-0002 och efter lite trixande fick den att känna igen den som SCM DVB MODULE.

    Den version av Viaccess Ca module jag uppdaterade var:
    P/N : 901273 V483 Rev. 1.1 Ver. 1.0 <-funkade inte på boxer på min Panasonic TH-42PX80 (som har inbyggd digital TV-mottagare).

    Efter uppdateringen så funkade det.

    Varning, uppdatering sker på egen risk! Jag tar inget ansvar för om denna manual skulle skada din dator eller CA module (Redcam).


    Steg för att Uppdatera RedCam (funkade på min bärbara Dell Latitude D520)

    Göra iordning filer som behövs för drivrutiner och installation

    Ladda hem "Uppgradera_gamla_Viaccess_modul_RedCam_med_PC.zip "

    (Finns under Filarkiv -> Cam-Editor här på ComHit.net)
    Direktlänk nedan.
    http://www.comhit.net/downloads.php?...id=74&act=down


    Ladda hem "xp_pcmcia_patch.zip"

    (Finns på http://www.alphacrypt.de/ gå sedan in på Updates -> Klicka på sida 2 och ta hem xp_pcmcia_patch.zip)
    Direktlänk nedan.
    http://devel.mascom.de:8080/cms1/fil...mcia_patch.zip
    1. Packa upp "Uppgradera_gamla_Viaccess_modul_RedCam_med_PC.zip " till c:\redcam\
    2. Gå in i mappen du packade upp ovanstående fil till och packa upp "downloader_viaccess108003.zip"
      till c:\redcam\drivrutiner\ och se till att filerna ligger direkt i mappen och inte i några undermappar
      om de ligger i undermappar så flytta filerna från undermapparna till c:\redcam\drivrutiner\ det är 8 filer
      så i katalogen c:\redcam\drivrutiner\ ska följande filer finnas:
      APVA_V108003.out
      Autorun.inf
      camtools.inf
      Camtools.sys
      Data1.cab
      Downloader.msi
      read_me.pdf
      setup.exe
    3. Packa upp "xp_pcmcia_patch.zip" till c:\redcam\patch\ och se till att filerna ligger direkt i mappen och inte i några undermappar, om de ligger i undermappar så flytta filerna från undermapparna till c:\redcam\patch\ det är 3 filer så i katalogen c:\redcam\patch\ ska följande filer finnas:
      Install.txt
      pcmciap.inf
      PCMCIAP.SYS
    Hitta SCM DVB MODULE
    1. Sätt in RedCam (ca modul) i pcmcia platsen på datorn när Windows XP har startat klart.
    2. Om ny maskinvara hittas som "SCM DVB MODULE" så hoppa till steg "Ladda drivrutiner".
    3. Om du hittar en "MTD-0002" så beror det på att du troligen har en ej kompatibel drivrutin som inte klarar av att ställa om PCMCIA kontrollen till PCIC (16-bit), standard är nu 32-bit. Ta ut din module(redcam).
    4. Gå in i enhetshanteraren och klicka på + till höger om PCMCIA-kort. Kom ihåg det namn som finns där(om du skulle vilja återställa till den drivrutinen senare). Markera sedan din en av dina kontrollers, i mitt fall O2Micro OZ711EZ1 MemoryCardBus Controller. Högerklicka och välj "egenskaper" klicka på fliken "Drivrutin" klicka på "Mer information..." där ser du att du använder:
      C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\pcmcia.sys <-Drivrutinsfiler
      5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158) <-Filversion
      Klicka på "Ok".
    5. Välj "Uppdatera drivrutin..."
    6. På frågan "Vill du att datorn ska ansluta till Windows Update och söka efter programvara?" Välj då "Nej, inte den här gången".
      Klicka på "Nästa".
    7. På frågan "Vad vill du att guiden ska göra?"
      Välj då "Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)"
      Klicka på "Nästa".
    8. Välj "Sök inte. Jag väljer själv vilken drivrutin som ska installeras."
      Klicka på "Nästa".
    9. Välj "Diskett finns...". Välj sedan "Bläddra" så ska du leta rätt på filen "pcmciap.inf" och om du följt ovanstående "Göra iordning filer som behövs för drivrutiner och installation" så finns den filen i "c:\redcam\patch\", markera filen "pcmciap.inf"
      Klicka på "Ok" och klicka på "Öppna".
    10. I rutan till vänster om "Bläddra" ska då stå "C:\redcam\patch". Klicka på "Ok"
    11. Markera "Standard-CardBus-Controller" och klicka på "Nästa". I nästa ruta så får du en varning som säger att du inte använder en signerad drivrutin och som inte genomgått Microsofts testprogram.
      Klicka på "Fortsätt ändå".
    12. I nästa fönster så får jag information att det uppstod problem när maskinvaran installerades och felkod (39). Får alla det? Valde sedan "Slutför". Klicka sedan på "Mer information..." och nu använder du:
      C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\pcmciap.sys <-Drivrutinsfiler
      5.1.2600.P (xpclient.010817-1148) <-Filversion
      Klicka på "Ok" och klicka på "Stäng".

      Du ser nog nu ett gult utropstecken på ditt PCMCIA-kontroller i enhetshanteraren, till höger om "Standard-CardBus-Controller".
    13. Starta om datorn.
    14. När XP laddad klart gå in i enhetshanteraren och kolla på Standard-CardBus-Controller och se att nu är den gula markeringen borta. Stäng enhetshanteraren.
    15. Gå på Startmenyn - Kör -> skriv in "regedit" Leta rätt på följande:
      HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\Pcmcia\Parameters
      när "Parameters" är blåmarkerad så finns i högra spalten:
      IsaIrqRescanComplete REG_DWORD 0x00000001 (1)
      högerklicka på den och välj "Ändra" och under "Data" skriv in värdet 0 och att hexadecimal är som bas. Klicka på "Ok" och nu ska det stå:
      IsaIrqRescanComplete REG_DWORD 0x00000000 (0)
      Högerklicka mitt på det vita under de listade namnen (ca 3 stycken namn) i högra spalten. Välj "Nytt" -> "DWORD-värde". Skriv in "DisableIsaToPCIRouting" där namnet ska stå och se till att det ser ut så här enligt nedan:
      DisableIsaToPCIRouting REG_DWORD 0x00000000 (0)
      Nu kan du stänga regedit.
    16. Starta om datorn.
    17. När XP laddat klart, testa att sätta in module (redcam) och se om du hittar den som "SCM DVB MODULE". Om du hittar den som det, gå vidare till "Ladda drivrutiner".
    18. Om du fortfarande hittar den som "MTD-0002" så kanske något av följande funkar:

      Gå till steg 5 och när du kommit till steg 14, bocka av "Visa kompatibel maskinvara" och testa bland några andra tillverkare och modeller.

      Gå in i Bios och stänga av Soundblaster inställningen så att du får mer fria resurser. Men stäng inte av Onboard PCI Audio. Detta är ett problem som uppkommer på phoenix bios.
      http://support.microsoft.com/kb/q274509/ <-källa
      Starta XP och gå till steg 1.

      Testa att installera Win95 eller Win98 på bärbara och se om du hittar modulen på rätt sätt.
      http://www.lefdata.com/satellite/cam/ci.html <-filer för att kunna köra uppgradering på Win95 o Win98. Glöm inte att ta hem ”Upgrade Pack” (Viaup.zip) och ”How to do” (viahowtodo.txt). Följ sedan instruktionerna i ”viahowtodo.txt”.
    Ladda drivrutiner
    1. På frågan "Vill du att datorn ska ansluta till Windows Update och söka efter programvara?". Välj då "Nej, inte den här gången"
      Klicka på "Nästa".
    2. På frågan "Vad vill du att guiden ska göra?". Välj då "Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)".
      Klicka på "Nästa".
    3. Välj "Sök efter bästa möjliga drivrutin på dessa platser."
      Bocka av "Sök igenom flyttbara media (disketter, CD-ROM-skivor...)
      Bocka för "Inkludera den här platsen i sökningen:"
      Klicka på "Bläddra" och leta rätt på i vilken mapp filen "camtools.inf" och "Camtools.sys" finns om du följt ovanstående "Göra iordning filer som behövs för drivrutiner och installation" så finns den i "C:\redcam\drivrutiner\".
      Klicka på "Ok".
    4. I rutan till vänster om "Bläddra" ska då stå "C:\redcam\drivrutiner"
      Klicka på "Nästa".
    5. Om du i nästa ruta så får en varning som säger att du använder en ej signerad drivrutin och som inte genomgått Microsofts testprogram.
      Klicka på "Fortsätt ändå".
    Själva programmeringen

    Om du kommit hit så återstår det bara att programmera din "SCM DVB MODULE".
    1. Installera SCM Microsystems Downloader 2.0. Det gör du genom att du startar setup.exe som finns, om du följt "Göra iordning filer som behövs för drivrutiner och installation" i "C:\redcam\drivrutiner\".
    2. Starta om datorn.
    3. Startat Downloader 2.0 genom
      Start->Alla program->SCM Microsystems->Downloader->Downloader 2.0
    4. Klicka på "File selection" leta fram filen "APVA_V108003.out" i "C:\redcam\drivrutiner\". Markera filen.
      Klicka på "Öppna".
    5. Klicka på "Module selection", markera "SCM DVB CA Module".
      Klicka på "OK".
    6. Innan du startar uppdateringen/downloaden så ska du se till att du har bärbara tillräckligt med ström kvar för att kunna slutföra uppdateringen. Om du avbryter en uppdatering så kommer din CAM inte att fungera längre. Detta enligt read_me.pdf och lite sund förnuft. Min uppdatering tog några minuter, höll inte direkt koll på tiden, utan såg hur indikatorn rörde på sig.
    7. För att starta uppdateringen, klicka på "Download".
    8. När uppdateringen är klar så får du meddelandet: "Download procedure successful > End of transfer".
    9. Du kan nu ta ut din module och testa den i din decoder.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger

    RedCam

    Kanon bra!! ska testa vid tillfälle. :thumbup:
    Freelock

  3. #3
    KANON!!!! Funka hur bra som helst. Uppdaterade 2st gamla redcams och nu började dom att funka med ett cardlink kort!! Tack o bock!

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tack för instruktionen funkar säkert. Undra om ingen vill ha mina CAM moduler mycket billigt ?


  5. #5
    Tyckte att det saknades en utförlig manual för hur man gick till väga för att lösa detta problem. Så det är jätte kul att ni har nytta av den och att den förhoppningsvis funkar .

    Respons är alltid bra och det som saknas här i manualen är vilka märken av bärbara datorer (och deras PCMCIA kontroller) som det här funkar på. Om någon känner för det så kan de ju lista några som ni vet funkar.

  6. #6
    Lyckades enkelt uppgradera 2 st Viaaccessmoduler med hjälp av Redcams manual.
    Min "nyare" Compaq Presario 2100 hittade modulerna som MTD 0002.
    Min gamla Toshiba Tecra hittade modulerna som SCM DVB CA MODULE.
    Båda datorerna kör Windows XP.

    Använde således Toshiban för att programmera CA-modulerna.
    Tiden för downloaden blev knappt 3 minuter/modul.

    Stort tack för den föredömliga instruktionen.

  7. #7
    Funkade hur bra som helst på en HP 6910p!
    Tackar...

  8. #8

    Funkar även med Vista!

    Jag uppgraderade precis en gammal Redcam framgångsrikt på en HP/Compaq 6910p med Windows Vista Professional.
    Den detekterade CAM:en som SCM DVB module.[FONT=&quot][/FONT]

  9. #9
    Hej
    När jag startar om (punkt 16) så hittar den inte kortet längre???

  10. #10

    RedCam

    Hallå!

    Men vad kul att så många haft nytta av denna manual. Har inte besökt denna sida på några månader.

    @bdolf99:

    Testa att återställa det du ändrade i "regedit" eller byt till en annan drivrutin, som i steg 5. Så kanske du kan komma vidare. Lycka till med uppgraderingen!

Liknande ämnen

  1. Uppgradera Viaccess CA
    Av ardis i forum Övriga mottagare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 19:06
  2. Viaccess CA-modul RedCam Funkar inte?????? eller??
    Av fozolii_Mage i forum Com Hem
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-04-07, 15:09
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 16:21
  4. RedCam 478
    Av soya i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-05, 21:08
  5. Pioneer hyrbox och Viaccess Redcam
    Av skidkare i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-18, 17:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss