Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är kontakten till antennkabeln rätt?

  1. #1

    Är kontakten till antennkabeln rätt?

    Hej,

    Köpt följande antenn OneForAll-SV9350:
    http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...T/105698.4277/

    Det hängde med en antennkabel med en F-kontakt i ena ändan, till antennen, och en tv-kontakt i andra änden, till digitalmottagaren.
    Allt funkade fint men jag var tvungen att byta ut kabeln då den var lite för kort. Har tagit en gammal tv-antennkabel som jag hade liggandes, klippte av ena tv-kontakten och monterade dit en F-kontakt. Har monterat F-kontakter till parabol innan så jag gjorde på samma sätt.
    Det är nu problemen börjar!
    Ibland verkar det som om jag har bättre bild när jag INTE pluggar in F-kontakten i antennen. Dessutom verkar det som om bilden försvinner direkt varje gång skärmningen på kabeln kommer i kontakt med antennen!

    Kan detta bero på att jag monterat F-kontakten fel, typ annorlunda för marksänd antenn jämfört med parabol? Gammal antennsladd? Annat?

    Kan få det att funka någrlunda för de flesta kanaler (genom att ta bort skärmningen helt innan F-kontakten monteras!), men svt1 och svt2 är de svåraste kanalerna. Har alltid mosaik på dessa.

    Tacksam för alla tips!
    Mvh
    //Kid

  2. #2
    Hur gammal är en gammal antennkabel då ? är den 1 år 10 år eller äldre ?
    Som jag tolkar problemet så låter det som om du har kortis i F kontakten, kolla så du inte har någon tråd som ligger och kortsluter i kontakten.

  3. #3
    Helt ärlig vet jag inte hur gammal kabeln är. Tippar att det lutar mer åt 10 än 1 år.
    Kortslutning i F-kontakten? Typ att skärmen har kontakt med koppartråden i centrum?

    Mitt nästa steg är att skaffa en ny kabel.
    F-kontakten ska monteras på exakt samma sätt som för parabolkoaxialkablar eller hur? Dvs med skärmen utvikt så att den får kontakt med själva F-kontakten.

    Mvh
    //Bo

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Kid Visa inlägg
    Helt ärlig vet jag inte hur gammal kabeln är. Tippar att det lutar mer åt 10 än 1 år.
    Kortslutning i F-kontakten? Typ att skärmen har kontakt med koppartråden i centrum?

    Mitt nästa steg är att skaffa en ny kabel.
    F-kontakten ska monteras på exakt samma sätt som för parabolkoaxialkablar eller hur? Dvs med skärmen utvikt så att den får kontakt med själva F-kontakten.

    Mvh
    //Bo
    Precis att några trådar från skärmen har spretat över till mittledaren.
    Ja det finns ingen skillnad på parabol eller nån annan antenn

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OneforAll-antennen ska ha spänningsmatning. Hur har du fixat det?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Det borde väl vara fixad från dreamboxen?

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kid Visa inlägg
    Det borde väl vara fixad från dreamboxen?
    Då får du nog kolla i menyerna om 5Volten är påslagen. Den är nog inte på by default.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Ok, tackar för infot! Ska kolla.

Liknande ämnen

  1. Splitta antennkabeln?!
    Av bigmac i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 19:38
  2. Glapp i antennkabeln till parabolen??
    Av Atrix i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:48
  3. 500T tappar kontakten (?)
    Av strv i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss