Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Trasig dm500?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger

    Trasig dm500?

    Hej!
    Min dm500 slutade plötsligt att fungera, nätverkslampan inne i boxen lyser när kabel är kopplad och dioden på framsidan lyser när "strömmen" är på.
    Men den visar ingen bild på tvn, tar inget IP och svarar inte på RS232-porten via Dreamup, jag har testat med flera olika strömkällor.
    Finns det något mer jag kan göra eller testa?

    Om det är någon hårdvarudel som är trasig, vilken skulle det kunna vara så kanske jag kan plocka delar från en annan box...

    Några förslag?

    Skickat från min MK16i via Tapatalk 2

  2. #2
    samma sak här ingen IP...kan inte göra nåt

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    När man inte kan flasha om boxen, då är det svårt.
    Har haft en sådan box på service hos mig, den var inte lätt att handskas med, men det visade sig vara något som var löst under processorn.
    När jag satte in strömsladden, så tryckte jag lite på kretskortet, på kortläsaren, då verkade boxen komma till liv och när man släppte den så dog skiten. Som enda, temporär lösning, var att vi satte in en träkloss, under locket, som tryckte på kortet och boxen kunde vara igång. Han har kört så i ett par år nu, om han inte skaffat någon HD-box i dagsläget, vad vet jag.

    När boxen inte får IP-adress, men den fungerar för övrigt, så är det "bara" att byta nätverkschipet, men det kräver lite proffesionell utrustning, lödkolv med minst 0.2mm spets, samt mikroskåp. Sådana kretsar finns att köpa på bl.a. Ebay och heter ASIX AX88796LF.
    Paddarna under lossar ganska lätt och man får inte värma kortet för länge. Lägg ut sådana jobb till professionella lödare, som vet vad de gör, eller köp ny box.

  4. #4
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

    -capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritetDM500 nätfix.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger

    Sv: Trasig dm500?

    Citat Ursprungligen postat av majstor Visa inlägg
    Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

    -capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritetDM500 nätfix.jpg
    Rekommenderar du mig att göra detta i mitt specifika fall eller i största allmänhet när boxens nätverk inte funkar ?

    Skickat från min MK16i via Tapatalk 2

  6. #6
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    När boxens nätverk inte funkar.

  7. #7
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bifurkation Visa inlägg
    Hej!

    Finns det något mer jag kan göra eller testa?



    Några förslag?
    Testa säkring F70 /gröna komponent/1208765130_9929_FT92102_img_0819.jpg12V på båda sidor F70.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @majstor
    Byta/lägga till kondensatorer brukar hjälpa när man har problem att streama eller ifall det går långsamt via FTP. Jag har haft dessa problem på en av mina. Kompisens däremot, som jag hade hemma på service, där hjälpte det inte med byta av kondensatorer, eller lägga till tantaler. Man kunde dessutom känna på kretsen, efter 1-2 minuter, den blev ganska varm, och när vi jämförde med min box, som har varit igång sedan antiken, så var motsvarande IC-krets kall. Sedan, genom att byta ASIX-chipet, så återfick boxen sin förmåga att begära IP-adress. Kompisen fick även problem med sin DM500HD, den hade garanti kvar och så fick han en ny ifrån butiken, men 500:an hade inga sådana garantier (det är då man ringer till sina kompisar, eller dricka öl ! . Troligtvis var blixten på besök hemma hos honom, även om skadan inte syndes orderntligt. Hur stor är sannolikheten annars att båda boxarna inte får någon IP-adress?

    Gällande säkring F70 som du visar på bild, så gäller detta spänning till TUNER och har inget med nätverket att göra. Den behöver man sällan byta ut, även vid en kortslutning av antenn-kabeln. Det enda som behövs är att göra apparaten strömlös i minst 20sekunder, eftersom det är en elektronisk säkring. Det räcker alltså inte att enbart stänga av o sätta på den efter några sekunder.

    Det första du skall göra är att prova boxen hemma hos någon annan, så att du ser att den inte får IP-adress där heller. Prova även att flasha om hos den personen, men dennes kablage, inte med dina, bara för att utesluta "skit-bakom-spakarna-fel"

    Skulle rekommendera att du känner av ifall temperaturen är varm på ASIX-kretsen. Byt stora elektrolyten som ett första steg. Fungerar inte det, byt IC-krets, men det är inget att rekommendera ifall man inte vet hur.
    Att inte du inte kan kommunicera med RSR232 porten, kan vara ett två saker : antingen har någon vänt på kabel som går till RS232-kretsen, eller så kan det hända att även MAX232 kretsen (eller motsvarande) har pajat.
    Lycka till

  9. #9
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Nör det gäller blixtar som kommer via nätkabel, håler jag med dig, att
    ASIX-chipet kan bli ferstörd /i detta fall, om man använder F70 som mätpunkt spänningsvärde är då 10.2VDC/, men i flesta fall hadlar det om torra elektolyter. På denna modellen DM500 /på bilden/ räcker det att löda ett elko på 1000uF och boxen efteråt normalt upprättar en nätverkanslutning



    " Ursprungligen postat av bifurkation

    Finns det något mer jag kan göra eller testa?"

    Som du ser bifurkation fågar: vad nu ? Jag trodde att det betyder att vi ska guida honom steg för steg i trouble shooting. F70 ät bra mätpunkt att fastställa riktiga 12VDC i boxen /om det är par Volt mindre då vet vi redan något/, sedan är det mätpunkt F71 5VDC....3.3VDC...1.8VDC osv.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    När boxen inte får IP-adress, men den fungerar för övrigt, så är det "bara" att byta nätverkschipet, men det kräver lite proffesionell utrustning, lödkolv med minst 0.2mm spets, samt mikroskåp. Sådana kretsar finns att köpa på bl.a. Ebay och heter ASIX AX88796LF.
    Paddarna under lossar ganska lätt och man får inte värma kortet för länge. Lägg ut sådana jobb till professionella lödare, som vet vad de gör, eller köp ny box.
    Citat Ursprungligen postat av majstor Visa inlägg
    Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

    -capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
    -Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritetDM500 nätfix.jpg
    Återupplivar denna tråden istället för att starta upp en ny.

    Misstänker att mitt problem är snarlikt som ursprunglige TS, då jag har en DM500T som tidigare fungerat fint men som nu börjat tappa nätverksanslutningen (DM500 med nätverksproblem).

    Undrar därför också om det går att löda bort nödvändiga komponenter från en dm500s som jag har (som är skadad på annat vis) och använda för att ersätta de delar som kan tänkas vara skadade på min dm500t.

    Har själv ingen specifik kunskap i precisionslödning men jag kan tänka mig att att jag har en eller två på jobbet som kan hjälpa till om jag kan förklara lite vad jag behöver hjälp med.

    Så funderingen är ju lite om det "bara" är att löda bort de aktuella delarna och byta ut?
    Senast redigerad av ghaster den 2013-11-24 klockan 14:25.
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


Liknande ämnen

  1. HDMI Trasig?
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 18:54
  2. trasig tuner?
    Av MrStek i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 19:03
  3. Trasig DM600PVR?
    Av sieger i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 13:15
  4. Trasig mottagare? DM500-T
    Av Kokkivoxx i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 08:52
  5. Trasig brännare?
    Av snyggbira i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 22:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss