Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 109

Ämne: Funkar lincardemu?

  1. #1

    Question Funkar lincardemu?

    Har funderat på att bygga upp ett mer htpc-baserat system hemma, men funderar på att köra ett seasoninterface till en tv, om det går. Har lite frågor innan jag mixtra.

    Någon som vet om det funkar att köra lincardemu mot comhem i dagsläget (jag struntar i pairade kanaler)?

    Är lincardemu kinkig med vilken ca-modul man har till comhem?

    Funkar det bra med USB-varianterna av seasoninterface eller är rs232-modellerna bättre?

    Tror ni att t.ex. en raspberry pi fungera som budgetalternativ för att köra lincardemu på?

    Många frågor blir det, men viktigast vore att få veta ifall det är överhuvudtaget funkar med lincardemu mot comhem numera.

  2. #2
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Köp en Alex client istället
    Rust Never Sleeps

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Plow Visa inlägg
    Köp en Alex client istället
    Tack för förslaget, men en ny Alex kostar nästan en tusenlapp mer än en raspberry + season. Plus att det skulle vara ett kul projekt. Om det funkar kan raspberryn få lite fler arbetsuppgifter med.

    Så frågan är fortfarande, funkar lincardemu till comhem i dagsläget?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Hejsan

    Lincardemu0-21a fungerar utmärkt på raspberry pi med comhem.
    SVT1HD SVT2HD TV4HD Viasat14 HD och Cmore series HD fungerar också.

    Kompilera källkoden på följande vis:
    make clean
    make dep
    make static

    Tänkte jag skulle skriva ihop en guide, detta är vad du behöver veta:
    Du måste korrigera lite i källkoden, använd notepad++ för att undvika problem.
    conax.c rad173:
    if (v>=0) (int)caselected=in[0];
    byts mot
    if (v>=0) caselected=in[0];
    skapa en tom fil med namn:
    6805_cpu.h

    Sedan är det bara att kompilera.
    Lägg sedan in ecm_decode=cws som det enda som finns i conax.dat
    Lincardemu.dat måste finnas men kan vara tom, sedan ska du döpa configfilen till lincardemu.rc för att slippa definiera vilken configfil du vill köra med vid starten.
    när du kompilerat kommer du få en fil som heter lcestatic.
    Starta med -r för att köra "read only mode" annars kommer din conax.dat att skrivas över ganska snart och din kontakt med servern kommer brytas då lce då försöker koda av med nycklar i conax.dat filen som är inaktuella.
    Du kan köra med en "usb to serial" omvandlare med FTDI-chip, fungerar out of the box...kom bara ihåg att uppgradera till allra senaste releasen när du fått igång raspbian wheezy på din pi.
    Det kom nämligen en fix för ftdi-drivrutinerna i mars 2013 som fixade problemen som var innan med hängningar.

    Du kan enkelt få LCE att autostarta när din RPI bootar.
    Kan även tillägga att keepalive och reconnect fungerar utmärkt.

    Lycka till med experimenterandet


    MVH

    Citat Ursprungligen postat av sneeze Visa inlägg
    Tack för förslaget, men en ny Alex kostar nästan en tusenlapp mer än en raspberry + season. Plus att det skulle vara ett kul projekt. Om det funkar kan raspberryn få lite fler arbetsuppgifter med.

    Så frågan är fortfarande, funkar lincardemu till comhem i dagsläget?
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2015-08-18 klockan 21:41.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Hejsan

    Lincardemu0-21a fungerar utmärkt på raspberry pi med comhem.
    SVT1HD SVT2HD och TV4HD fungerar också.

    ...

    Lycka till med experimenterandet
    Tack för ett mycket bra svar! Har bara kommit så långt att jag provbyggt lce än, men jag kommer nog att få stor användning av resten av informationen senare.


    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Om du vet något bra ställe att köpa seasoninterface på så får du gärna höra av dig.

    MVH
    Ja, det verkar ju vara svårare än väntat att hitta ställen som säljer kort. USB-varianten har jag bara hittat i några polska webshoppar, de verkar kunna skicka till Sverige men oklart vad frakten blir. Ska försöka kontakta dem och se.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Tror ärligt att rs232 varianten klarar mycket längre avstånd utan förstärkare...
    Jag har kört med seriekabel på 20-25 meter utan problem.
    Det är väl iofs inte nödvändigt då man placerar sin RPI bakom tvn men du får ett billigare seasoninterface garanterat.

    Denna funkar bra som "usb to serial" omvandlare:
    http://www.dustinhome.se/product/501...-till-seriell/
    120:- för privatpersoner 107:- för studenter, frakt 59:- samt fraktfritt vid order över 500:- som student.
    http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...ha_till_usb_20
    119:- för privatpersoner frakt 29:-
    Den har FTDI-chip.

    Det är en VIKTIG sak till jag glömde påminna om, du bör köra lincardemu som en service alltså autostarta vid boot.
    Det stängs ner efter några timmars drift annars.
    Om du kör det som en service så rullar det otroligt stabilt LÄNGE.

    MVH
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2013-05-18 klockan 10:29.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Tror ärligt att rs232 varianten klarar mycket längre avstånd utan förstärkare...
    Jag har kört med seriekabel på 20-25 meter utan problem.
    Det är väl iofs inte nödvändigt då man placerar sin RPI bakom tvn men du får ett billigare seasoninterface garanterat.
    Denna funkar bra som "usb to serial" omvandlare:
    http://www.dustinhome.se/product/501...-till-seriell/
    120:- för privatpersoner 107:- för studenter.
    Den har FTDI-chip men det fungerar även med såna som har Prolific-chip PL2303 tex denna:
    http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa
    230:- för privatpersoner och 145:- för studenter.

    Det är en VIKTIG sak till jag glömde påminna om, du bör köra lincardemu som en service alltså autostarta vid boot.
    Det stängs ner efter några timmars drift annars.
    Om du kör det som en service så rullar det otroligt stabilt LÄNGE.

    MVH
    Ja rs232 klarar ju 10x längre kablar än usb, men tänkte dock som du säger ha raspberryn vid tv'n ändå, och då kändes det smidigare med ett kort med integrerad usb<->serieadapter.

    Ska fundera lite på hur jag ska organisera det (och se vad jag kan få tag i för kort).

    Antar att du dragit vanlig telefonkabel?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Om du vet något bra ställe att köpa seasoninterface på så får du gärna höra av dig.
    Hos Sat Teknik AB i Malmö köpte jag en förra året. www.sat.nu

    mvh Kalle

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    En sådan här kabel borde fungera bra:
    http://www.ebay.com/itm/6pin-FTDI-FT...item33813a9ca1
    Pris drygt 60:- inklusive frakten.
    FTDI:s FT232RL-chip som omvandlar från TTL som finns i kortläsaren i cammodulen till USB som du har på din RPI.
    Det enda som saknas är själva seasonkretskortet.....
    Borde inte vara så svårt att designa ett sådant och tillverka ett antal hos någon billig tillverkare nere i sydeuropa.

    MVH
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2013-04-24 klockan 15:46.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Har funderat på att bygga ett seasoninterface med [cam 5V TTL] <===kabel mellan season och RPI===> [RPI 5V/3,3V TTL levelshift]
    Tänker att det är bättre att ha 5V TTL i kabeln, borde bli mindre störningskänsligt än 3,3V.

    Då behöver man bara två mosfet transistorer, 4 resistorer och själva kortläsarkretskortet, samt några anslutningskontakter...eller så löder man fast direkt på.
    Kanske 2 kondensatorer också i vardera ände.
    Bara att mata in i/o och rst på GPIB kontakten på raspberryn.
    Man slipper då rs232 omvandligen, borde bli minimalt med komponenter.

    På detta sätt slipper man slösa bort en USB-port för en seriell till usbomvandlare också.

    Vad tror du sneeze?
    http://ics.nxp.com/support/documents...df/an97055.pdf enkel och bra levelshiftlösning.
    http://arduino.cc/forum/index.php/topic,11211.0.html några som diskuterar en sådan lösning.
    http://oshpark.com/ kretskortstillverkare.

    MVH
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2013-04-25 klockan 14:29.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande ämnen

  1. lincardemu
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 09:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss