Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dreambox 600 lyser rött.

  1. #1

    Dreambox 600 lyser rött.

    Hejsan.
    Passar på o tacka för ett trevligt forum!
    Har sen tre månader varit ägare till en begagnad dreambox 600. Har suttit många timmar och läst på om den, lyckades på egen hand lägga in ny image (openpli) samt få den att dela med sej till två andra mottagare i hemmet. Har varit både roligt och lärorikt. Nu till det tråkiga, i fredags kväll under TV tittande stängde boxen av sej själv och ville inte starta igen. Den lyser rött med ett fast sken och reagerar inte på fjärr eller frontpanel, har provat en annan nätdel (dock inte dreambox nätdel utan en sagem 12V lik 3,8A) Ingen skillnad..har provat värmt lytar på moderkortet samt bytt två, utan resultat. Provat starta boxen utan tuner, ingen skillnad. Har även försökt med serielkabel och dreamup men får ingen kontakt med den. Har inte någon hårddisk installerad, hade inte rört något i boxen på två månader när felet inträffade. Skulle vara tacksam om någon som känner igen symptomen kunde ge mej lite tips.

  2. #2

  3. #3
    Har redan försökt få in en ny image med dreamup, men det går inte längre att få en anslutning med nollmodemkabel så jag kan omöjligt flasha om den. Vad jag läst mej till så är det vanligt med cloner som blinkar efter ny image. Men jag har ingen clone, och den har inte riktigt de felsymptomen du länka till i ditt svar. Jag har haft en fullt fungerade dreambox i flera veckor som nu plötsligt lagt av, ställt sej i standby och vägrar starta. Röd led lyser hela tiden grön släckt.. Jag tycker det känns som en komponent är defekt i boxen. Jag inser att det är omöjligt att utifrån min beskrivning avgöra exakt vad som gått sönder, men jag hade hoppats på att någon annan råkat ut för samma sak och har lite erfarenheter att dela med sej.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det kan vara tre saker:
    1) Nätaggregatet (men det har du redan provat)
    2) flasha in ny image. Håll in knappen där fram och dra ut strömsladden och sätt in den igen. Vänta ca 5-10sekunder med knappen intryckt. Släpp knappen och logga sen in i dreamboxens Webinterface genom att skriva IP-adress och trycka på enter i en web-läsare (ip-adressen kan du se t.ex. i routern, under DHCP-list eller liknande). Har du kommit så här långt, då har du fortfarande kontakt med boxen.
    3) Kolla så att inte SIM-kortet under tunern har flyttat på sig. Detta händer att klegget som håller fast SIM-kortet har smält på grund av att det är för varmt under tunern. Sätt fast kortet lite bättre och prova att flasha om boxen sen. Det brukar fungera.

    Lycka till.

  5. #5
    Tackar för tipsen!
    Som sagt nätagg har jag provat ett annat, har inte utrustning att kolla rippel på spänningen dock..
    Går inte att komma åt Enigma webinterface längre, boxen är inte aktiv i routern.
    Simkortet satt bra, limmet hade inte smällt men jag gjorde rent och böjde ut stiften en aning. Men de blev ingen skillnad.
    Känns ändå inte som jag uteslutit nätagget helt och hållet, kanske har en smutsig 12V spänning ur båda aggen.

    Skojigt att du tog dej tid att svara med bra tips!
    Nu ska jag sova på saken.
    Får se imorgon om jag kanske byter lite lytar i nätagget också.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det borde gå att flasha via seriella RS232 interfacet. Seriell kabel fungerar inte, man bör ha nullmodemskabel.
    Om inte den röda lampan hade lyst där framme, så skulle man då kunan säga att trots att du har en äkta dreambox, att det kanske var en klon och drabbades av Gemini-image problemet som kontrollerar MAC-adressen och raderar boot-minnet.
    Men när det inträffar så lyser det inte ens rött.
    När man inte får kontakt med DREAMUP och, så kan du dels prova en annan kabel, eller en äldre version av DREAMUP tills den reagerar.
    En annan sak som man prova är att dra ut strömladden och trycka lite lätt på kretskortet, ungefär där kortläsaren är. SÄtt in strömsladden och kolla ifall man kan få den o boota. Ibland händer det, på grund av värme att någon BGA-kula lossar under processorn och problemet avhjälps med lite tryck. Ifall så är fallet, så blir det svårt att åtgärda problemet, men man vet i alla fall orsaken. Man skulle kunna lägga in en kloss så att locket trycker mot kortläsaren, ifall det visar sig att så är fallet, men troligtvis är det något annat som spökar.

    Har du provat att starta utan Tuner? Tänkte ifalld et är någon kortslutning någonstans. Det går att starta utan, då försvinner tuner-inställningarna från menyn.

  7. #7
    Har provat starta den utan tuner flera gånger, gör ingen skillnad.
    Provade även trycka på moderkortet som du sa vid uppstart men utan resultat.
    Bytt 2 lytar i nätagget också..
    Kommer göra några försök till med nullmodemkabel och en äldre version av dreamup.
    Något som jag reagerade på när jag lyfte på locket första gången var att tunern satt väldigt snett i sin sockel, konstigt att det inte sitter nån skruv eller dyl som håller den på plats.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Har haft problem med gammal dreamup på gammal dator att den vägrar kommunicera via serieport om inte nätverkskabeln också är ansluten (till vad som helst). Kommer tyvärr inte ihåg felmeddelandet man får.

  9. #9
    Tack ska ni ha för visat intresse Jag kommer inte lägga ner mer energi på denna box. Ska införskaffa en nyare istället.

Liknande ämnen

  1. DB 600 HD blinkar rött
    Av Bingolotto i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 21:49
  2. 500s svarar inte på fjärr, lyser rött
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 19:51
  3. DM 7020 Si bara lyser!!!
    Av hingstin i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 14:58
  4. Blinkande rött på mp3,5?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 10:55
  5. 212:an blinkar rött !!
    Av Kalle* i forum Boxer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss