Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Ta fast 10 tal random "kunder"

  1. #1

    Ta fast 10 tal random "kunder"

    Hej, vet ej om detta är rätt forum för denna frågan men provar..
    lyssnade på detta http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5986851
    och undrar då hur olika scenarion kan gått till för att fått tag på dessa "kunder"?

    Ett scenario jag kan tänka mig är Comhems utrustning (modem o router i ett)
    där man har en dreambox kopplad till deras utrustning. De kan ju vid support gå in i modemen och se vad som är anslutet (mac adress/hostname påpekar dreambox)

    Vad kan ni mer tänka er?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det sägs ju i inslaget att bevisningen mot kunderna hämtas in genom att man utreder huvudmannen i nätverket. D.v.s. genom att utreda den som har servern kan man också hitta viss information om kunderna. Jag antar att det kan handla om t.ex. IP-adresser, mail, betalningar m.m. Genom att granska sådana uppgifter går det troligen att identifiera ett antal kunder till server-ägaren.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det sägs ju i inslaget att bevisningen mot kunderna hämtas in genom att man utreder huvudmannen i nätverket. D.v.s. genom att utreda den som har servern kan man också hitta viss information om kunderna. Jag antar att det kan handla om t.ex. IP-adresser, mail, betalningar m.m. Genom att granska sådana uppgifter går det troligen att identifiera ett antal kunder till server-ägaren.
    Isf måste det vara en huvudman som åkt dit nu efter 1augusti? Dom kan ju inte utreda "kunder" som haft dreamboxen innan 1 augusti och använt den då det inte var olagligt?

    Kan vi inte försöka samla information ang hur det kan tänka sig att dom går tillväga när dom letar upp "kunder"?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag är inte helt säker på om det efter nya lagen är ett brott att äga en Dreambox? Den nya lagen är "suddig" på så sätt att den inte klart definierat vad som faktiskt är olaglig avkodningsutrustning (har vi förresten inte redan en tråd om den nya lagen?).

    Så ev. tester som görs för att få reda på om någon har en Dreambox tror jag inte kan användas som bevis på olaglig kortdelning. Man måste nog ha mer att gå på. Det är ju fortfarande tillåtet att sälja Dreambox. Jag skulle tro att de inte åtalar någon för innehav av en Dreambox utan det ska mer till i form av de uppgifter man ev. kan hitta hos den som har servern.

    Troligen är det sant att de bara kan använda uppgifter från huvudmän som åkt fast efter 1 augusti eftersom det inte var brottsligt att vara kund innan dess.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Om dom får fatt i server adressen till en server som dom inte kan få tag på.. kan dom inte kolla vilka ip adresser som försöker ansluta till denna? Trafiken är väl krypterad men ip adresserna borde dom kunna få fram o på så sätt misstänka att det går olaglig trafik imellan?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Clementin80 Visa inlägg
    Om dom får fatt i server adressen till en server som dom inte kan få tag på.. kan dom inte kolla vilka ip adresser som försöker ansluta till denna? Trafiken är väl krypterad men ip adresserna borde dom kunna få fram o på så sätt misstänka att det går olaglig trafik imellan?
    Jo, det går att spåra vilka IP-adresser som kopplar upp mot en viss IP-adress. Men om trafiken är krypterad så ser jag inget större bevisvärde i detta. De kan ju inte bevisa vilken typ av trafik det är så länge den är krypterad.

    Graden av kryptering skiljer sig åt mellan olika protokoll. Newcamd är alltid krypterat, cccam är endast krypterad inloggning. Monitorerar man en cccam-uppkoppling är det möjligt att man kan se ECM:erna i klartext. I så fall har man ju bevis för vilken typ av trafik det är.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Här har vi nu ett exempel på hur lagen ska testas...
    http://www.expressen.se/gt/tv-pirate...m-pa-miljoner/

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Clementin80 Visa inlägg
    Här har vi nu ett exempel på hur lagen ska testas...
    http://www.expressen.se/gt/tv-pirate...m-pa-miljoner/
    Måste man inte ha en väldig massa abonnemang för att köra i den här skalan?

  9. #9
    Rags32
    Gäst
    De kör väl med OSCam. Den avslöjar vilka IP-adresser som kopplar upp sig mot servern. Enkelt för polisen att bara surfa in i den omhändertagnas dator o så in i servern så finns adresserna där. Därefter är det väl bara att knacka dörr, meddela bolag som har hand om IP-adressen eller vad man nu gör att det ska bli böter för personen som har IP-adressen.

    EDIT: Ok, såg nu att man ej får knacka dörr.

    EDIT2: Precis som atomized skriver så är inte Dreambox illegala... Jävlar vad man ska upprepa det hela tiden.
    Senast redigerad av Rags32 den 2014-10-20 klockan 14:26.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Även om det inte är omöjligt att spåra nån via IP-adressen så tror jag det är enklare att kolla ev. kundregister och betalningar.
    Bedriver man CS i stor skala så måste man ju ha någon form av kundregister för att hålla reda på vilka som har betalat och hur länge. Skulle tro att det är betydligt enklare för polisen att få fram uppgifter om kunderna i beslagtagna kundregister och bokföring än att hålla på och spåra IP-adresser.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss