Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Min DM7025+ är död.

  1. #1

    Min DM7025+ är död.

    Hej. Plötsligt vil inte min DM7025+ gå igång efter flera års trogen tjänst.
    Ingenting händer då man slår på den, inget i displayen inga ljud.
    Jag kollade säkring på power supplyet och den var hel.
    Jag antog då att power supplyet hade gett up och beställde ett nytt (original) från SatKing i Tyskland via Ebay. Det kom på efter några dagar och jag monterade det glatt utan några som helst problem ... men tyvärr, tyvärr ... ingen skillnad. Helt dött!!
    Jag kan mäta 15 v mellan stift 1 och 2 i den 14 poliga kontakten som går till drambox kortet.
    Är det någon som har någon ide eller vet funktionen på övriga stift i kontakten eller allra helst har ett kretsschema.
    Tack på förhand.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Jag skulle gissa på nätaggregatet ( = PSU = Power SUpply), men det var ju den som du bytte först av allt.
    Om man läser lite på nätet, så är PSU'n lite av DM7025'ns akilleshäl. Det brukar vara ett par elektrolytkondensatorer som torkar, troligtvis för att de har placerats nära något som är varmt, vilket gör att de torkar och tappar kapacitet.
    De flesta elektrolyter brukar svullna upp när de är sönder och då är det lätt att se vilka de är. Svårare är att se de som inte svullnar upp och det är typiskt att de kinesiska inte gör, ty de fuskar lite med materialet i dessa, därav problemet.
    Mer om detta med elektrolyter kan man läsa på på sidan badcaps.net, eller här: http://badcaps.net/pages.php?vid=5
    Sidan handlar mest om elektrolyter på PC, men detta gäller all elektronik som man köper i affärerna, allt från TV-apparater till dreamboxar.
    Det som pajar mest är just elektrolyter !
    Det hela handlar om pengar och marginaler. De kinesiska kondensatorerna råkar vara några ören billigare och då får de duga, istället för att köpa kvalitetskondensatorer från t.ex. Japan av märken som Sanyo, Rubycon, Samxon, Nichicon m.fl.

    Hur som helst, nog med historik, några frågor:
    1) Har du försökt flasha om?
    2) mät om alla spänningar från din kontakt och mät helst på moderkortet (inte på nätaggregatet).
    Får du spänningarna att bli:
    (se länk https://www.sat4all.com/forums/topic.../#entry2202553)

    Psu pinouts list, Pcb side,
    Dm7025+/Dm8000HD

    1 +15v-sb
    2 Power on Gnd
    3 between +3v/+6v
    4 Gnd power on
    5 +12v
    6 +12v
    7 Ground
    8 +5v
    9 Ground
    10 +3v3
    11 Ground
    12 +2v5
    13 +2v5
    14 Ground

  3. #3
    Tack för ditt svar.
    Dina tips om dåliga elektrolyter gäller ju inte i detta fall, eftersom det är en 7025+ och dessutom har jag ju satt in ett sprillans nytt PSU.
    Flasha om är ju tyvärr inte möjligt, eftersom den är helt död.
    Den enda spänning jag kan mäta upp är 15 v på Pin1 och det är väl Standby spänning till moderkortet. Övriga pinnar är 0 eller några mV. Det enda jag kan se är att Pin 12 och 13 rör sig lite uppåt då jag trycker på Power On knappen. Det verkar som att PSU inte går igång av någon anledning. Det vore bra att veta den exakta funktionen på de olika pinnarna i kontakten. Är det möjligen 12 och 13 som ska dra igång det?
    HD kontakten har förståss heller inga spänningar.
    Tack för hjälpen så här långt.

  4. #4
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Förhoppningsvis var ju inte ditt nya nätagg DOA. Om det inte går att hitta, eller om inte någon känner till några vanliga fel på den modellen. Och du har provat de mer uppenbara sakerna som att koppla ur Tuner, HDD osv, felställd 110/230V switch, så tror jag att du får bättre hjälp med hårdvarufelsökning på komponentnivå på Svenska Elektronikforumet. Ta en bra bild på kretskortet bara. Tyvärr kräver test av vissa saker ett oscilloskop, vilket inte alla har i sitt labb.

  5. #5
    Jag har har en 7025+ som ligger i en låda se 2 år tillbaka provade okså med en ny psu hjälpte inte
    Så jag gav upp och köpte en 7020hd
    Hoppas någon har tips på vad det kan vara

  6. #6
    Jag har har en 7025+ som ligger i en låda se 2 år tillbaka provade okså med en ny psu hjälpte inte
    Så jag gav upp och köpte en 7020hd
    Hoppas någon har tips på vad det kan vara

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Man kan läsa på många andra forum om att det är något systematiskt problem med just dm7025+.
    Ett svar som liknar ditt fall är just det som finns här:
    http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php/...h_12v_in_short
    (man måste registrera sig, men nedan följer diskussionen från forumet:

    Fråga1:
    i have this 7025+ with 12v on the board in short.
    I have disconnected the power cable and i've found
    the 12v in short. I've also disconnected the 2 tuner.

    Svar1:
    There is no schematic available, best bet if you don't want to burn the motherboard, get a new original PSU.
    On the clone PSU for DM8000 that are same as DM7025+, the "weak point" is the 4 capacitors of 1000uF/35V/105.
    Best to replace them by Rubycon ones.

    Fråga2:
    The short is not on the power supply but on the 7025+ motherboard.

    Svar2:
    My best idea I can give is to follow the 12v circuit with a ohm meter.
    I think, check mainly the voltage regulators who are connected with the 12v circuit, or else somewhere a diode.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det kan vara så att det inte är fel på dina nätaggregat. Mät spänningarna på alla stiften på nätaggregatet, när inte kabeln är inkopplad till moderkortet. Då borde du ha alla spänningarna på alla stiften, förutom ifall det finns någon "Power on" funktion, dvs att moderkortet ger en signal att allt är OK, innan alla spänningarna får komma igång. Detta är en skyddsfunktion, så brukar det vara på PC nätaggregat också.
    Försök ohm-mäta på moderkortet där +12V kommer in. Koppla loss moderkortet från nätaggregatet. Mät från stiftet till jord. Är det ca 0 (noll) ohm så kan det vara kortslutet, det gäller bara att ta reda på var?
    Har du inga bilder som du kan lägga upp på hårdvaran?

  8. #8
    Hej !
    Tack för tipsen. Det senaste från dig Viairdeto verkar troligt. Om det är riktigt att pi 5 och 6 är 12 volt, så är det 0 ohm till jord på dessa pinnar på moderkortet. Men frågan är ju var finns kortslutningen? Det är ju inte lätt att följa utan kretsschema. Jag kontaktade Dream och de säger också att det troligen inte är fel på powersupplyet utan på moderkortet. De säger dock att det är reparerbart men det enda förslaget är att skicka boxen till dem i Tyskland. De gör ingen prisuppskattning så det verkar ju inte så kul. De vägrar också att släppa ett kretsschema. Det är inte offentligt säger de.
    Ang. spänningar på powersupplyet när det inte är inkopplat, så är det bara 15 volt mellan pin 1 och 2 eller jord. Inga andra pinnar har någon spänning varken på orginal PSU eller den nya, så det är ju säkert så att det ska sättas igång med en spänning eller jordning på någon pinne, men frågan är vilken?
    Jag bifogar två bilder enligt önskemål.

    IMG_2848.jpgIMG_2849.jpg

Liknande ämnen

  1. Text i en DM7025 med Pli
    Av Tattisator i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 01:54
  2. Dm7025+
    Av bob_dole18 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 21:40
  3. text dm7025
    Av gollen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 07:18
  4. Problem med dm7025
    Av gollen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 07:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss