Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 48

Ämne: Får ej parabol att funka?

  1. #1

    Får ej parabol att funka?

    Hallå!

    Jag är på semester med husvagnen och tänkte ta med min mottagare för att ha med kanalerna på semestern när det är dåligt väder osv. Men jag kan omöjligt få det att funka. Jag provade så att allt funkade hemma innan jag åkte, och det gjorde det. Jag känner mig dumförklarad, jag antar att det är något som gått sönder, men isåfall vad kan det vara?

    Problemet är, jag får inget som helst utslag på signalmätaren. Hur jag än vrider och vänder på parabolen.

    Parabolhuvuden är båda nyköpta.
    Mottagaren är ca 3-4 månader gammal (VU+ Solo Zero)

    Som sagt, allt funkade hemma, men efter resans gång så funkar det inte alls. Jag tänkte att det är några träd ivägen, så signalen lär inte vara den bästa. Men det är 0% på all signalmätning oavsett vad jag gör.

    Tacksam för all hjälp!
    Mvh, kapish

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Sitter den på vagnen eller tar du ut den och sätter den på marken utanför vagnen? Hur stor är parabolen? Har du kollat riktningen du sätter upp parabolen i? (Finns det hus i närheten så kan du kolla åt vilket håll de parabolerna är riktade åt) Kolla anslutningarna på kablarna så att de sitter fast ordentligt och att jordflätan runt kabeln inte kommer åt centrumledaren.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du skriver att det är träd i vägen. Träd förstör signalen ganska effektivt så för att prova bör du testa på ett ställe där det inte är några träd i vägen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Sitter den på vagnen eller tar du ut den och sätter den på marken utanför vagnen? Hur stor är parabolen? Har du kollat riktningen du sätter upp parabolen i? (Finns det hus i närheten så kan du kolla åt vilket håll de parabolerna är riktade åt) Kolla anslutningarna på kablarna så att de sitter fast ordentligt och att jordflätan runt kabeln inte kommer åt centrumledaren.
    Parabolen är 70x80cm och står på ett parabolstativ utanför husvagnen. Jag har kollat hus i närheten och hur dom har riktat parabolen, så riktningen bör ju vara rätt. Kollat alla kontakter och jag har inte kunnat se något problem

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du skriver att det är träd i vägen. Träd förstör signalen ganska effektivt så för att prova bör du testa på ett ställe där det inte är några träd i vägen.
    Provat att försöka sikta mig in genom träden men det är ingenting ändå, med endast någon tallkvist är ivägen. Tycker ändå att ett utslag ska väl hända då?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kapish Visa inlägg
    Provat att försöka sikta mig in genom träden men det är ingenting ändå, med endast någon tallkvist är ivägen. Tycker ändå att ett utslag ska väl hända då?
    Det är svårt att säga exakt hur mycket trädgrenar som ev. kan tillåtas vara i vägen. Min personliga erfarenhet är att ganska lite träd förstör signalen rejält. Det är inte riktigt så enkelt att det bara behövs ett "hål" motsvarande parabolens storlek genom trädkronorna. P.g.a. den s.k. "fresnel-zonen" behövs en större fri öppning framför parabolen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Tyvärr, genom träd blir signalen ganska dämpad, även ifall man tycker att det borde komma igenom. Testa först att flytta parabolen där det inte finns några träd för att ha som referens. Sedan när du vet vilken signalnivå det kan bli på några specifika kanaler och frekvenser, och försök maxa signalen, prova att flytta den där träden är så kan du se att det blir ganska svårt att se genom träd, eller annat som dämpar signalen.
    Atomized har rätt.
    Det är samma sak som i lägenheter, där man försöker sätta upp en parabol genom något litet förråd eller toaletten som har en liten fönsteröppning och man tror att det borde kunna gå att få igenom signalen. Finns det inte tillräckligt med energi, så räcker det inte. Det blir inte tillräcklig kvalitet så att du får signal.

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Testade samma sak tidigare i veckan. Fick bara 25% kvalité. Slutade med att jag vred LNB ännu mer och fick helt plötsligt 96%.

    Så, justera i sidled och lutning för maximal kvalité, vrid sedan LNB:n moturs (sett framifrån parabolen).

    EDIT: Det kan även vara så att du har bränt en säkring i boxen. Den som ström matar LNB:n.. Ingen ström, ingen signal.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Testade samma sak tidigare i veckan. Fick bara 25% kvalité. Slutade med att jag vred LNB ännu mer och fick helt plötsligt 96%.

    Så, justera i sidled och lutning för maximal kvalité, vrid sedan LNB:n moturs (sett framifrån parabolen).

    EDIT: Det kan även vara så att du har bränt en säkring i boxen. Den som ström matar LNB:n.. Ingen ström, ingen signal.
    Hur kollar jag om det är fallet? Det är något sånt jag nästan misstänkt med tanke på att det är 0% konstant...

  10. #10
    provat med vanligt single lnb fäste i parabolen också nu, och riktat rakt mot satelliten (utan träd ivägen) men ändå ingenting. Placerat parabolen lite här och där som det är fri sikt för parabol>satellit.(ca 10-15m öppning). Men ändå inte något utslag? Känns som att något måste gått sönder...

Liknande ämnen

  1. får ej nya m2 att funka
    Av don tomaso i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:55
  2. Får det ej att funka
    Av Lantto i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-10, 21:45
  3. [LÖST] Hur få M2 att funka med USB?
    Av arcamfan i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 15:23
  4. [LÖST] Hur får jag PPV att funka???
    Av Daniel i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-26, 22:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss