Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Ngn med Titanium som fått det att fungera med CD:s Combobox

  1. #1

    Ngn med Titanium som fått det att fungera med CD:s Combobox

    Hej,

    som ämnesraden antyder har jag problem att få mitt Titanium (blue) att fungera med Canal Digitals ComboBox.

    Jag använder en USB Smartmouse/Phoenix-interface (den orange brännaren) från Ad-teknik och har inte haft några problem att bränna in de senaste Titaniumfilerna som jag hittade i Comhits Filarkiv. Har använt mig av Ad-tekniks "eget" program: Titanium Card Loader samt TJ's Titanium Card Loader v 1.2. Det senare i kombination med USB Phoenix Smartmouse Config 1.0 fr Ad-teknik som sätter brännaren i Phoenix-läge.

    Eftersom jag inte fick någon bild så tänkte jag prova med att nedgradera OS i kortet från 1.06 till 1.03 med programmet Titanium OS Updater 2.0.

    Det var nu som jag stötte på problem. Jag började med att sätta kortet i "jungfruläge" d.v.s. bara med OS i kortet. Titanium OS Updater fungerar bra ända fram tills den punkten då den ska få information om ATR. Efter att ha väntat på detta värde ca 1 min så säger programmet: "Failed to write OS".

    P.S. ATR-värdet är enligt bl.a. TJ's Titanium Card Loader: 3B EC 00 00 40 32 54 49 54 41 4E 49 55 4D.

    Har även testat andra OS-uppdateringsprogram som Titanium Card Progger v1.10.2 men även där "failar" nedgraderingen av OS.

    Tackar så mycket på förhand!

  2. #2
    Har ingen personlig erfarenhet av den men såhär borde det fungera.

    :arrow: Alla drivrutiner skall vara korrekt installerade
    :arrow: Proggern skall ha minst firmware 0.1 är den ny så är det inga problem
    :arrow: Den skall programmeras med USB Titaniumloader, välj rätt comport och tryck identify och se vad du får för svar

    Comboboxen skall gå med alla kort så det är inte där problemet sitter.
    Satte du kortet åt rätt håll?
    Kolla manualen om chippet skall peka upp eller ned
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Chippet ska peka uppåt och det funkar med titanium och os 1,06

  4. #4
    Titanium till Comboboxen funkar även med OS 1.03

  5. #5
    Tackar för svaren!

    Som jag sade tidigare så har jag inga problem att programmera kortet - använder ju Titanium Card Loader skrivet av TJ och får inga felmeddelanden what so ever. Fungerar galant!

    Ändock så vill inte min Combobox avkoda CD:s kanaler med mitt Titanium inne i kortläsaren (ja, jag har satt in chipet rätt väg dvs uppåt precis som originalkortet). Meddelandet som jag får är "Kontrollera kortet".

    Med anledning av dessa avkodningsproblem så tänkte jag ju nedgradera mitt OS till version 1.03. Kanske kan det vara så att just min box vill ha det äldre OS:et - 1.03. Lite konstigt med tanke på att "Godsägaren" skrev att det även ska fungera med OS 1.06.

    Mitt problem härrör just till nedgraderingen av OS.

    Jag har ju en sprillans ny USB Phoenix/Smartmouse-interface (orange) från AD-teknik och använder mig av det av dem rekommenderade programmet Titanium OS Updater 2.0. Dock så får jag ett felmeddelande i slutet av nedgraderingsprocessen då den ska verifiera ATR. (Se min tidigare post).

    Min undran är alltså om det finns någon Comhit-användare som har just en orange USB Phoenix/Smartmouse fr Ad-teknik + ett Titanium (det blå originalkortet som jag har eller möjligtvis den vita "kopian") och som lyckats nedgradera/uppgradera OS?

    Ska kanske tillägga att min progg har blivit tilldelad COM1 av mig och att jag har enligt "instruktionerna" på Duwgati.com provat att dra ner på COM1:s mottagnings-/överföringsbuffert. Dessutom har jag provat alla tre olika drivrutiner som AD-teknik har på din "download"-sida. Ingen av dessa åtgärder verkar hjälpa (eller för den delen stjälpa). Programmeringen fungerar galant men inte nedgradderingen av OS.

    Fler tips och idéer välkomnas hjärtligt!

    P.S. Köpte mitt blåa Titanium hos AlmS*t i GBG och såg till min förvåning att chipet liknar Canal Digitals originalkortschip. Enda skillnaden är att mitt Titanium har en liten svart "prick" på ett av de mindre fälten, om ni förstår vad jag menar. Är det normalt? Om inte, kan det vara ett slags "kopieringsskydd" à la 3,5'' disketter och att detta hindrar mitt korts OS från att nedgraderas? Jag är kanske ute och cyklar men det vore kul att höra om fler har samma "prick" som jag så att man åtminstone kan utesluta den saken som "roten till det onda".

  6. #6
    jadu, sätter du den i phonix läge innan du kör nedgradering ? prova att göra tvärtom där... tyckte de krångla i olika program för mig.. testa någon annan version.. (nyare/äldre) min usb 3.5 är gul ? lr orange ? mest gul tror jag.. 3.6an e kanske orange.
    va ett tag sen jag höll på med titanium.. har dessutom alldrig behövt nedgradera mitt kort heller..

    USB Phoenix/Smartmouse-interface är iaf röd enligt AD-tekniks hemsida..

    jag kan iofs testa nedgradering på mitt kort nu.. så återkommer jag om jag lyckas eller ej..
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  7. #7
    @gump

    Om jag förstått saken rätt så har han varken 3.5 eller 3.6 utan den som är enbart smartmouse/phoenix
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #8

    Tmb ?

    Om det är Tmb du försöker med så fär jag den inte heller att funka. Har därimot inte testat vanliga conax ,tit filer men dom borde väl funka.Jag kör den med M2,funkar bra. Och med en via modul och fun funkar okså.
    RJ

  9. #9
    vad det nu är för brännare så funkar de inte för mig heller. körde titaniumOsUpdater2. både med och utan mp set phonenix läge.. men de måste bara gå. jag fick problem t.o.m med vanliga goldcards en sväng förut.. jag tror det mest hänger på mjukvaran till dessa USB programerare.. hade alldrig problem med min 3.5 seriella. hur stabil som helst.. jag va nog mest bara dum som sålde den brännaren.... får se om jag har tid att labba mera med grejjerna ikväll.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  10. #10
    har precis downgradeat till 1.03 utan problem...

    laddade hem IGEN titaniumOsUpdater2 denna gång ifrån http://www.adteknik.se/swedish/downloads.htm

    gjorde som som i guiden dom hade dära. de ska funka oavsett vilken usb brännare man har. så länge den är ifrån adteknik iaf.

    ADtekniks guide med lite editering av mig om villket multiprog jag använde:

    Starta Multiprog Utility 1.60

    jag använde 1.70
    efter det kunde kunde jag inte se statusen så laddade hem 1.80 och fick följande efter downgrade.

    OS: 01.03 ATR: 3B EC 00 00 40 32 54 49 54 41 4E 49 55 4D 80 11 01 03 00

    Gå till Titanium-fliken.
    Välj kort typ titanium
    Tryck på radera
    Gå till MPSET-fliken
    Tryck på "Spänning Till"/"Power ON"
    Välj 3.58MHz phoenix läge.
    Starta TitaniumOSUpdate
    Välj rätt serieport, om din programmerare är ansluten på COM5 eller högre se här.
    Välj den OS version som du vill ha...
    Tryck på "Update OS"
    Tryck på "Spänning Från"/"Power OFF" i Multiprog Utility.
    Klart!

    EDIT:

    testat på win XP sp2, multiprogrammer 3.5 USB, blått titaniumkort downgrade från 1.06 till 1.03
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Har ni fått koder?
    Av Orka i forum Boxer
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 21:18
  2. Har fått två kort!
    Av grandstoff i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 16:25
  3. fått in d+ spanien på 30 w
    Av rembrant i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 05:24
  4. Fått min dragon men....
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 16:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss