Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: TV-licens ... fråga ?

  1. #11
    ta ur kanalväljaren ur TVn... Slipp betala... snart har man ju ingen användning av den iaf..

    (om man nu ska va laglig)
    VU+

  2. #12
    För att räta ut ett par frågetecken: Jag har i min ägo en s.k. "monitor", en 28" philips TV som saknar tuner. Den kan således ej ensam ge bild på skärmen. Jag är mycket väl medveten om att licens-tvånget är kopplat till en TV-apparat med inbyggd tuner eller annan programkälla som innehåller motsvarande funktion exvis video eller motsvarande som kan ta in det analoga marknätet.
    Om jag förstått saken rätt så är denna "monitor"(standalone) licensbefriad" ... eller har jag missat något?

    Om man nu gör det tanke-experimentet att denna monitor kopplas till en sat-mottagare som enda programkälla, är den då belagd med licenstvång?
    Jag ställer mig tvivlande till det.

    Nästa steg i tankekedjan är att man har en fullt funktionell analog TV-apparat i sin ägo. Vid teknikskiftet till digitalt marksänd sosse-tv upphör sannolikt denna apparat att ge bild .... eller har jag missat något? Är denna "ICKE-fungerande" TV fortfarande licenspliktig? Jag tror inte att våra politiker/beslutsfattare har tänkt igenom de juridiska konsekvenserna av denna komplikation.

  3. #13
    läs högre upp

  4. #14
    4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).

    Vad jag kan se så står det inget om analoga sändningar.... Sen pratas det om vad tv'n kan ta emot inte vad som sänds så det kan nog kvitta att dom slutar sända som det ser ut idag.

    @csan

    Du kanske ska tänka över hur man ska bete sig för dumma påhopp hör inte hemma här.....

    edit: om det där med att bygga om sin TV.
    http://hemsidor.torget.se/users/s/sm5snh/2/elek2.htm
    Observera att informationerna på denna sida strider mot Radiotjänsts åsikter om hur §4 skall tolkas - Juridiskt prejudikat saknas än så länge. Därför fritar jag mig från juridiskt ansvar gällande ombyggnad av TV samt ev. dispyter med Radiotjänst. När prejudikat finns så kommer denna sida att uppdateras.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  5. #15
    Tjenna
    Ny på forumet men bättre sent än aldrig.

    avgiften innefattar som sagt tv, video osv.
    Men glöm inte bort vår kära radio P1-P4 hur du än vrider o vänder på analoga/digitala nätet kommer radion bestå och denna betalar du surt för.

    Radio som finns i mobil vet jag inte hur det fungerar men men.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Icecoffee
    Tjenna
    Ny på forumet men bättre sent än aldrig.

    avgiften innefattar som sagt tv, video osv.
    Men glöm inte bort vår kära radio P1-P4 hur du än vrider o vänder på analoga/digitala nätet kommer radion bestå och denna betalar du surt för.

    Radio som finns i mobil vet jag inte hur det fungerar men men.
    Vad jag vet så ingår radio numera ej i TV-licensen.

  7. #17
    Man kan säga upp skiten... Man behöver inte ens öppna dörren när deras kontrollanter kommer... Dom får inte ens använda sig av fönster-titt för att konstatera TV-innehav....

    En kompis drev detta rätt hårt för en massa år sedan, och fick rätt... Enda chansen dom har för att konstatera TV-innehav är en hus-ransakan, och det får dom bara till om det misstänkta brottet ger 2 års fängelse eller mer...

  8. #18
    Stämmer bra dom är väldigt godtrogna, jag åkte dit pga klantighet hehe, men sa upp det veckan senare och fick tillbaka pengarna...ja så är det likaså föräldrarna betalt i 20 år, inga frågor inte bara pengar tillbaka..

    Missat det där med radio det va när jag snackade med dom förra sommaren, ändras ju hela tiden

Liknande ämnen

  1. TV-licens?
    Av fod9 i forum TV
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 23:02
  2. Tv licens??
    Av Dannyboy i forum Com Hem
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 18:20
  3. TV Licens
    Av Tuvalu i forum TV
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-11, 20:00
  4. TV licens
    Av jamhan053 i forum TV
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 19:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss