Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Delad anslutning via modem????

  1. #1

    Delad anslutning via modem????

    Finns det någon som har erfarenhet av delad anslutning?

    Problemet är följande: Jag her ett eget nätverk hemma med tre datorer en av dessa datorer går att koppla upp mot internet via ett gammalt hederligt 56k modem. Nu vill jag koppla upp de andra datorerna via denna dator med hjälp av mitt nätverk. Får det inte att fungera
    Har kryssat i att jag vill tillåta värddatorn att dela internet anslutning med de andra. Har kört anslutningsguiden på de andra datorerna.
    Krånglar till sig när man kommer till menyn vilken anslutningstyp man vill välja. Bredband, Direktanslutning (IR eller seriell kabel) och via modem men det alternativet jag skulle vilja ha finns inte med.

    Det är ju inte många som sitter med ett gammalt modem längre.
    Så det är ju inget vanligt problem.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    1 139
    Tackad
    1 gånger
    köp en router.
    Dreambox

  3. #3
    Spidde
    Gäst
    Eller bygg en linuxburk och kör smoothwall på den, kanon router

  4. #4
    På vilken av datorerna krånglar det? den med modemet eller de andra?
    Annars så testa någon router som föreslås ovan eller varför inte FreeSco. Diskette router, fungerar bra till modem. Ringer upp och lägger på själv osv.... vill jag minnas.

  5. #5
    Jag visste inte ens att det fanns router till 56k modem med det verkar ju vara en smart idé.

    @Realmode
    På vilken av datorerna krånglar det? den med modemet eller de andra?

    Jag tror inte mina datorer utan modem överhuvudtaget kommunicerar med datorn med modem när jag vill gå ut på nätet. För övrigt är det inga problem med nätverket.

    För i tiden när detta fungerade så satt jag vid en dator utan modem och gick in på explorer och då ringde den datorn med modemet upp min Internetleverantör (via nätverkssladden). Jag funderar på om det beror på något servicepack att det inte fungerar nu.

  6. #6
    har du släppt igenom internet anlutnings delning i brandväggen?. Vilken ip adress har datorn med modemet?. Skriv sedan in det på lokal gateway och dns på de datorer som inte har modem

  7. #7
    Du behöver ingen router för att dela internetanslutningen med andra datorer. Kör bara nätverket som vanligt med delad internetanslutning och släpp igenom de andra burkarna genom brandväggen på "servern" eller värddatorn, vad du nu vill kalla den.

    Men varför i hela världen ska du koppla 3 datorer till ett modem? Hastigheten kommer ju att sjunka från obefintlig till snudd på tvärnit.

  8. #8
    @Megaman
    "har du släppt igenom internet anlutnings delning i brandväggen?. Vilken ip adress har datorn med modemet?. Skriv sedan in det på lokal gateway och dns på de datorer som inte har modem"

    Jag gjorde så att jag la in gatewayen (192.168.0.1) på de andra datorerna
    och då fick jag åtminstone kontakt med modemanslutningen så att jag kan ringa upp ifrån de andra datorerna. Yiippi

    Problemet nu är att jag inte får upp webbläsaren på de datorerna som inte ligger med modem och uppkopplingen.
    Frågan är om det kan ha något med dns'n . Hur ska jag ställa in det?
    Jag är inte speciellt hemma på det här med dns.

    @villniinteveta
    "Men varför i hela världen ska du koppla 3 datorer till ett modem? Hastigheten kommer ju att sjunka från obefintlig till snudd på tvärnit".


    Jag har en HTPC under tv'n som vägrar fungera med modem. Jag har testat pci, com, usb t.om modemet i mobilen. Får samma felmeddelande precis när han ska autensiera med leverantören.
    "felkod 6 referensen (handle) är felaktig". Så det är egentligen bara den datorn som behöver komma ut på nätet för att göra vissa mindre uppdateringar.

  9. #9
    har du manuell ip adress eller automatiskt? Har du windows xp? på alla 3 ? Om du har automatisk adress på de andra och dhcp aktiverat på datorn med modemet så kan du ta reparera och då ska datorerna utan modem få en ip adress av datorn md modemet. Annars får du göra så att du konfiguerar manuellt. Smidigt är ju att sätta de andra datorerna 192.168.0.2 och 192.168.0.3. Sedan får du klicka på egenskaper på anslutningen och sedan egenskaper på tcp/ip protokollet. Skriv i 192.168.0.1 på standard gateway. Och sedan klickar du på använd följande dns server. På önskad dns server skriver du: 192.168.0.1.

  10. #10
    Kanon Megaman, Jag la in 192.168.0.1 som dns på datorerna utan
    modem och nu fungerar det helt super.

    Gissa om jag har slitit med det här . Det var inga problem förr i tiden.
    Det kanske har blivit krångligare med XP.

    THX :smile:

Liknande ämnen

  1. Spela in kanal till en delad windows mapp
    Av Timtastic i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 16:04
  2. Anslutning för nätdel på 7020
    Av alexn72 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 18:12
  3. Dreambox delad på två tv?
    Av huzzi i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 18:51
  4. Telefonjack och anslutning
    Av Pz007 i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 06:37
  5. Ingen Anslutning???
    Av Nicepoz i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 15:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss