Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med Samsung DSR 9500 VIA CI!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger

    Problem med Samsung DSR 9500 VIA CI!

    Farsan har köpt en sådan av nån snubbe! Fick även ett vitt secure card eller vad det heter! Satt och kollade på den och såg att menyerna var på engelska så jag ändrade till svenska. Skulle jag inte gjort. När man försöker gå in på menyn så kommer menybakgrunden upp men det är allt. Ser inte menyerna och kan inte göra något. Finns det nåt sätt att nollställa hela skiten? Fick veta sen att snubben hade sagt att man inte fick byta språk. Varför vet jag inte.

  2. #2
    klippt från ett annat forum

    jag anntar att du provat bryta strömmen till boxen

    ev får du öppna den...

    C:a 1 cm från framkant av moderkortet, mitt emellan CAM-hållarna och kortläsarna, sitter en liten tryckknapps-switch för "factory reset".

    Prova att trycka på den, så rensas allt "skräp" ur minnet. Tyvärr blir du tvungen att söka in kanalerna igen efteråt, men du får i alla fall igång apparaten...

    Alternativt, om man vill slippa att skruva av locket, så kan man prova att sätta den i Service-läge. Då utförs också en "factory reset".

    Knappa in "0082" i vilken meny som helst. Då skall den gå igång, men med en för-programmerad "dummy"-kanallista.

    Så se upp! Alla kanaler och inställningar raderas!

    Men det är i alla fall ett sätt att kunna kontrollera att den inte är helt död...
    För övrigt finns inte så mycket intressant där inne i service-menyn, förutom en modemtest och en del parametrar som jag INTE rekommenderar att man "labbar" med!

    Gör så här, "step-by-step":
    Stäng av med strömbrytaren på baksidan.
    Sätt i SCART-kontakten till TV'n.
    Sätt på strömbrytaren på baksidan och kolla på display'en.
    Nu skall texten "9530" visas en kort stund i display'en. Visar den detta?
    Om texten "NEnu" sedan visas, tryck då "0082" på fjärrkontrollen. Vad visas nu på TV'n?

    0082 är den meny-kod som service-verkstäder använder för att starta en mottagare som inte vill gå igång på grund av t.ex. memory-problem (som förlorad kanallista).

    Den koden öppnar en service-meny, efter att först ha gjort en memory-erase och sedan lagt in en "dummy"-kanallista i memory.


    Sammy 9500 VIA CI EMU-problem

    Vid uppstart hänger sig. Först visar den som vanligt 9500 i displayen och sedan hänger den sig och visar texten menu. På tv:n syns Samsung loggan då 9500 står i displayen och när Menu står i displayen visas endast bakgrundsbilden för menu utan text. Testat norsk reset. Går ej att patcha om men SemcoEditor, sammyn svarar ej. Någon som haft samma problem vill att sammyn skall leva även nästa år och gott nytt år på er!


    Du måste välja engelska

    som förval på språket i menyn, innan du patchar den, annars blir det detta fenomen, emu klarar inte svenska.



    mvh
    t

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Tackar. Ska testa lite senare när jag får tid över!

  4. #4
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Har en likadan box. Brukar börja med och lägga in en ny fräsch EMU innan via seral Utg. när det blir knas. Det brukar sedan gå att komma in i menyerna o lägga in Engelskt språk igen utan o reseta boxen. Nyaste EMUn heter Samsung_DSR9500_EMU_V6.1.zip och hittas om du Googlar runt lite.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Vilken kabel krävs då? Nån speciell? Detsamma gäller själva överföringen. Nåt speciellt program som behövs?

  6. #6
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Kabeln är en vanlig comports kabel. Emun laddas upp med SemcoEditor. Finns en hel del o tanka ner till boxen. Kanallistor, coder, satpositioner mm. Allt du behöver finns att tanka ner på Papagen forum, utom kabeln ;-)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Ahh. Fixat! MEN...nu uppkom ett annat problem. Skulle ladda upp en kanallista till den. När jag stängde av den och startade igen så får jag bara en grön bild. Inget annat. Vad har nu hänt och går det att fixa? Har skruvat av locket och provat reset knappen men det hjälper inte.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av KaLnAk
    Ahh. Fixat! MEN...nu uppkom ett annat problem. Skulle ladda upp en kanallista till den. När jag stängde av den och startade igen så får jag bara en grön bild. Inget annat. Vad har nu hänt och går det att fixa? Har skruvat av locket och provat reset knappen men det hjälper inte.
    Hade samma problem innan , man måste vara envis , jag höll på nästan 1/2 timme med reset knappen innan jag väcker liv på min sammy igen.ibland fick jag använde 2 händer samtidigt ( tryck strömbrytare bakom + reset knappen inne).
    MvH.
    BRIAN2004.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Hejsan. Jag löste det. Tur man kan jugge. Hittade en som hade exakt samma fel. Man skulle bara lägga in original programvara så löste det sig.


    Edit: En annan fråga: Vilket slags kort ska man använda? Det som sitter i heter typ MII eller nåt. Knappt några kanaler som funkar. Tror parabolantennen är riktad mot astra eller hotbird.

Liknande ämnen

  1. Problem med samsung 9500 ay
    Av powerwagon i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 16:55
  2. problem med samsung 9500 via
    Av aphis i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 17:05
  3. Samsung 9500 problem?
    Av Analogu3 i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 22:12
  4. Problem med Samsung 9500 AY
    Av punx8 i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-08-31, 09:20
  5. [LÖST] Problem med Samsung 9500
    Av Kolvastång i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-11, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss