Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Dreambox 500T

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    AGC kan vara noll eller vad som helst, den talar bara om dämpningen på mottagaren om insignalen är för hög för mottagaren.Mao, att du har kraftigare insignal än du behöver.

    Viktigast är att BER alltid är 0 och att man aldrig tappar sync.

    Edit: Du skulle bara våga leatherface, det här grälade vi om tillräckligt i dreamboxx.nu

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    precis det jag sa oxo BER är viktigast... men lägre AGC ger mig en massa BER så den måste vara över 55 hos mig iaf... BER måste inte vara på 0 men den bör vara det... den klarar av att korrigera till en viss gräns sen blir det mosaik... som jag sa bor man nära sändaren så kan man klara sig med lägre tom 0 kan räcka då.... men normalt bor man ju en bit ifrån och då räcker inte det eftersom att signalen måste förstärkas då... hamnar den under 55 hos mig på agc får jag mosaik direkt... om du kollar på hans siffror ser du att det är likadant hos han med... lägre AGC gör det känsligare för störningar med... iaf det jag säger är att man ska kolla på agc oxo då man ställer in men hur högt det måste vara kan skilja beroende på var man bor i hans fall bör den ligga över 55 oxo vad jag kan se... sen kan det variera kraftigt mellan boxar med.... får han bara upp agc till kring 55 på mux5 med så sjunker nog hans BER rejält där med... att bara byta kablarna kan räcka...

    eviln: har du inget bättre för dig än att hålla på bråka hela tiden? börja inte nu igen har ingen lust att gräla jag heller... ta och väx upp...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Jag skall göra ett försök att finjustera antennen och justera förstärkaren på den kanal som ger högst BER för att se om det går att förbättra.

    När jag höll på och testade så upptäckte jag att vid de TV-apparater där jag inte får acceptabel bild med Dreamboxen så klarar mina Tomson DTI 2000
    bilden galant, skall det vara sådan skillnad i känslighet?

    Tänkte också passa på att fråga vad som gäller när man byter antennuttag i väggen:
    Vad står anslutningsdämpning resp. genomgångsdämpning för?
    Hur skall dB värdena vara på dessa 2 för bästa mottagning?
    Det finns nämligen 2 olika varianter att välja på.
    Villa resp. Hyreshus.

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    dreamboxen kräver bättre mottagning... svt fick jag in fint med min gamla force box medans jag nästan aldrig får in det med dreamboxen... när det gäller värderna får du testa dig fram till du har acceptabel mottagning...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Har nu fått både okodade och kodade kanaler att fungera i resp.box.
    Jag har använt Leatherface's senaste image och även installerat newcam som "Snakehult" nämner i sin manual i denna tråd.
    Jag har nu försökt komma vidare för att kunna spela in på min dator samt även kunna se kodade kanaler på övriga dreamboxar utan kort.

    Det är en del saker i "Snakehult's" manual som jag inte förstår.
    Hoppas att jag kan få hjälp med dessa nedan.

    21. starta ett FTP program exempelvis flashfxp eller nått. logga in på din dm med användarnamn root lödsen dreambox.
    under /var/mnt skapa en ny mapp hdd (exempel) och ge den användar och grupp rättigheter för läsa,skriva
    Jag använder FTP Explorer men kan inte någonstans i detta program där man ger den aktuella mappen rättigheter för att läsa och skriva. Kanske görs det ändå med automatik?

    22. go till ditt Egigma Web interface. gå in på knappe CONFIG, välj Mount Manager till vänster. tryck på grön ADD. ett nytt fönster öppnas: fyll i enligt följande:
    Description: harddrive
    Filesystem Type: 1
    Auto Mount: v
    CLient Directory: /hdd
    Server Directory: dreambox (eller vad du nu valt att dela ut för mapp på din server)
    IP: ip nummer till din server exempelvis 192.168.0.1
    User Name: användarnamn på utdelat konto på din server
    Password: password till utdelat konto på server
    Options:

    bocka i rw, alla andra tomma.

    spara.
    Får här ett rött kryss så någonting är fel.
    Description-Filesystem Type-Auto Mount-Client Directory har jag fyllt i exakt som det står att man skall göra. Server Directory däremot gör mig fundersam, jag har ingen direkt serverdator utan ett vanligt nätverk med flera olika datorer.
    Jag valde därför att bara dela ut Temp mappen i min huvuddator i nätverket.
    IP nummret: där skrev jag det interna till just min huvuddator där Tempmappen finns.
    Username och password till utdelat konto: Har inget utdelat konto direkt så jag vet inte vad jag skall skriva här.
    rw bockade jag i som det står och sparade,
    men ändå rött kryss efter uppdatering av sidan.

    28 i FTP programmet gå till /var/tuxbox/config/newcamd editera newcamd.conf. om du ska köra mot en CS från din eller någon annan server den ENDA raden du ska ändra är CWS = 127.0.0.1 10000 local local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 lan cardserv
    här ska du ändra till ipnummer eller adress till CS tex 192.168.0.1 samt portnummer boxens användar namn och lösen och nyckel (inställt i CS programmet) ändra sen till wan och namnet på CS.
    spara
    .
    Det här avsnittet förstår jag inte riktigt. Den CS jag skall köra mot måste ju bli den dreambox där kortet sitter ochdet skall gå att komma åt från övriga dreamboxar utan kort och också från alla datorer i nätverket.
    Raden CWS= i min newcamd.conf fil stämmer inte riktigt överens med den i manualen men det är säkert samma ändå. Jag använder WordPad att redigera den hoppas det är ok. Ärdet IP:n till dreamboxen med kortet som skall stå istället för 127.0.0.1?
    Hur skall portnumret in i raden alltså vad skall bort? boxens användarnamn och lösen tror jag inte att jag har(inställt i CS programet)? Sedan fattar jag det som att lan skall bytas ut mot wan i slutet på raden. Namnet på CS-det finns inget tror jag.


    Leatherface:
    kan väl tillägga att man ser kodade kanaler direkt utan att göra nåt efter man flasha in imagen men för cs måste man ta och configa lite... 500ans orginalfjärr har ingen record knapp så använd <för> för att spela in... sen måste ni skapa katalogen "movie" med i utdelningen... ett tips också om ni har problem med att det pixlar sig vid inspelningar är att lägga till "directio" som extra option för cifs utdelningen... för mer info kolla in README filen...ce:
    Pvr panelen var finns den och vad skall jag göra med den?
    Skapa katalogen "movie" i utdelningen för att kunna spela in ? Det fattar jag inte och det nämns inte i "Snakehults" text.

    Laddade iallafall hem VLAN VLC media player och lyckas se TV:n i web gränssnittet men när man byter kanal här så byts det även där TV och box är, borde ju inte hända om man gjort rätt. Bilden är dock pixlig och det flyter inte fram som det borde.

    Ser också att man kan utföra Mount i boxen direkt.
    Skall det också göras eller räcker det att det görs i webgränssnittet?

    Skall Newcam installeras på alla Dreamboxar i systemet eller räcker det på den där kortet sitter i?

    Jag har viss datorvana men detta var svårare än jag trodde.
    Hoppas ni vill hjälpa mig rätt.

  6. #26
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmmm.
    "Jag använder FTP Explorer men kan inte någonstans i detta program där man ger den aktuella mappen rättigheter för att läsa och skriva. Kanske görs det ändå med automatik? "

    Sådana saker gör man INTE mha FTP (FileTransferProtocol) som enbart används för filöverföring. Använd Telnet (putty.exe i Fönstervärlden), och ändra rättigheterna mha. chmod.

    "Jag använder WordPad att redigera den hoppas det är ok. Ärdet IP:n till dreamboxen med kortet som skall stå istället för 127.0.0.1? "
    Nix använd naturligtvis den inbyggda editorn i din DB "VI", som är utmärkt. Och dessutom lägger fönstereditorerna på en del skräptecken (CR+LF), som inte Linuxfilerna gillar.

    "Skapa katalogen "movie" i utdelningen för att kunna spela in ? Det fattar jag inte och det nämns inte i "Snakehults" text. " Detta göres på vanligt Linuxsätt mha. mkdir. Men bättre är att skapa en mjuklänk (genväg på fönsterspråk), till den mapp som du har monterat. Eg. ln -s /hdd/movie "/mapp/monterad"

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  2. dreambox 500t problem
    Av dangerousdave i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 22:14
  3. Få in marksänt i Dreambox 500T?
    Av P3774N i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 14:30
  4. Dreambox 500T - kortläsare
    Av atomized i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 21:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss