Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Digital-tv på två tv apparater

  1. #1

    Digital-tv på två tv apparater

    Troligtvis en väldigt enkel fråga för de flesta här på forumet, men inte för mig...

    Går det koppla boxen till två tv-apparater utan att behöva dra en scart till tv nummer två? Alltså koppla endast genom antennkabeln?
    Hur gör man isåfall? Vilken sladd ska sitta vart?
    om det inte går, vad är enklaste alternativa lösning?

    Jag har en sån där liten samsung som man får med på köpet (om det har någon betydelse)

    Tacksam för svar

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    För att slippa dra scart sladd eller ens sladdar, föreslår jag följande.

    Ganska billigt och borde fungera tillräckligt bra, om jag förstår dig rätt är du intresserad att kunna välja vilken TV du vill titta på utan att behöva flytta boxen osv.

    Jag tror inte du kan dra en scart sladd (finns nog begränsningar i hur lång den kan vara). och visst borde man kunna dra en vanlig TV sladd. Jag vet inte hur detta skulle fungera.

    Därav många som vill ha såkallade card splitter, då kan man se på valfri kanal på flera av boxarna man har kopplade till de olika TV apparaterna. Enda som krävs är att koax kabeln från TV antennen (t.ex. för boxer) dras i huset och kopplas till de olika apparaterna.

    http://www.netonnet.se/

    Klicka på "Trådlöst" sedan "ljud/bild överföring". De tråkiga är att man kan ju få problem då det är trådlöst och de är synd det inte finns (inte vad jag vet) varianter som man borde kunna koppla ihop med TP kabel (data kabel) eller vanlig koaxkabel. Hade ju varit bra. Kanske finns de också men jag vet inte.

  3. #3
    Tack för svaret (även om det inte gjore mej mycket klokare...)
    Men på min förra Sagem box så var det ju bara koppla antennkablarna genom ett "T-kors". Varför funkar inte det med det här boxfanskapet?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmmm.

    Varför knyter du inte ett eget snöre istället. Men skämt åsido. Vi kör väl DIGITALT, varför använda ANALOGT skit, när det finns riktiga snören att köpa. Det är som att ha en 1000 hästars motor i bilen , men bara utnyttja 10 av dessa.

    Nä öppna börsen & gilla läget.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Vadå öppna börsen...
    Problemet är ju inte att jag e snål. Det handlar snarare om att gud glömde ge mej någon teknisk förmåga att hantera elektronik.
    Men så du menar att det blir analogt om man kör antennkabel...
    Hur fan gör man enklast då? om jag vill kunna se boxen både i sovrum om tv-rum?

  6. #6
    Du fick ju svaret tidigare : gå in på netonnet Klicka på "Trådlöst" sedan "ljud/bild överföring".Där finns de enkla överförings apparaterna som till och med jag har klarat att koppla till mina bägge tv-n

  7. #7
    skaffa dig en link kostar runt 600 skr
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Lafayette1 de är klart du kan göra så.

    Jag tror det finns flertalet digital boxar (mottagare) som inte har vanligt antenn uttag baktill på boxen utan enbart scart utgång.

    Men jag kan ju ha fel. Skaffa dig en splitter (typ T-koppling) för 40kr så kan du få bild på två apparater på en gång. Problemet är dock om du ska byta kanal hur gör du då.

    Du måste fixa de på något vis.

    Kanske går att hitta en trådlös IR förlängare, fungerar precis som dom där trådlösa TV sändarna fast dom bara kör IR vidare.

    Vet inte om det finns sånt.

  9. #9
    Har du en video kan du koppla digitalboxen till videon, sen dra en antennsladd från videon till den andra TVn. Så länge videon är inställd på kanalen som motsvarar scartingången så kan du då se på digitalboxen i det andra rummet.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ja just de LUFF, de var ju grymt bra idé.

    Låter ju som det absolut billigaste sätte att fixa problemet

Liknande ämnen

  1. Dreambox DM600 till två tv apparater
    Av sampolinen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:00
  2. Fler tv apparater?
    Av tonpet i forum Viasat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 05:10
  3. 1 kort och 2 TV-Apparater
    Av Mortlin i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 08:25
  4. Flera tv-apparater ??
    Av belgare i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 19:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss