Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har min dator USB2.0-portar?

  1. #1

    Har min dator USB2.0-portar?

    Bifogar printscreen från Enhetshanteraren
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Enligt alla beskrivningar jag läst på nätet så har man USB2 om man har en rad med ordet "enhanced" i enhetshanteraren som du har.
    Så jag tror nog du har USB2.
    Om du har problem så kan det bero på att du har en USB-kontroller av fabrikatet VIA. Dessa är inte de bästa och det finns mycket att läsa på nätet om folk som har problem med VIA-kretsar och USB2.
    Hade själv problem som jag inte fick ordning på förrän jag bytte VIA-kortet mot ett annat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Atomized har man problem är det bara att skaffa ett PCI kort med USB portar på, många behöver inte ens drivrutiner, bara plugga in å köra.

    Enklast är ju om du kollar spec. för moderkortet, då vet du om du har usb2. Ett annat sätt är att testa.

    Att överföra 100mb på usb2 jämfört med usb1 är ju enormt stor. Man kan likna USB2 med 100Mbit nät och USB1 med 10Mbit nät tycker jag.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jo, det var just det jag gjorde.
    Moderkortet har inga problem med USB2.
    Jag behövde fler portar så jag köpte ett billigt PCI-kort och stoppade i. Det visade sig då att vissa grejer (scanner och TV-kort) hängde när de var anslutna till det kortet. Jag provade att uppgradera drivrutiner m.m. men inget hjälpte. Sedan läste jag på nätet om VIA:s problem med USB2 och stoppade i ett annat PCI-kort som använder NEC-kretsar istället. Då går det klockrent. :-)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis VIA har haft problem med sina kretsar, tror dock att det gäller vissa specifika versioner av chipen inte alla.

Liknande ämnen

  1. Usb portar ubuntu
    Av Vistasol i forum Linux
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 16:11
  2. Engelskt usb2 DVB-T kort?
    Av fryguy i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 19:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss