Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Automatisl aspect ratio på 3:an

  1. #1

    Automatisk aspect ratio på 3:an

    Hej,

    Har DB 500s och på de flesta kanaler så får jag automatisk aspect ratio. Det gäller både CD och Viasat. Märker däremot att trean inte fungerar med det. Hur fasiken fungerar detta egentligen? Är det någon "kod" som följer med utsändningern som talar om vilken ratio det ska vara? Har ni andra märkt skillnader mellan kanalerna?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det är en markering ja, både i dvb transport streamen (iom upplösningen) och i den analoga videosignalen: http://www.intersil.com/data/an/an9716.pdf

    Du kan vara relativt säker på att får du ingen WSS så sänder kanalen aldrig i nån 16:9-upplösning, när det möjligen ser ut som den gör det så är det bara 4:3 letterboxed.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av bowman Visa inlägg
    Du kan vara relativt säker på att får du ingen WSS så sänder kanalen aldrig i nån 16:9-upplösning, när det möjligen ser ut som den gör det så är det bara 4:3 letterboxed.
    Jag har inte gjort någon djupare analys, men såg häromdagen ett program på trean som var 16:9-sändning (om jag inte är ute och cyklar när jag antar det pga att tre-loggan är i 16:9-bilden och inte utanför som det brukar vara vid 4:3-sändningar) ska kolla lite mer och se om det var något tillfälligt. Ingen annan som råkat ut för samma sak?

  4. #4
    Trean verkar ha något fel på sina 16:9-sändningar. Det gäller även andra Viasat-kanaler såsom 6:an.

  5. #5
    Är det alla som har problem med TV3 och TV6s 16:9 sändningar eller är det bara via satellit? Börjar bli måttligt irriterad på att ha två svarta kanter på deras 16:9 program när man har widescreen-tv.

  6. #6
    upptäckte när 6:an visade "Ghost Ship" häromdagen så var det 2 svart ränder MEN Loggan och texten låg i bilden så att säga...

    På min samsung wide har jag en knapp så att jag kan sträcka ut bilden "P.Size" heter den , så att jag använde den helt enkelt...

    Jag har 6:an via boxer, ska man verkligen kalla det fel? , annars brukar dom ju ha sina jävla ränder ändå men texten och loggan även i det svarta (Helt eller delvis) så jag tycker fan detta var bättre.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    3 och 6 sände korrekt 16:9 i nån vecka (efter att ha kört 4:3 endast alltid), nu senaste tiden har dom gått tillbaka till 4:3 men med något annorlunda letterboxing på de material som va äkta 16:9 under den kortare perioden tidigare. Totalt vansinne.
    Har dock bara observerat comhems 3 + 6 så kan ju variera.

  8. #8
    Viasat har sänt vissa program i 16:9, men då de flesta kabeloperatörer varit tvugna att förbereda för detta, har viasat haft ett uppehåll i dessa sändningar. Viasat kommer dock att återuppta 16:9 sändningarna för TV3, TV6 och ZTV i mitten av oktober på samtliga plattformar.

  9. #9
    Det funkade igår på sexan iaf.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Sminer Visa inlägg
    Viasat har sänt vissa program i 16:9, men då de flesta kabeloperatörer varit tvugna att förbereda för detta, har viasat haft ett uppehåll i dessa sändningar. Viasat kommer dock att återuppta 16:9 sändningarna för TV3, TV6 och ZTV i mitten av oktober på samtliga plattformar.
    Låter bra! Då avvaktar jag och hoppas på det bästa...

Liknande ämnen

  1. ratio?
    Av west ham i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 05:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss