Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Stereo på fler kanaler i analoga grundutbudet.

  1. #11
    Är det fler än mig som har olika volymnivåer mellan SVT och andra kanaler? På vissa kanaler får man ha väldigt hög volym. Det gäller det analoga utbudet.

  2. #12
    Ja. Så har det varit länge och det är för sorgligt... Lätt fixat med tanke på att det i 99% av fallen finns reglage på modulatorerna som tillåter att man kan ställa in ljudmoduleringen. Detta är dock nog inget teknikerna på com hem tänkt på. Vill man sedan vara petig kan man sätta en limiter mellan mottagaren och modulatorn och då får alla kanaler samma nivå. Rätt inställd hörs inte en sådan limiter och stör således inte intrycket. De enda kanalerna man inte får göra detta på är SVT, eftersom de har restriktioner mot detta i avtalet. Sånt skit sysslar dock inte de andra programbolagen, vilket inte borde vara något problem för t.ex. ett rikt kabelbolag som com hem. En limiter kostar allt från en Behringer för 2000 kr till Orban Optimod för TV för 80000 kr. Har sett ca 25 av sistnämnda på ett kabelbolag en gång. Gissa om ljudet var tajt på TV-kanalerna.

  3. #13
    Enligt kundtjänsten så ska de sända ut "rådata" på alla kanaler även analogt, alltså om kanalen sänder med stereo ska det bli stereo, sänder de med WSS ska det bli autoskalning också. Men jag tror inte det stämmer riktigt, t.ex TV3, TV6, MTV har ju stereo ut från programbolaget men inte sänder comhem de i stereo. WSS fungerar inte på SVT24, Barn/Kunskapskanalen, TV3, Kanal5 och några till. Att få kundtjänsten att förstå det verkar inte gå, de svarar numera samma sak: "Som vi nu sagt till dig tidigare så är det samma svar på denna fråga. Vi sänder ut rå-data från programbolagen."

    Det är lite lotteri vem som svarar där på kundtjänsten, ibland kan man få ordentliga svar från personer som kan den tekniska biten, ett svar jag fick förut är att NICAM stereo är pågång analogt på t.ex TV3, MTV, men det fanns ingen närmare information om när.

    Jag vet inte om comhems kundtjänst är deras egen personal eller om de köper in tjänsten från något callcenter. Men nuförtiden verkar ju inte kundtjänsterna kunna speciellt mycket mer än beställa/avbeställa abonnemang, och ställer man tekniska frågor så kan man få såna konstiga svar ibland så man undrar om de hittar på.

  4. #14
    comhem verkar inte kunna bestämma sig, men nu säger de att de inte kommer modernisera analoga grundutbudet, så det blir varken stereo på alla kanaler eller WSS signalering där det inte fungerar idag.

  5. #15
    Gudskelov att en snart lämnar det mongonätet. Men vad beträffar kundtjänsten ska denna inte sitta hos com hem utan är ett av de många call centren som säljer sina tjänster. En del kan lite, medan andra borde sättas i en eka på Öresund varefter proppen dras ur...
    Att com hem skulle köra rådata är lika mycket fantasi som mycket annat som de spottar ur sig. Det skulle möjligen fungera digitalt, men inte från digitalt till analogt. Det är dock lite irriterande att SVT-kanaler som SVT24, Barnkanalen/Kunskapskanalen sänds i mono och visar att deras rådata möjligen är en digitalbox kopplad till en gammal modulator från 18hundrafrösihjäl. Dessutom är det ett direkt avtalsbrott mot de avtalsvillkor SVT ställt upp för återutsändningen av sina must carrykanaler. Vad gäller TV3, TV6, MTV vet ju alla att de kör i stereo på satellit, men com hem gör ju det de alltid gjort; använder sig av gamla monomodulatorer... Nej, tacka vet jag kabelnätet jag kollade på Rügen för ett tag sen. Alla analoga kanaler (marksända eller satellitsända, det kvittar) sändes ut i NICAM och kvaliteten var i övrigt märkbart högre än på com hem. Det syns vad man får för pengarna och det är för sorgligt... Jo, just det... abonnemangsavgiften var lägre på Rügen...

  6. #16
    Jag fick ett svar att NICAM är pågång för alla kanaler. Men eftersom de svarar så olika och inte verkar veta vad de själva håller på med så tror jag inte längre på något comhems kundtjänst säger. Det finns såklart personer på comhem som har de rätta svaren men de går väl inte att få tag på. Att comhem har en sån dålig och okunnig kundtjänst förstår jag inte, de borde kunna bättre, varför inte ha en speciellt kundtjänst för teknikfrågor, så kan den nuvarande kundtjänsten ha hand om abonnemang, etc... Och angående SVT's kanaler så står det ju på svt.se under villkor för vidaresändning att NICAM STEREO och WSS måste finnas med i signalen. Är ju lite roligt att att de själva bevisade för oss här i Uppsala att de kan sända NICAM STEREO på alla analoga kanaler men efter någon vecka tog bort det, kanske var någon tekniker som råkade aktivera NICAM i utrustningen av misstag

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Grundutbudet i Uppsala, stereo och WSS.
    Av mangez_79 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 19:15
  3. Fler kanaler till CD
    Av OA i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 17:44
  4. CS och fler kanaler (DM-500T)
    Av jocke4u i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 12:50
  5. Ev. fler kanaler
    Av Frallan i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-28, 19:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss