Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Dreambox - Nätverk

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Willom Visa inlägg
    I virtual server kan man bara ange interna ip-adresser.
    Du har redan fått det förklarat av ett antal personer redan..

    I ditt fall start, end är båda 21, protokoll kryssa i båda för säkerhet skull, du bör ha fasta ip adresser på dina Dreamboxar, du måste ju givetvis veta den externa ipadressen det är bara med den du hittar "hem" blanda inte in routern du sitter bakom har inget med saken att göra om det gäller FTP såvida den inte blockerar FTP porten i såfall testa med port 80, pröva med passiv FTP mode om det inte fungerar..

    Om du måste göra en redirekt så sätter du troligen olika start och end, tex du använder port 10000 sätt start 10000 end 21, du ansluter med FTP till externt IP och port 10000..Routern ändrar detta till port21 och ditt interna IP..

    Gäller det streaming är det värre då måste det gå åt båda hållen..

    Taget från portforward..

    Bara att fylla i en rad sen är det klart...OBS att om du får nytt externt IP från din ISP så är det det nya som gäller.


  2. #12

    Thumbs up

    Tack ska ni ha, nu fungerar det, och det ska vara virtual server på 3com och portforward som det flesta har försökt förklara för mig. Orsaken till allt f*** strul är att när jag provade så fungerade det inte (så klart) så därför har jag försökt att hitta någon annan orsak .. Men efter att jag startat om routern och provat igen ett antal gånger så fungerar det nu. :thumbup:

    Här kommer en lista på en del av det vanligast portarna som Dreambox använder,

    Port 21 - FTP

    Port 23 - Telnet

    Port 80 - Webgränssnitt (Webif)

    Port 1234 - VLC streaming

    Port 31338 - Streaming av ljud/bild

    Port 31339 - Streaming av ljud/bild (sekundär port)

    Port 31343 - Streaming av ljud

    Port 37500 - KAI Evolution Xlink .. jag vet inte vad det är

  3. #13
    För att nå din Dreambox bakom en router anger du IP-adress och port till routern den finns bakom. Det är sedan routern som ansvarar för att kommunikationen med Dreamboxen fungerar.

  4. #14
    Jag har typ samma problem. Har en dreambox bakom en linksys router. Har öppnat portarna 8080 (som jag även satt i dreamboxen) samt 31338 och 31339 i routern. Sedan kan jag från externt nät logga in på routern, men jag får inte igång streamingen. Blir bara "no video" i web-tv och sparar jag VLC-länken så slänger den upp den interna 192-adressen i fältet längst ner. Jag har då editerat m3u filen så den pekar på den externa 82-adressen istället. Då får jag fylla i login/password på nytt. Fyller jag i korrekt så förvinner rutan och den liksom funderar en stund innan den slänger upp ett "unable...".

    Förslag? =/

    Börjar bli tokig. Vill ju gärna ha den bakom routern men om det inte går så får jag väl koppla den på en switch istället, men det känns ju inte lika säkert.

    Finns nåt som heter "port triggering" i routerns gränssnitt. Är det nåt?

  5. #15
    Jag kan inte hjälpa dig då jag har för klen lina för streaming i mpeg2 1mbit/1mbit för att det ska fungera vet inte vad som krävs heller men betydligt mer i allfall, det är ju som du redan vet nån bugg man måste komma förbi, alternativet om man inte har internet via fiber är ju att omkoda med en PC till nåt hanterbart..

    http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=22266&

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av islander Visa inlägg
    Jag kan inte hjälpa dig då jag har för klen lina för streaming i mpeg2 1mbit/1mbit för att det ska fungera vet inte vad som krävs heller men betydligt mer i allfall, det är ju som du redan vet nån bugg man måste komma förbi, alternativet om man inte har internet via fiber är ju att omkoda med en PC till nåt hanterbart..

    http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=22266&
    Tack för svaret om det nu var till mig du skrev? Var är det för bugg du pratar om? I dreamboxen eller VLC?

  7. #17
    Hej

    jag streamar enligt guiden nedan:

    http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=22266&

    men hur får jag inställningarna att "lämna kvar" (sparade) så att jag kan välja samma sak nästa gång jag skall streama ut?
    att skriva in/kopiera in länkar varje gång e ju ett elände!

    För jag skalar ner så även denna rad ska jag ju ha in i "target"
    Kod:
    :sout=#transcode{vcodec=WMV2,vb=384,scale=0.75,acodec=mp3,ab=96,channels=2,deinterlace,croptop=2}:duplicate{dst=std{access=mmsh,mux=asfh,dst=192.168.1.7:1234}}
    Kan man spara dessa inställningar på något sätt?

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

Liknande ämnen

  1. Nätverk med dreambox
    Av Boomerang i forum Dreambox
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 12:51
  2. Dreambox 800 Nätverk med D-LINK DWA-140
    Av Tjabolainen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 12:16
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 17:34
  4. fundering om nätverk på dreambox...
    Av jofis i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 14:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss