Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Canal Digital på Malta

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av richard_roe Visa inlägg
    Jag håller inte med om det. Det är stor skillnad mellan olika LNB som jag provat och har man en svag signal kan det vara helt avgörande för om man får bild eller inte.

    Det bästa är naturligtvis att byta upp till en större tallrik om möjligt. Har man FÖR liten tallrik hjälper det självklart inte med ett bätte LNB. I det här fallet så måste nog wibom köpa större tallrik om jag får gissa.

    Nu handlar inte denna tråden om skillnad mellan olika LNB. Det gör däremot denna tråden!
    Nu spelar det ju lite roll vilken skål LNBt sitter på också.. Vissa LNBs passar ihop med olika skålar, så helt enkelt är det ju inte.


    Om man kollar in footprinten för Thor2 så skulle det nog inte räckt med ett LNB på -2.0 (om det nu vore möjligt med minus...) för att få Thor2 på Malta. Men det kanske finns en sidlob precis som Astra 2D har över Stockholm, annars ligger Malta ju utanför den officiella footprinten.

  2. #12
    Om du kollar footprinten på thor2 över kosovo så skulle jag behövt en talrik på ca 2,4 meter ... jag fick det att funka med en på 80 cm så footprints ska man ta med en nypa salt i de här sammanhangen . De beskriver bara vad providen halvt som halvt "garanterar" fungerar

    Bara sådana basala saker som focus och V/H justering av huvudet ger fantastiska resultat men kräver en spek. Duger inte med kompas och gradskiva
    DM7020 DB800S, Debian CS server, HVR3000 på XP, 4TB FreeNAS NFS till boxarna, HVR multicastar STV barnkanalen "Våga Vägra Telia"

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mork Visa inlägg
    Om du kollar footprinten på thor2 över kosovo så skulle jag behövt en talrik på ca 2,4 meter ... jag fick det att funka med en på 80 cm så footprints ska man ta med en nypa salt i de här sammanhangen . De beskriver bara vad providen halvt som halvt "garanterar" fungerar

    Det kan ju vara samma som med Astra 2D.. I Stockholmstrakten kan man ta in den med ca 1-1,5m, men i Skåne som ju ligger närmare footprinten över England tar man tydligen knappt in den med 2m...

  4. #14
    Bästa sättet är helt enkelt att se till så att du har:

    1, bra talrik
    2, bra LNB
    3, en bra spektrum analysator

    efter att line'at upp parabolen så bra det går (tänk på att är det en offset så ska den inte sitta rakt dvs i våg mot horisonten).

    Justera in Focus kan skilja riktigt mycket på olika paraboler och olika LNB jag har flera gånger slipat ner LNB fästet för att kuna flytta det in resp. ut från parabolen

    Justera H/V mot horisonten.

    Nu bör motagararen låsa på någon transponder och vi är halvägs där

    Börja nu om från början med små små justeringar och kolla på spektrum analysatorn, här kan du vinna många dB.
    Ett litet tips är att kolla på den omvända polarisationen när du kollar H/V då ser du lättare om det dyker upp brus på "fel" ställe dvs den signal du vill se ska inte synas.

    Hoppas det här har gett dig lite tipps om hur du ska göra. Det finns inga garantier för att det kommer att funka på Malta men det ger dig de grundläggande förutsättningarna som behövs. DVS göra det bästa med den setup du har.

    Du kan om du nu får ner thor 3 kolla vilken signalnivå du har på den och jämnföra med den du får från thor2 detta syns ganska bra i spektrumanalysatorn. Då ser du om det är praktiskt möjligt men bara efter att trimmat in allt först.
    DM7020 DB800S, Debian CS server, HVR3000 på XP, 4TB FreeNAS NFS till boxarna, HVR multicastar STV barnkanalen "Våga Vägra Telia"

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    http://www.geo-orbit.org/westhemipgs/fthorp.html

    Jag tror inte du lyckas med en sådan liten parabol. Du behöver betydligt större, och att byta LNB hjälper inte. Däremot om du har en LNB av hög kvalite så kanske det get stabilare och bättre signal.

    Det du behöver göra anser jag är att fråga installatören om han "känner" någon som bor på Malta och har en stor parabol. Alternativt att du kan ta med dig boxen till honom eller han kan ordna fram ett tillfälle att testa olika paraboler. Det är helt klart värt pengar för att hitta den utrustning som passar.

    Det ska gå att få in Canal Digital vad jag kan förstå även om det kräver en stor parabol. Det är också viktigt att installatören kan använda en bra spektrum analysator då detta nästan är uteslutande avgörande för om man får bild eller lite, när man ligger utanför eller har svag signal.

    Sedan står jag ett slag för

    http://www.smw.se/

    Dom har mycket bra kvalite på sina LNBs, grymt bra.

  6. #16
    Thor 5 skickas upp första kvartalet 08 och kommer i drift under försommaren. Måhända blir det bättre footprint på Malta med den?

  7. #17
    Eller så blir det sämre... En riktig footprint ser normalt inte ut som de du har på Lyngsat, utan snarare som en schweizerost. Jag har fått in riktigt starka "omöjliga" signaler medan personer som bodde 15 km från mig inte fick in signalerna alls. Dessutom kan t.o.m. sånt som topografin där du bor spela in, så det kan vara svårt att säga om hur stor skål som egentligen krävs. Mitt tips är dock att du kollar med din installatör om det går att prova på en 2.4 m skål någonstans i närheten där du bor (sådana borde inte vara en bristvara på Malta). Då kan du se om du verkligen kan få in de svenska programmen eller om det krävs ännu större skål. Vad gäller LNB gör ett lågt brustal mycket. 0.2 dB kan göra stor skillnad, så får du tag på ett bra LNB med lägsta möjliga brustal ta det, även om det skulle vara dyrt.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Här är länken till täckningskarta för Thor 5 som kommer att ersätta Thor 2

    http://www.telenorsbc.com/upload/PDF...0II-R%20T1.pdf

  9. #19
    Tack för alla svar och alla tips som jag fått! Nu är det bara till att sätta sig och gå igenom allt och se om man får det att funka.

    Ser ju tyvärr ut som att Thor 5 inte har särskilt mycket bättre utgångsläge eller är jag ute och cyklar, OA?

    Vet inte om jag har tillräckligt med kunskap eller ens tid för att följa dina instruktioner, Mork! Men vi får hoppas på det bästa

  10. #20
    Med en "bra" satelit installatör med en ok spektrum analysator bör det mesta av det jag beskrivit gå som på en dans Kommer installatören med en liten pipande satfinder så kommer det inte att fungera. Gå till någon större firma och beskriv problemet och se till att de endera har eller kan låna och använda en spek ...
    DM7020 DB800S, Debian CS server, HVR3000 på XP, 4TB FreeNAS NFS till boxarna, HVR multicastar STV barnkanalen "Våga Vägra Telia"

Liknande ämnen

  1. Canal Digital
    Av karra i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 14:54
  2. Canal Digital med Canal+ multiab
    Av thomasiby i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 16:24
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 13:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 10:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss