Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Grynig bild!

  1. #1

    Grynig bild!

    Ja det är säkert en justeringsfråga, men jag frågar ändå- är utsändningarna med parabol sämre i bilden, generellt sett, i jämförelse med tex boxer?
    Jag har några månader kvar på boxerabbonemanget så jag har jämfört detta med min nyuppsatta parabol, och bilden är grynig när jag ser på kanaler med parabolen, men inte med boxer

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag skulle vilja säga att det oftast är tvärtom. Satellit-sändningarna håller högre teknisk kvalitet än Boxers sändningar. Och det beror på brist på frekvensutrymme i marknätet. "Udda" kanaler i Boxers marknät t.ex. TV4 Fakta får väldigt lite bandbredd och tydligt mycket sämre bild i mitt tycke.
    Jag tycker att bilden blir klart bättre via satellit än i marknätet.
    Upplever du något annat så har du nog en dålig satellit-mottagare. Eller en dåligt inställd parabol.

  3. #3
    Precis vad jag trodde, det blir väl att kontakta installatören igen för en justering i första läget, om det inte hjälper får jag väl titta efter en annan mottagare.

    Just nu har jag en pace Pace DS230NV mottagare och tallrik, vet inte något om kvalitet eller annat om den, det var den som följde med i paketet jag köpte.

  4. #4
    Man kanske ska passa på att påpeka att det aldrig finns någon som heter brus (möjligen digitalt brus) i digitala sändningar, dålig bild beror oftast på dålig upplösning på mediet i förhållandet på storleken till TVn.

  5. #5
    Alltså snouser- menar du att programmens upplösning kontra storlek på TV:n är det som kan ställa till det för mig?
    Det låter lite konstigt, för jag har ju bra bild, alltså ingen grynighet när jag ser på program "genom" boxer.
    Samma program, t.ex SVT1 fungerar perfekt genom boxer, men är grynig "genom" parabolen, det är ju i alla fall samma program, visserligen genom det digitala marknätet för boxer, och genom sattelit för viasat.

    Och det är alltså genom samma TV jag testat

  6. #6
    Kör du digitalt hela vägen?

  7. #7
    Jag "tror" jag kör digitalt hela vägen, men för att förstå vad du menar med quote- digitalt hela vägen, kan du väl beskriva exakt vad det menas med hela vägen.
    Vad är det för något i systemet som skulle kunna bryta "kedjan" för att inte bli hela vägen digitalt.

  8. #8
    Jag bytte scartkabel till en annan jag hade liggandes, alltså den mellan mottagaren och TV:n, det blev stor skillnad, men inte så bra jag tror det kan bli.
    Jag ska prova att köpa en kabel av lite bättre sort, men innan jag gör det har jag en fråga- finns det någon slags förstärkare som "förstärker upp" signalen mellan mottagaren och TV:n, ungefär som en antennförstärkare som man använde på den gamla goda analoga tiden.

  9. #9
    Hej

    En hel del saker förbryllar mej här. Som sagt tidigare kan du itne få gryning bild om du enbart kör scart till TV:n. men kör du RF d.v.s en antennkabel mellan box och TV så kan det vara problemet. Annars har du ett problem med
    boxen/tv. Förstärkare existerar inte om du använder scart.

    //snake

  10. #10
    Jag vet inte hur jag ska tolka svaret- citat-"Som sagt tidigare kan du inte få gryning bild om du enbart kör scart till TV:n"- slut citat.
    jag skulle vilja påstå att så är visst fallet här. Jag böt ju scartkabeln som följde med viasat-boxen till en med bättre kvalitet, och då fick jag ju bättre bild, men fortfarande lite grynig.
    Och dessutom är det ju som jag skrev tidigare, jag har ju fortfarande boxerabbonemang kvar och kan därför jämföra bildkvaliteten mellan dessa båda abbonemang, och med boxer har jag en perfekt bild på alla kanaler, så något måste vara galet här.

    Men nu har jag en annan fråga- kan jag byta boxen (viasat:s) för att se om det blir någon skillnad? jodå jag vet att kortet är kopplat till mottagaren, men jag undrar om man via viasat kan byta boxen till ett annat fabrikat för att utesluta fel på boxen. Den box som följde med kanske inte är av bästa kvalitet.
    Jag frågar här istället för att sitta i viasat:s kösystem flera timmar, ni på forumet är ju duktiga på allsköns frågor.
    :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Liknande ämnen

  1. Grynig inspelning
    Av Dashiva i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 20:09
  2. Grynig bild DM600
    Av Nobyz i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 12:12
  3. Min nya bild
    Av Skalle i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 19:53
  4. bild i 20 min
    Av rottweiler i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 13:39
  5. bild
    Av thomas_d i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-16, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss