Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Medianät

  1. #1

    Medianät

    Hej!
    Mina frågor har ställts i en eller annan form på övriga inlägg i forumet. Men ju mer jag läst ju mer förvirrad har jag blivit. Så därför ställer jag en samlad fråga med utgångspunkt från hur det ser ut idag.

    Var med på den analoga tiden när man satt med lödkolv o byggde brännare för att programera sina PIC. Sedan det digitala startades har jag kört med paket från både Via* o CD men har nu blivit intresserad igen efter att jag förstått att boxarna kan så mycket mer än att plocka ner signaler och köra med CS. Jag tänker då på min xbox med xbmc dit jag streamar (från WinXP "filserver") film/musik och är supernöjd med funktionen. Men vad jag saknar med xboxen är tv-biten och att funktionen skulle finnas i varje rum.

    Förutsättningar:
    1) Se bif. ritning. Bifogad fil 145
    2) Idag finns (ej på ritningen) ett analogt (koax 75ohm, antennkabel) nät till allla rum.
    3) Sat.boxarna är kopplade till varsin Scart/RF konverterare för vidare spridning (via
    antennkabel) ut till TV i alla rum.

    Skall-krav:
    1) CS ska användas.
    2) Efter installation ska funktionen vara lika enkel att använda som xbmc.
    3) Lösningen måste baseras på "Satellite-mottagning" då den marksända mottagningen är dålig och övriga nät inte är tillgängligt.

    Bör-krav:
    1) Helst ska alla 3 LNB kunna användas (om det finns behov?) iom att 90cm tallriken
    utgör ett bra vindfång och tappar signal när det blåser rejält.
    2) Möjlighet att se TV på PC via nätverket (olika kanaler samtidigt).
    3) Möjlighet att se TV på xbox:en via nätverket.
    4) Möjlighet att se/lyssna på streamad film/musik från "filserver" på "TV Rum 1".
    5) Möjlighet till inspelning från CS-funktionen (hårddisk eller via nätet till share).

    Dröm-senario:
    1) Jag köper en box där jag kopplar in mina LNB o kör CS på. Kopplar in den på
    nätverket och via ett enkelt gränssnitt kan jag köra allt ovanstående både till
    och från boxen.

    Hoppas någon förstår förutsättningarna och vad jag kan tänkas behöva, säkert glömt en massa info men, men....
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Wasa Visa inlägg
    Dröm-senario:
    1) Jag köper en box där jag kopplar in mina LNB o kör CS på. Kopplar in den på
    nätverket och via ett enkelt gränssnitt kan jag köra allt ovanstående både till
    och från boxen.

    Hoppas någon förstår förutsättningarna och vad jag kan tänkas behöva, säkert glömt en massa info men, men....
    Det räcker inte med en ny box.
    Box1 kan agera server och klient
    Box2 klient
    DVB-S kort i dator + klient
    3st quad LNB + tillhörande diseqc
    När allt är konfat o klart så är det förhoppningsvis stabilt men innan dess så kan det vara mycket jobb.
    xbox?? Kanske går det att streama till den men någon vlc lösning?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Låter som att IPTV (eget) skulle kunna vara en grej för din del.

    Du behöver: (Kanske jag glömt något!)
    3st quad LNB + tillhörande diseqc.
    Server dator (Snabb CPU + Mpeg2/4 grafikkort!) + kortläsare
    1st DVB-S kort/transponder! (Du behöver ju inte ha alla transpondrar, eftersom vissa kanaler finns på flera).
    1st Multicast switch (Som alla datorer/xboxar kopplas till)

    Konfiguration:
    Linux + newcs + sasc-ng + vlc(vlm) på servern.

    När detta är konfat som det skall så har du en massa TV kanaler (okodade) som streamas över ditt LAN, så är det bara för dina klienter att ta emot signalen (inget TV kort krävs) på den kanal de vill titta på.
    Vill man avancera senare så fixar man så den kan streama filmer/musik m.m. också (VOD).
    Eller varför inte ha servern att spela in program som sänds utan att behöva ha igång någon klient! (beror på serverns kapacitet).

    Tyvärr är detta mycket avancerade saker, men när det väl fungerar så finns det hur många möjligheter somhällst. Dock kan jag inte hjälpa dig med konfiguration/fel för det hela p.g.a. svårheten.

    /Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss