Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: cardsplitter till viasat?

  1. #1

    cardsplitter till viasat?

    har läst om cardsplitter till canal digital men har inte sett nåt sånt till viasat. Vad är egentligen en cardsplitter? (har ju en aning).
    Det är väl inte en annat ord för cardsharing? och hela den cirkusen med seasoninterface hit och dit å kortbrännare osv.. :errf:

  2. #2

  3. #3
    Funkar inte till Viasat.

  4. #4
    nope funkar inte eftersom Viasat kör pairing med kort och box. att komma förbi det är antingen via CS eller t.ex dragon/t-rex cam,dessa cammar kan dock inte dela på kortet till flera mottagare men valfriheten att köra kortet i en annan box än orginal är ju en fördel.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  5. #5
    Den klarar väl inte heller Viasats kryteringssystem? Dock borde det väl vara väldigt smidigt med tex Boxer? Det verkar som man slipper ha någon "masterbox" till denna Cardsplitter som finns hos Teknikimporten. Är det någons här som testat den till Boxer?

  6. #6
    Bumpar denna tråden.

    Har läst att det ev. skulle komma någon cardsplitter till viasat i slutet av 2008, någon som vet något om detta?
    Eller om det finns någon som fungerar?

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm. Själv har man undrat varför företagen som gör dessa prylar inte frågar efter någon som vill sälja dem den officiella CAM moduler till Viasat, som jag

    Jag läste någon stans på nätet att precis samma krypteringssystem kör hos flera leverantörer, har man en äkta CAM kan dom säkert köra "reverse engineering" för att möjliggöra card-sharing.

  8. #8
    Hittade den är tråden via Google och kände att jag måste bara presentera min idé om att CS/cardsplitter borde funka om man är lite om sig och kring sig. Frågan är snarast om det finns några pengar att spara för jag har inte ens gjort en kalkyl. Det är mest den tekniska lösningen som intresserar mig. Jag är ingen teknisk expert, men har försökt läsa på lite och kommit fram till följande.

    Problemet med att få CS att funka med Viasat är ju inte egentligen inte cardsplittern utan det faktum att NDS (den kryptering Viasat använder) kopplar kortet till boxen. Man måste alltså kopiera både kort och boxens identifiering (serienummer?) för att få det att fungera, och det är ju precis det en T-Rex modul gör!? Om man sätter en T-Rex i varje satellitmottagare (DVB-S CI-kortplats), vilket utesluter vanliga satellitmotagare om man inte är så duktig att man vågar bygga om dem, borde det gå alldeles utmärkt att programmera om samtliga "boxar" till kloner av huvudboxen. Rätta mig om jag har fel!!!

    Problemen är som jag ser det följande:
    Varje T-Rex kostar dryga tusenlappen.
    Varje mottagare/TV/dator måste ha en CI-kortplats för lösa CA-moduler (samt vara anpassad för DVB-S?).

    Inkluderat en card-splitter blir kostnaden sannolikt åtminstone minst 7000:- för tre extra mottagare med tillgång till alla satellitkanaler. Det torde därmed ta några år att räkna in den investeringen jämfört med att hyra extrakort av Viasat samt köpa extraboxar. En fördel är dock om man vill ha fler än fyra mottagare totalt, eftersom det är maxgränsen för en Viasatparabol vad jag förstått.

    Är jag helt ute och cyklar?

  9. #9
    det funker fint til parbole Cardsharing till canal digital og viasat, hart det i 3 år.

    kører med er dreambox DM 600 PVN,flas gemini-450-dm600pvr.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    bobodk, jo men det är ju INTE det TS frågade om. Klart det finns SOFT-cams för att köra viasat kort i dreambox och sedan dela ut det och koppla upp flera dreamboxar via LAN till kortservern.

    Det har alltid fungerat, det TS menar är ju att t.ex. smart WI är mycket billigare än att skaffa t.ex. 5st dreamboxar. Men det fungerar ju bara på en del kortsystem.

    Jag har själv flertalet NDS CAM moduler och jag vet att Viasats kort fungerar i dessa, det fula är att smart-card till SMATV anläggningar inte knyts till serienummret på dekodrarna, dessa funkar oavsett, men dom är bara programerade för att avkryptera en kanal.

    Det tråkiga med viasat är egentligen att det inte finns CAM moduler att köpa till NDS systemet, iofs läste jag något om att EU är sura på NDS för dom anser att det hindrar konkurans mellan olika leverantörer av boxar och dom gillar inte att man binder upp kunden i ett system. Om jag inte minns fel så lutade det åt att dom skulle tvingas öppna upp NDS systemet, alltså att det ska finnas CAM moduler till NDS och att man inte ska binda korten till kundernas dekodrar via serienummer.

    Om det blir så vet jag inte, kan ju ha fel om ovanstående.

    Vad jag vet är det bara NDS Videoguard som inte har några officiella CAM moduler man kan köpa samt att man knyter korten till boxarna, finns det några andra system där man använde detta ?

    Nu bortser vi såklart från HDTV där det är programbolagen som kräver att CD och andra knyter korten till boxarna.

Liknande ämnen

  1. Cardsplitter till boxer?
    Av Torz i forum Boxer
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 21:52
  2. Cardsplitter till boxer
    Av sf1234 i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 06:09
  3. Cardsplitter till VIASAT
    Av Mac Gyver i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 15:45
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 21:20
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-07-03, 12:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss