Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Ingen Mottagarlåsning

  1. #1

    Ingen Mottagarlåsning

    Har en nyflashad (Gemini 4.3.1) DM500s som ska ersätta en g:a Nokia 9321s.
    Denna är kopplad till den befintliga "Nokia"-parabolen som har 2 LNB mot Sirius och Thor.
    Nokian fungerar utan problem men på dreamboxen får jag ingen mottagarlåsning på varken Sirius eller Thor. Har försökt testa ett antal varianter, kanske missat nåt basic?

    Annars börjar jag misstänka switchen, så är står det i manualen till Nokian:

    DiSEqC switch
    I paketet följer det med rätt DiSEqC switch, samt Universal
    LNBer till Nokias parabolantenn.
    DiSEqC switchen behöver du för att koppla ihop Thor på 1° västmed Sirius på 5°öst.


    Nokia mottagaren fungerar enbart med en DiSEqC switch av typ ”Mini-DiSEqC”. LNBerna måste vara av typ ”Universal”.

    Kan det vara någon special som endast funkar till 9321s ???

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har du satt Thor / Sirius på rätt ingång i DisEq ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ....men alltså dom grejerna har jag ju inte rört på 5 år o de funkar ju så fint när jag byter till den g:a Nokian ?
    Och nu har jag även provat med en singel-LNB parabol mot Sirius som jag har till min Thomson viasat box.............
    ..........och där får jag heller ingen mottagarlåsning....vad gör jag för generalfel ?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men har du ställt in rätt i boxen ?? Alltså Diseq A/B, Thor på ?? & Sirius på den andra.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    same shit. din parabol bör fungera. har din dreambox fungerat förr ? eller har du köpt den ny ? en kopia kanske..
    möjligt att den inte orkar med switchen. kolla matkoh:s fråga oxå. det kan mycket väl vara så att du blandat ihop ingång med lnb.
    mät spänningen på lnb ut så att du har minst 12 volt. du kan ha fel på nätagget.de kan vara för klent.jag känner en som fick hem en ny dm500s han fick lämna tillbaka boxen. i retur fick han samma box fast en annan switch..

    testa byt image med nollmodem och dreamup till PLI iolite 2008 edition eller EDG-nemesis 4.0. kom ihåg att du MÅSTE köra nollmodem kabel om du byter ifrån gemini till t.eX PLI.. annars kommer din box bli obrukbar. gemini kör annan partitions storlek jämfört med PLI (gemini=MAXvar=stor /var part) trixxa annars med inställningen. jag fick köra helt fel inställningar i en gamal gemini version använde toneburst istället för det man ska köra i vanliga fall d.v.s diseq mode.för att de skulle fungera just då. man kan även bocka i lite avancerade lägen för lnb/switch.. där jag tror man kan öka på spänningen m.m.. kanske en lösning för dig.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  6. #6
    En kopia visade det sig vara när jag provade 4.3.0 o inte kom åt "blue panel".
    Köpte den beg. för 700:- men den såg misstänkt oanvänd ut.
    Han som sålde den sa att den frös bilden var 10:de gång när han körde med motorstyrningen men om jag inte använde motorstyrning skulle den va Ok.

    Har varit inne o sökt med varenda inställning känns det som. Ska prova o flasha med PLi o ge det en chans. Återkommer.

  7. #7
    okey, lycka till! PLI är way much better then gemini 4.x enligt vad jag tycker.i annat fall så tyder de på klent nätaggregat. för lite spänning påverkar bilden negativt antingen noll eller dålig signal styrka bl.a. då LNB kan få för lite spänning att jobba med. hade nog en 14 volt ur min samsung när jag kollade en gång.men jag tror att du minst måste ha 12 volt.när jag tänker efter så har jag själv börjat få problem men på bara vissa transpondrar viasats kanal5 rockar inge vidare,dock sitter de en gamal parabol som jag ej rört så den kan sitta galet blir väl en tur upp med stegen i sommar annars.har dock en orginal DM500-s

    glöm inte nollmodem kabeln nu! flasha över tp funkar inte.däremot från PLI till gemni går förmodligen.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  8. #8
    Same,same but different. Flashad med PLI men med samma klena resultat.
    Mätte på "antenn ut" men där fanns då ingen spänning ???
    Nä, nu ska jag jaga rätt på nån som kan verifiera om boxen är kass.
    Går det att få tag på ny mottagardel?
    Återkommer.

  9. #9
    Hej

    Går nog att få ny mottagardel.
    Bytte själv på en 500-s, men var 21 (eller 22) pinnar att löda loss o fast igen..:errf:


    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  10. #10
    Inga problem om det inte är nån fabrikslödd historia. Men var handlar jag en sån ?

Liknande ämnen

  1. ÄR det verkligen ingen som vet?
    Av rishult i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 15:30
  2. ingen som har?
    Av sören i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 14:43
  3. [LÖST] Köp ingen box nu!
    Av ComhitDala i forum Com Hem
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-03-28, 12:27
  4. [LÖST] Ingen Vill Eller Ingen Kan
    Av krigare37 i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 23:19
  5. [LÖST] Är det ingen
    Av Ponza85 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-22, 14:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss