Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Antenn out på Dream 500s

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Om du vill titta på samma kanal genom samma box på två olika tv-aparatter, så kan man dels ansluta en via scart och den andra tv'n genom RCA-kontakterna (gul-vit-röd)
    Jag undrar om det går att använda scart till TV medan RCA-kontakter går till DVD-video AV-ingång, där man kan spela in TV-program från Dreambox 500?

  2. #12
    Visst går det, men på mina 500-boxar blir det en klar försämring av bilden om man använder både scart och RCA för bilden.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg
    Visst går det, men på mina 500-boxar blir det en klar försämring av bilden om man använder både scart och RCA för bilden.
    Det är intressant att veta.. Kan du beskriva hur bildkvalité blev sämre när man kör med båda scart och RCA? Blev det suddig? Störningar? Frysningar?

  4. #14
    Bildutgången blev för hårt belastad helt enkelt (RCA-kontakten och stiftet för komposit i scart-kontakten drivs väl av samma källa, anpassad för att driva en apparat). Det var länge sedan jag gav upp denna inkoppling, men som jag minns det förlorade bilden i skärpa och det blev dåliga färger (definitivt inga frysningar).

  5. #15
    Tack! Nu vet jag hur det fungerar med scart/RCA på en dreambox 500. Jag hade tänkt mig att skaffa en sån, men nu kan jag utesluta dom och får fundera på en DM 7020. Relook Mutant 200s har två scart, men dom vill jag inte köpa pga dålig support och har problem.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Lyfter en gammal tråd igen, hoppas det är ok.
    Har lite svårt att förstå en del av svaren i tråden så jag gör ett nytt försök.

    Jag håller nu på att renovera vardagsrum och kök och håller just på att dra kablar i golv och väggar.

    I vardagsrummet har jag TV-DVD-Video-Förstärkare m.m.
    Har också en Dream 500-s.
    Jag använder Scarten från Dream till TV:n.

    Nu till min fråga:
    I köket har jag en extra liten LCD TV,
    jag skulle vilja koppla så att jag kan titta på signalen som kommer från
    Dream 500-s i vardagsrummet på min köks LCD,
    exvis så att man kan fortsätta se matchen när man äter.

    Frågan är då om jag skall dra antennkabel mellan rummet eller en kabel
    3xRCA (röd-vit-gul). Vilket blir bäst egentligen?
    Via Dreams Antenn out in i TV'ns Antenn in som ju inte används eller via Dreams 3xRCA rätt in i TV'n?

    Eller kanske rent av bäst att köra från Dreams 3xRCA out in i Videon och sedan därifrån ut via Videons antennutgång till köks TV'n.

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Dreamboxen har ingen inbyggd RF-modulator. Så antingen drar du 3xRCA till köket eller också kopplar du via videon och dess antennutgång.
    Ett tredje alternativ kan vara att köpa en lös RF-modulator typ http://www.kjell.com/content/templat...spx?item=57139
    och koppla den på antennkabeln till köks-TV:n.

  8. #18
    eller så tar du fram din laptop lägger på köksbordet å streamar över =)
    eller streamar över till valfri pc som är kopplad till din lcdtv om de är möjligt. kan dock tillägga att dm500 är lite dålig på streaming. beroende på image. men min erfarenhet är att köra PLI-Iolite som image. eller testa tvånget att köra 10mbit istälelt för 100mbit på nätverkskortet i din dm500.

    bara att vraka å välja så får du göra som du vill sen. Atomized alternativ är stabilast. men du får klart bättre bild om inte t.o.m bättre bild på din kökstv mot vad du har genom scarten ut till vardasgrums tvn om du får till en stabil streaming.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #19
    Om det nu är ett alternativ att dra antennkabel till köket är nog det bästa att skaffa ytterligare en box som du ställer i köket och ansluter till denna antennkabel. Om du kopplar antennkablarna till ett singel-LNB så kan du ju bara titta på samma program, men om du skaffar ett twin-LNB så kan du ju tom ha olika program i vardagsrum och kök.

    Fördelen med detta är att det inte är några problem med fjärren. Om du inte har fri sikt mellan vardagsrum och kök måste du annars ha någon form av fjärr-förlängare och dessa har lite svårt för Dreams fjärrkontroller. Har sett i en tidigare tråd att en fjärrförlängare från Classe ska fungera dock...

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Tack för alla fina tips.
    Jag har redan en Boxerbox vid köks TV'n. Så en Sattelitmottagare här också blir lite överkurs för mig
    Boxern har ju inte så många kanaler att välja på som min sattelitmottagare i vardagsrummet har. Det händer inte ofta men ibland att man vill äta och se vidare på matchen m.m. Vid dessa tillfällen är det grymt att bara snabbt kunna få samma bild i köket som i vardagsrummet. Inte behöva sätta på laptop m.m.

    Tror jag satsar på att köra sattelitmottagaren i vardagsrummet till videon i vardagsrummet och därefter köra antenn till köket.
    Det blir ju också lättare att få in i VIP röret till köket.
    3 st RCA blir ju svårt att få igenom utan att löda på nya kontakter.

    Kommer bilden att bli ok med detta sätt?

Liknande ämnen

  1. Fråga dream 600-T
    Av L_C i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 01:13
  2. dream up 7020
    Av clawfinger i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 19:51
  3. dream up
    Av alfredago i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 22:13
  4. vr3 och dream 500?
    Av drrog i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:53
  5. Dream vs. Dream
    Av Cue_ i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 01:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss