Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Timeshifting

  1. #1

    Timeshifting

    Hej! Mitt första inlägg här so be gentle

    Jag har funderingar på att skaffa en eller två Dreamboxar och försökt att läsa mig fram till allt men har några frågor ändå. (Har sökt etc - finns det ändå svar kan ni bara länka till andra inlägg i stället för att svara). Tänker använda för comhem.

    1) Vilken/vilka boxar stödjer timeshifting?
    2) Hur funkar timeshifting? Funkar det som min HUMAX CXC-2000PVR (man behöver inte göra något för att den ska fungera utan det är bara att trycka paus/spola när man vill) eller funkar den som min dvr LG RH-188H (man måste trycka på en knapp för att förbereda timeshifting och det ger en fördröjning mot live med några sekunder och glömmer man bort det kan man inte spola tillbaka/pausa, etc).
    3) Vissa kan man byta tuner på. Är det svårt? Kostsamt?
    4) Hur står sig tex en dubbel-tuner 7025 mot en Samsung box (den där med dubbla tuners man kan köpa via ComHem)?
    5) Hur funkar inspelning? Timer? Kan man ställa in kvalité på inspelningen eller kör den ner den råa bitstreamen?
    6) Är det någon modell man speciellt ska titta på eller någon modell man speciellt ska hålla sig ifrån? Tex "500 för den är ju gammal" eller "7025 för den är über" eller "vänta på 800/8000".

    Tack för svaren och som sagt, länka till inlägg om ni har bra svar (jag är antagligen kass på att söka...)

    // Stefan

  2. #2
    1. Alla boxar med hårddisk stödjer timeshifting. De utan hårddisk stödjer eventuellt timeshifting via nätverk men det är osäkert. 500-modellen har dessutom sämre nätverkskrets så den är inte så det finns risk för hack i bilden om man kör den mot nätverk.
    2. Jag har en 600C och den spelar in när jag säger till. Jag tror inte det finns någon funktion för att kontinuerligt spela in en timeshift-buffert. Tänk också på att små laptop-hårddiskar i de flesta fall inte är gjorda för att skrivas och läsas till hela tiden. Då är det nog bättre att välja en modell med stor hårddisk eller den nya DM800HD som har eSATA-port.
    3. Det är inte så svårt att byta tuner. En nya tuner kostar under 500 kr.
    4. Samsung-boxen har en fläkt som låter rätt mycket men håller sig å andra sidan väldigt sval. Det går inte att få ut inspelningar digitalt från Samsung-boxen.
    5. Rådata sparas
    6. 500 är i princip alltid en piratkopierad klonbox eftersom Dream har slutat att tillverka den. 7000 (utan +) har dålig nätdel.

  3. #3
    Tack!

    Vet dock inte om du missförstod fråga 4) . Frågan var ungefär "Jämfört med en Samsung, Hur är en 7025? Bättre? Sämre? Samma?".

    Men slutsatsen är att Dreamboxarna är bra grejer men att jag antagligen ska skippa 500'an och om jag ska ha en 7000 serie ska jag köra en "+" eller ?

    Jag vet inte när jag tänker införskaffa något men det kan bli rätt snart - dock är jag villig att vänta "litegrann" om det betyder att jag får bättre grejer.

    Om man köper tex en DM800HD eller en 7025, vilken/vilka tuner(s) följer med? Jag har tittat på en del ÅF och det står lixom inte - jag antar att det är för parabol men kan man välja eller? Samt jag kan inte hitta någon ÅF som har med tuners (vad jag sett) - är det någon som kan tipsa om någon bra ÅF som säljer både boxar och tuners ? Som man kan lita på alltså. Bor i Stockholm men det finns ju internet firmor ... Och om det är emot någon regel att skriva företagsnamn/länka här så skicka gärna ett PM i stället.

    EDIT: Har hittat ett ställe som säljer tuners som funkar i åtminstone 7025S+. Fler rekommendationer välkomna. Är det samma tuner för ComHem som för ComHem HD ? (jag vet att det för tillfället inte går att köra ComHem HD ..)

  4. #4
    Vet dock inte om du missförstod fråga 4) . Frågan var ungefär "Jämfört med en Samsung, Hur är en 7025? Bättre? Sämre? Samma?".
    Bättre på vad då?

    Samsung-boxen då köper från com hem funkar direkt när du får hem den medan Dreamboxen kräver att du lägger på en image, konfigurerar softcam etc innan du överhuvudtaget får någon bild.
    De stora fördelana med Dreambox är att du kan få ut dina inspelningar ur boxen digitalt. Med Samsung-boxen kan du bara få ut dem via SCART och en film på två timmar tar två timmar att få ut.
    Vidare kan dreamboxen användas för kortdelning via nätverk så att du t.ex. kan ha en Dreambox i vardagsrummet och en annan i sovrummet med bara ett com hem-kort. Skall du göra något liknande med Samsung-boxen krävs en separat cardsplitter, t.ex. SmartWi.
    Med Dreambox får du fler valmöjligheter och kan lägga på olika mjukvaror men det är lite pyssligt att göra detta och vissa linux-kunskaper är bra att ha.
    Men slutsatsen är att Dreamboxarna är bra grejer men att jag antagligen ska skippa 500'an och om jag ska ha en 7000 serie ska jag köra en "+" eller ?

    Jag vet inte när jag tänker införskaffa något men det kan bli rätt snart - dock är jag villig att vänta "litegrann" om det betyder att jag får bättre grejer.
    7000-boxarna är dyra, speciellt de till com hem (7025+) som går på ca 6000 kr.
    Ett alterntiv kan vara att köpa en Dreambox 600C nu och senare köpa en box till för att då dubbla tuners.

    burken

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av stesmi Visa inlägg
    Tack!
    Om man köper tex en DM800HD eller en 7025, vilken/vilka tuner(s) följer med? Jag har tittat på en del ÅF och det står lixom inte - jag antar att det är för parabol men kan man välja eller? Samt jag kan inte hitta någon ÅF som har med tuners (vad jag sett) - är det någon som kan tipsa om någon bra ÅF som säljer både boxar och tuners ? Som man kan lita på alltså. Bor i Stockholm men det finns ju internet firmor ... Och om det är emot någon regel att skriva företagsnamn/länka här så skicka gärna ett PM i stället.

    EDIT: Har hittat ett ställe som säljer tuners som funkar i åtminstone 7025S+. Fler rekommendationer välkomna. Är det samma tuner för ComHem som för ComHem HD ? (jag vet att det för tillfället inte går att köra ComHem HD ..)
    Jag tror att det tyvärr är så att kabel-tuner inte följer med DM800HD eller 7025+ utan måste köpas separat. Därav det höga priset för kabel-varianten av 7025+ (ca en tusenlapp högre än grundpriset). DM800HD kommer kanske med kabel-tuner senare men vad jag har sett finns det inte nu.

    DM600C kommer med kabeltuner från början. Kostar ca 2600-3200 hos olika återförsäljare. Då ingår inte hårddisk. Jag har själv en en DM600C och tycker att den är helt ok.

    Ett alternativ för dig skulle kanske kunna vara Topfield 5100PVRc eller 5200PVRc istället? Dessa boxar har dubbla tuners och man kan få ut sina inspelningar på USB-disk. De är mer plug-and-play än Dreambox och går dessutom att få tag på billigt om du beställer från Tyskland. De fungerar med com hem men är liksom Dreambox inte godkända av com hem så om de kommer att fungera i framtiden vet man inte.

    burken

  6. #6
    Nja, Dreambox låter lixom som min grej - linuxkunskaperna är det inget fel på. Så andra märken känns inte aktuellt med tanke på att Dreambox verkar vara "det". Har lixom hållit på att knacka kernel etc sen 90-tal .. Allt (inklusive PS3'an och Xbox'en) kör linux nu - ok, kanske inte mikron men när jag väl hittar JTAG porten ligger den illa till den med Så lite pyssel är ju bara kul. Läste install guiden och det var inga problem att fatta den. Tom min fru klarar nog av att installera den från scratch

  7. #7
    Jag köpte min 7025a från en firma i Södertälje förra året. Och jag kunde välja vilken tuner jag ville till samma pris som för Sat. Digisat tror jag de hette...
    Jag ringde dem för att kolla och det enda jag behövde göra var att speca vilka tuners jag ville ha i kommentarfältet vid beställning på internet, så installerade de i butiken.

  8. #8
    Pratade precis med Digisat och han sade att han inte tror att det finns någon fungerande tuner för ComHem (lät ungefär som om en vanlig DVB-C tuner inte fungerar?!). Han återkommer till mig när han kollat upp det.

  9. #9
    Skumt, men det är väl så att ComHem kör både analogt och digitalt (beroende på avtal med fastighetsägaren eller föreningen) vilket kanske förvirrar en del. Jag tror att det är en vanlig DVB -C...

  10. #10
    Ja, det är väl vanliga tuners som funkar med 7025:an tex så jag förstår inte vad som skulle vara speciellt med de här. Han visste inte heller om en tuner från en 7025 passar i en 800HD. Han sa att "de ska ju vara universal men jag tror inte de funkar". Lite kryptiskt. Svårt att veta om han menar att han inte tror att de funkar I EN 800 eller om de inte funkar MED COMHEM...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss