Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: Dreambox 600 -> Popcorn Hour

  1. #21

    streama hdtv

    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg

    JAG kan tex titta på SVTHD i min dator, streamat från min DM7025 mha Webinterfacet. Jag kan också spela in SVTHD på min DM7025 och sedan titta på det i datorn... :thumbup:
    vad får du för länk då? dvs pmt, vpid, apid etc...? comhem?

    har pch & comhem, kan testa...!

    frekvens för svthd, 306mhz? resterande uppgifter saknar jag...

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av watashiwaonder Visa inlägg
    vad får du för länk då? dvs pmt, vpid, apid etc...? comhem?

    har pch & comhem, kan testa...!

    frekvens för svthd, 306mhz? resterande uppgifter saknar jag...
    Jag kör VLC plugin på Firefox och sedan är det standard Enigma Webinterface som jag använder mig av.

  3. #23

    Enigma Webinterface

    I interfacet kan du ju välja kanal (innan du påbörjar streamingen) och sen klicka på knappen Stream Info! En stor fet knapp, går inte att missa! Där hittar lite smått och gott, testa detta för SvtHD, vad får du ut för information?


    http://www.comhit.net/showthread.php?t=22814

  4. #24
    Jag har kört direkt ur kanallistan och klickar då på SVTHD och VLC öppnar upp i separat fönster. Ur VLC får jag då:
    http://192.168.1.103:8001/1:0:1:262:...EEE0000:0:0:0:

    Däremot kan jag inte se ngn stor fet knappa av något slag, särskilt ingen som heter Stream Info!!
    Detta även om jag öppnar upp Enigma 2 Streaminterface och väljer kanal ur droplistan (då är VLC inbäddad i Firefox och öppnas inte upp separat).

  5. #25
    Gäller detta endast för -C boxar?
    Eller är detta möjligt för vanliga -s boxar? Hur gör man isåfall?

  6. #26
    är det någon som kan slänga ihop en guide för detta?
    jag har en txix 4100 hd men det borde ju i princip vara samma sak.
    vart hittar man hd kanalerna om man inte har dom i listan?

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av nickera Visa inlägg
    är det någon som kan slänga ihop en guide för detta?
    jag har en txix 4100 hd men det borde ju i princip vara samma sak.
    vart hittar man hd kanalerna om man inte har dom i listan?
    Hmm, en guide vore nog bra. Kanske kan vi hjälpas åt med detta, jag börjar och ni andra bygger på..

    För det första.
    JA, det är alltså möjligt att ta emot HDTVsignal med en "gammal" Dreambox dvs en DM500, DM600 eller DM7025.

    För det andra.
    Problemet vi har med våra gamla boxar är att de inte klarar av att AVKODA den nya TVströmmen som baseras på h.264 codec, inte MPEG2. De har varken hård- eller mjukvarustöd för detta. (Observera att även om det teoretiskt skulle gå att köra en h.264 codec i dessa maskiner så orkar de inte med att avkoda strömmen pga begränsad processorkapacitet). Detta görs helt enkelt bäst (billigast) i hårdvara!!

    Alltså, det är INTE Tunern i Boxen som är kruxet utan avkodaren!! Dvs om vi kan hjälpa vår box på traven lite så kan man faktiskt titta på HDTV för en rätt billig penning, särskilt om man redan (ovetandes) gått och köpt en avkodare som klarar jobbet... :thumbup:

    Om vi till att börja med och för enkelhets skull begränsar oss till vad som finns tillgängligt gratis, dvs SVT-HD, så finns denna att hitta på alla system (DVB-S, T och DVB-C).

    Här behövs ev en liten lista på frekvenser/transpondrar att söka på. För DVB-T och Nackasändaren så är det 730Mhz...
    För ComHem (DVB-C) hade ngn hittat den på 306Mhz

    När du hittat SVTHD och fått in den i kanallistan så gäller det att kunna avkoda signalen.
    De flesta nyare PC har definitivt processorkraft nog att klara detta MEN troligen är datorn uppkopplad till en skärm som inte är tillräckligt stor för normalt TVtittande... Vi är ju intresserade av att se SVTHD på TV'n (vilket ju kan gå via en dator också). Men det finns andra prylar som man kopplar till sin TV och som HAR hårdvarustöd för avkodning av HDsignalen. Det handlar alltså om olika typer av Mediasplerare.

    Här skulle det sitta fint med en lista på fungerande spelare, men grundkravet är inte bara att de ska HETA HDspelare de måste klara h.264 codecen. De jag känner till som ska klara detta är bla : Linksys 2x00, Popcorn Hour, TViX 4100, 5100, Apple TV , bygg gärna på listan...

    Alltså...
    - Dreamboxen kopplad på traditionellt sätt till TV (Scart) och LAN.
    - Popcorn Hour kopplad med HDMI till TV och LAN

    För att se SVTHD på din HD Ready eller FullHD LCD/Plasma så finns följande alternativ, tex med en Popcorn Hour. Men de andra modellerna har i princip samma förutsättningar.

    1. Streama direkt live TV-signal till Popcornen. Kräver en image som har ngt stöd för detta som tydligen PLi har. Se starten på denna tråd -instruktioner från hingstin:
    "Aktivera Zapstream, så startas streaming på port31344"
    "med pli behöver du ej lägga uppen länk då det räcker med:
    <a href="http://10.0.1.197:31344"> dreambox</a>"

    2.1 Streama inspelat material (kan bli "nästan live") mha tex UPnP AV Server som i Geminis Image. Dvs Popcorn Hour hittar Dreamboxens Server precis som vilken Streaming server som helst. Detta verkar endast ge möjlighet att se inspelat material. Men genom att starta en inspelning och sedan från PopCorn Hour starta uppspelning av densamma borde det funka och bara ge några sekunders fördröjning, vilket man kanske kan leva med...

    2.2 Om man spelar in på en disk som sitter i en PC, OCH man har en UPnP AV server (kanske den som hör till Mediaspleraen) som "förstår" .TS filer så kan man använda sig av den servern istället och är inte alls beroende av ngn särskild image.

    3. Flera Mediaspelare kan även själva hämta filen från en Hårddisk i nätverket. Det kan då vara den inbyggda i Dreamboxen (starta Sambaserver) eller om Dreamboxen spelar in på ngn annan disk i nätet. Detta innebär åter igen att man startar inspelning, och direkt från sin Mediaspelare letar reda på och spelar upp filen. Detta kräver att spelaren "förstår sig på" filer med ändelsen .TS...

    Krångligare än så ska det inte behöva vara...

    Det snyggaste skulle vara en kombination av 1 och 2. Dvs man kan BÅDE köra ngn applikation som Zapstream och se liveströmmen, OCH när så önskas så ligger UPnP Servern och ger möjlighet att se på inspelat material...

  8. #28
    Detta skulla alltså innebära att när Pairingen är "fixad" med comhem så kommer man kunna köra en delning av alla HD kanaler via DM600 och en Popcorn Hour

    Men ohh andra sidan köper man sig nog en DM800 då

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av pelle_ag Visa inlägg
    Detta skulla alltså innebära att när Pairingen är "fixad" med comhem så kommer man kunna köra en delning av alla HD kanaler via DM600 och en Popcorn Hour

    Men ohh andra sidan köper man sig nog en DM800 då
    Japp stämmer bra det, båda delarna. MEN har man kvar sin 600 eller 7025a eller liknande så är man alltså inte rökt för det. Det är ju tänkbart att man dessutom vill se på HDTV på fler platser än en...

  10. #30
    Nng med Popcorn Hour el liknande som testat och kan berätta hur det funkar??

Liknande ämnen

  1. Popcorn hour A-110 hjälp!
    Av Hoyaaz i forum Mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 14:57
  2. Streama från Popcorn hour till DM500?
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 14:51
  3. Streama från dreambox till dreambox
    Av wendigo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 12:51
  4. Popcorn webcam
    Av MacDaddy i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 17:59
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss