Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 35

Ämne: nätverkskabel??

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Då SKA du omgående gå och köpa en router för det är en adress rätt ut på internet. Du har inget skydd för virus, attacker osv.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Undvik Dlink, köp en Linksys eller netgear.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    t.ex Linksys WRT54GL med förslagsvis DD-WRT firmware. Billigt o bra.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Då SKA du omgående gå och köpa en router för det är en adress rätt ut på internet. Du har inget skydd för virus, attacker osv.
    Virus har inget med nätverk att göra. Attacker självklart.

    Det finns också mjukvarubrandväggar från alla möjliga tillverkare som skyddar ( i viss mån ) mot attacker.

    Jag menar, en router är ju (nu för tiden) inget annat än en bantad dator som oftast kör någon form av Linux - den kan också bli attackerad, etc.

    Och många som köper en router ställer in datorn i DMZ i alla fall och det ger precis lika lite skydd som om man inte har router alls.

    Men en router i detta fall är att rekommendera, då finns alla lokala maskiner på ett eget privat nätverk och du slipper ha tex. dubbla nätverkskort i datorn vilket du behöver eftersom du har publikt ip på ditt internet-nätverkskort.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Undvik Dlink, köp en Linksys eller netgear.
    varför ska jag undvika Dlink?

  7. #17
    undermålig kvalitee.

  8. #18
    Det beror ju på. Netgear och D-Link är ju lixom samma prylar (samma fabrik för nätverksprylarna tom) så att säga att D-Link är dåligt och Netgear är bra är ju intressant. Linksys är ett helt annat märke dock.

    Jag har haft problem med alla de tillverkarna (jobbat som nätverksansvarig på en ISP) och tycker inte någon av dem sticker ut som sämre direkt. Kanske att Linksys varit aningens bättre men annars.. njaee.. D-Link och Netgear har varit lika dock.

    Exempel på problem: Netgear släppte sin 16-portars gigswitch GS116 och den funkar jättebra men inte mot 3Com och 3Com är ju ganska stora. Tog två generationer innan problemen var lösta. D-Link valde att inte släppa sin kopia av den switchen av just den orsaken eftersom det är samma prylar.

  9. #19
    De enda routrar som lagt av i min umgängeskrets har varit just d-link.. säkert lite otur att det bara är d-link i detta fall?

    Men det kan ju även vara så att d-link säljer mycket o därför är det många man hör om som strular? Kanske även är så att den okunnige ska ha en router, d-link är billig och den har han/hon hört talas om o köper då också d-link... Om sedan problem uppstår så vet denne ej vad som strular o kastar sig ut på något forum där personen i fråga får förklarat för sig att routern är kass. Den lite kunnigare som kanske väljer något annat fabrikat listar ut detta själv o inget står då heller på nätet.. ??

    Nej jag vet inte men jag köper eller rekomenderar ej d-link om det inte absolut ska vara så billigt som möjligt.

  10. #20
    Det låter logiskt faktiskt, D-Link är tokstora, större än Netgear. Sen så är det ju vissa ISP:er som har "Köp bredband från oss och få trådlös router på köpet!" och gissa vilket märke det är på den - D-Link såklart. Sällan man ser något annat.

    Men smaken är som baken också ju - bara för att jag gillar SAAB betyder det inte att du tycker om dem

    D-Link är inte det bästa märket på marknaden, det håller jag med om - men vill man upp i kvalité blir det ofta ganska mycket dyrare. Netgear, etc är efter mina tester inte bättre än D-Link egentligen. (som sagt, jag har testat ganska många märken och produkter och säkert flera märken många aldrig hört talas om ). Och nej, innan någon frågar, Cisco är inte heller något jag direkt tycker är jättebäst, stabila produkter kanske men de har problem att fungera ihop med andra tillverkare (pratar då om produkter för hemmamarknaden). Har haft tokmycket problem just med det - valde man enbart Cisco hela vägen fungerade det prima men om man skulle kunna fungera med andra märken var det kört. Därför kunde vi inte sälja ett paket med tex en Cisco router eftersom det blev strul om kunden hade annan utrustning som skulle funka ihop och för oss att hålla på med långa listor på vad som funkar och inte är inte att tänka på.

Liknande ämnen

  1. Dela nätverkskabel?
    Av johndoe i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 20:49
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 10:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss