Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 35

Ämne: nätverkskabel??

  1. #21
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Dlink är för nätverksbyggaren vad ÖoB är för yrkessnickaren, det fungerar, men hur bra.. problemet med Dlink är kvantitet framför kvalitet,men visst vaskar de fram guldkorn ibland.

    Sen så är det ju vissa ISP:er som har "Köp bredband från oss och få trådlös router på köpet!" och gissa vilket märke det är på den - D-Link såklart.
    nja, zyxel är ju outstanding på att teckna avtal med ISPer enligt mitt tycke, både Felia och Tele2 körde med dem, (tele2 bytte och kör Thomson idag), BBB hade väl Belkin. Vilken ISP har använt Dlink?

    men mitt tips är,titta på en dlink och sen lägg på att par hundra och köp en Linksys WRT istället.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  2. #22
    Med tanke på V8powers huvudsakliga önskemål så spelar det nog ingen roll egentligen, eller??
    Det enda som är klart är att det ska till en Router för att få ett bättre skydd mot attacker och lika viktigt en mer praktisk uppkoppling hemma. Där kan man för övrigt kanske kommentera att den du tittat på V8power bara har LANanslutningar. Kommer du inom en snar framtid även ha behov av WiFi så kanske det är värt den extra pengen för att få den möjligheten också.
    Förslaget från storsnusaren med en WRT54GL är alldeles utmärkt för övrigt, både blligt och med WiFi. Men OM du ska ge dig på dd-wrt så håll tungan rätt i mun vid beställningen av routern bara. Det finns rätt många varianter med snarlika namn (wrt54G, GL, 54GS tex) och det "säkraste" är nog att köra på just den som heter wrt54gL, idag är det väl version 1.1.

    Lite lustigt förresten hur detta forum om Dreamboxar inom några timmar kan utvecklas till en "debatt" om vilken router som kan tänkas vara den bästa. Vad är bäst förresten, är det stabilitet, är det prestanda - där ligger vissa av DLinks burkar väldigt väl till, är det kanske ett rätt mediokert orginal som enkelt kan uppgraderas till något betydligt bättre (exemplet med 54GL och dd-wrt...), eller är det tom en kombination av dessa i relation till priset...:lol:

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Dlink är för nätverksbyggaren vad ÖoB är för yrkessnickaren, det fungerar, men hur bra.. problemet med Dlink är kvantitet framför kvalitet,men visst vaskar de fram guldkorn ibland.



    nja, zyxel är ju outstanding på att teckna avtal med ISPer enligt mitt tycke, både Felia och Tele2 körde med dem, (tele2 bytte och kör Thomson idag), BBB hade väl Belkin. Vilken ISP har använt Dlink?

    men mitt tips är,titta på en dlink och sen lägg på att par hundra och köp en Linksys WRT istället.
    ComHem kör D-Link trådlös router i sina paket, eller körde för någon månad sen i alla fall. Polarn fick en sån. Tyckte jag fick något från Telia i lådan häromveckan med en likadan i paket också.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av v8power Visa inlägg
    min nätmask är 255.255.248.0 och

    ip-adressen är 85.230.150.86

    Det är din publika adress på utsidan mot internet.
    Din nattade adress bakom brandväggen bör vara 192.168.x.x, 172.22.x.x eller 10.x.x.x
    Men kan väl vara intressant att göra en portworward så man kommer åt boxen externt för att surfa in på den.

    För att ställa den på DMZ är väl ganska "riskfyllt"..

  5. #25
    Vad tycker ni om Level1 routrar?

  6. #26
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av stesmi Visa inlägg
    Det beror ju på. Netgear och D-Link är ju lixom samma prylar (samma fabrik för nätverksprylarna tom) så att säga att D-Link är dåligt och Netgear är bra är ju intressant. Linksys är ett helt annat märke dock.

    Jag har haft problem med alla de tillverkarna (jobbat som nätverksansvarig på en ISP) och tycker inte någon av dem sticker ut som sämre direkt. Kanske att Linksys varit aningens bättre men annars.. njaee.. D-Link och Netgear har varit lika dock.

    Exempel på problem: Netgear släppte sin 16-portars gigswitch GS116 och den funkar jättebra men inte mot 3Com och 3Com är ju ganska stora. Tog två generationer innan problemen var lösta. D-Link valde att inte släppa sin kopia av den switchen av just den orsaken eftersom det är samma prylar.
    Äntligen! Skönt med lite balanserade åsikter från någon som vet vad han pratar om i denna fråga! :thumbup:

    Jag har många gånger slagits ensam i detta forum mot "Hata D-Link maffian" som ensidigt rackar ner på D-Link utan att egentligen veta vad de pratar om.

    Själv har jag jobbat som nätverksansvarig på ett större företag i många år och använt nätverksprodukter av alla fabrikat. Min åsikt är också att D-Link knappast är sämre än övriga fabrikat i samma prisklass t.ex Netgear eller Belkin. Man får ungefär vad man betalar för. Vissa modeller är lite bättre och andra lite sämre. Det gäller alla märken. Idag lägger alla "märkesnamn" ut tillverkningen av sina billiga modeller på underleverantörer. Dessa underleverantörer levererar många gånger nästan identiska produkter till flera olika "märkesnamn". En Linksys eller en Belkin kan alltså innehålla exakt samma hårdvara från samma tillverkare, men med olika etiketter på utsidan och kanske någon skillnad i firmware.

    Det enda sättet för hemanvändaren att veta vad som är bra eller dåligt är att söka på internet och läsa olika forum och ta del av andras erfarenheter. "Märkesnamnet" betyder allt mindre och mindre.

    En bra och billig router är Linksys WRT54GL (den Linux-baserade) som går att ladda med alternativa firmwares om man vill ha fler finesser än vad som finns i standard mjukvaran.

    En annan bra router som fått mycket goda omdömen är D-Link DIR-655 om man vill lägga lite mer pengar och få något modernare med Gigabit ethernet och snabbare WLAN med n-standard.

    Det är nog dessa två maskiner jag skulle välja på idag för hemanvändning till en rimlig kostnad.

    Linksys som märke har tyvärr tappat mycket i kvalitet efter sin framgångsrika WRT54-serie. Linksys senare modeller är alls inte lika bra vilket man kan läsa många inlägg om på t.ex. www.linksysinfo.org. Många som köpt senare och dyrare modeller från Linksys känner sig besvikna. Linksys har splittrat sig på alltför många nya modeller och har inte resurserna att beta av buggarna och göra bra firmware till alla sina modeller längre. Många användare har fått vänta två år eller längre på att det ska komma en användbar firmware till deras nyinköpta "high-end" Linksys router. T.ex försökte Linksys lansera en "företagsserie" med modeller som RVS4000 m.fl. vilket närmast slutat i katastrof eftersom de var näst intill oanvändbara under de första två åren...

    Avslutningsvis vill jag bara betona att det finns inga enkla lösningar typ "Köp det och det märket" för att få ett bra nätverk. Det är research som gäller, ut och surfa och kolla tester och erfarenheter från användare. Skit i vad burkarna heter och läs på istället!

  7. #27
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av v8power Visa inlägg
    Vad tycker ni om Level1 routrar?
    Undvik alla okända "Biltema"- eller "Clas Ohlson"-märken på nätverksprodukter! De har i regel noll support på sina grejor och du kan inte räkna med att få uppdaterad firmware eller annan support om du behöver.

    Håll er till de kända märkena t.ex. D-Link, Netgear, Linksys eller Belkin. De har i alla fall fungerande hemsidor och släpper i de flesta fall ut rättade firmwares när det behövs. Även om det kan ta tid ibland. Det är också lättare att få support från andra användare på internet när det gäller de mer kända märkena.

  8. #28

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Power_nisse Visa inlägg
    Det är din publika adress på utsidan mot internet.
    Din nattade adress bakom brandväggen bör vara 192.168.x.x, 172.22.x.x eller 10.x.x.x
    Men kan väl vara intressant att göra en portworward så man kommer åt boxen externt för att surfa in på den.

    För att ställa den på DMZ är väl ganska "riskfyllt"..
    Du har helt rätt förutom en liten detalj, 172.22.x.x är lite större än så. 172.16.x.x - 172.31.x.x är rangen.

  10. #30
    Jag hålled med atomized - alla märken har sina bra och dåliga produkter och det gäller ju inte bara nätverksprodukter men allt från brödrostar till bilar.

    Själv kollade jag på DIR-655'an men skippar den och tänker köpa en DIR-855 i stället. 4x gig portar + gig-wan port + 802.11n draft 2.0 på både 2.4 OCH 5GHz banden (samtidigt). 2.4GHz bandet kör så otroligt mycket på redan idag samt det finns bara ett enda 40MHz band i mitten av det (du kan bara få ut 300mbps på ett enda frekvensband i mitten) medans 5GHz bandet har ... är det 23 band? Tror det är 23, orkar inte kolla så du kan ställa in ett och din granne ett annat och ni funkar bra utan att störa varandra medans det är ju väl klart att båda ni två kommer lägga er på det stora bandet i mitten om ni kör 2.4GHz.

    D-Link släppte en annan gig+2.4+5GHz router för ett tag sen och den var inget vidare enligt tester. En "gaming" router - den klarar bara av 2.4 ELLER 5GHz, inte samtidigt och prestandatester visade att den faktiskt var sämre än både Buffalo'n och Linksys'en (också dual-band).

    Men vad jag läst ska 855'an vara riktigt trevlig så jag köper nog en snart själv.

Liknande ämnen

  1. Dela nätverkskabel?
    Av johndoe i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 20:49
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 10:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss