Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Problem med SVT1&2 samt TV4

  1. #1

    Problem med SVT1&2 samt TV4

    Hej

    Jag kör med en DB500c i comhemnätet. Men jag får inte in SVT1 eller 2 samt Tv4. Sen så tycker jag att det saknas lite kanaler. Bla HD-kanalerna.
    Har bytt till en bra antennkabel men det hjälpte inte. Fattar inte vad som kan vara fel. Manuell sök fungerar inte heller.
    Har provat med antennförstärkare men utan några bra resultat.
    Jag kan få in den om jag meckar med kabeln i uttaget men så ska man ju inte ha det.

    Vad ska jag göra?

    Mvh
    Daniel

  2. #2
    Precis så för mig också , varit så i lite över en månad nu vet ej vad som är fel .

  3. #3
    Jag har haft så ända sen vi började med digitalt.
    Dom ligger ju på samma frekvens.. Ska plocka ner uttaget och göra om anslutningarna ev skaffa ett med mindre dämpning.

  4. #4
    Tjenare,

    Vissa programvaror scannar inte alla frekvenser. Man kan behöva editera ini-filerna som används av programen eller använda t.ex Transedit där man kan scanna specifika frekvenser. SVT1, SVT2, TV4 å några till ligger på frekvens 290000 medan ini-filen för transpondern säger 289500...(pratar om DVBViewer som är det program jag använder)

    Här har Trug gjort ett jättejobb med att hålla frekvenslistan uppdaterad för Göteborg:
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=18963
    Hoppas det kan hjälpa...
    /Jugglan

    Förtydling: Jag fick inte heller med dessa kanaler vid scanning, så det är nog inget fel på era kablar och uttag

  5. #5
    Med lite efterforskning har jag nu märkt att det är alla kanaler på frekvens 290000 som slutat funka *hjälp*

  6. #6
    Editera /etc/cables.xml

    <transponder frequency="290000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />
    <transponder frequency="296000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />
    <transponder frequency="306000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />

    Starta om boxen efteråt och gör en kanalsökning.

    Lycka till.

  7. #7
    Hej

    Det var ett mycket bra tips. Jag trodde att jag hade den där..
    Men det hjälpte inte...
    Om jag går in å kollar i Dreamedit på SVT1 och 2 så står det rätt frekveks.. Det är bara det att jag får för hög BER...
    Ger snart upp

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det är väl 500boxarnas gamla vanliga störning? Dom har ju en tendens att mata ut x dB noise som råkar sammanfalla just med svt/tv4. Har avhjälpts tidigare genom att ersätta med 600c eller skaffa följande:
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=90445
    Just den där typen krävs (det är ju inte förstärkningen i sig man är ute efter).

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av galonia Visa inlägg
    Editera /etc/cables.xml

    <transponder frequency="290000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />
    <transponder frequency="296000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />
    <transponder frequency="306000" symbol_rate="6875000" fec_inner="0" modulation="3" />

    Starta om boxen efteråt och gör en kanalsökning.

    Lycka till.
    Har ingen sådan xml i min dreambox alls .

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Var filen ligger varierar ju, men det har också noterats tidigare att transponders på dessa frekvenser hittas även om cables.xml inte listar dom explicit. Man ska alltså inte behöva lägga till något.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 19:29
  2. DB800 med PLI problem med EPG samt textning
    Av kanonkurtan i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 20:35
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 20:46
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-12, 07:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss