Visa resultat för omröstning: Betalar du TV-licens?

Antal röster
172. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    122 70.93%
  • Nej!

    50 29.07%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Betalar du TV-licens?

  1. #11
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Atrix Visa inlägg
    Ska det verkligen till hot om polisanmälan för att du ska förstå varför vi solidariskt ska betala tv-licensen.

    Googla "public service" så kanske poletten trillar ner.

    Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
    Helt klart har vi olika syn på hur "public service" finansieras.
    Dessutom går det att diskuttera dess innehåll.

    Lägg det på skatten istället.
    Idag betalar jag en massa teaterbesök genom skattesedeln, trots att jag aldrig går på teater.

  2. #12
    Tja, vill ingen betala så kan vi lägga ned SVT och titta på de kommersiella kanalerna i stället. För de som inte betalar licens tittar väl inte på SVT, eller är de parasiter som snyltar på de som betalar?

  3. #13
    500:- per år vore en rimlig summa att betala för att hålla igång två tv-kanaler och några radiokanaler. De ska däremot inte köpa upp stora idrottsevenemang, göra dyra tv-serier eller andra program som direkt konkurrerar med reklamdrivna kanaler. Blir så irriterad att de ska ha en svindyr licens bara för att de ska försöka konkurrera med andra kanaler. Ska de konkurrera med andra kanaler ska de själva börja med reklam och då ska licensen läggas ned helt.

    Jag tycker det nästan är civilcourage att våga vägra betala denna omoderna påtvingade avgift. Krävs ju ett par tusen personer bara för att ens betala lönen för Radiotjänst's VD.

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kolla sedan vilka fastigheter Sveriges Television sitter på! Här i Göteborg köpte de en av Gbg:s fräckaste byggnader vid vattnet i hamnen (Hasselblads huset). Sedan hade de råd att låta det stå i ett år medan de byggde om och till det för en stor summa pengar. Och då hade man redan en central och funktionell byggnad i Göteborg, men den var väl inte tillräckligt fräck.
    Så något incitament att spara licensbetalarnas pengar verkar inte finnas på Sveriges Television. Tvärtom verkar de bortskämda med att ha obegränsat med licenspengar att ösa ur.
    I somras var jag på semester i Visby. Där hade Sveriges Television också ett nybyggt modernt och fint hus. Säg den kommersiella TV-kanal som skulle ha råd att sitta i sådana lokaler som Sveriges Television gör...?
    Jag betalar min licens men tycker inte om systemet. Själv tittar jag nästan aldrig på SVT:s kanaler.

  5. #15
    Har för mig att dom får in 6-7 miljarder!!!! i licensavg. det är en jäkla massa pengar. Helt klart är dom inte används på bästa sett.

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hittade detta på SVT:s hemsida:

    "Så här fördelades tv-avgiften 2007.

    Sveriges Television AB: 3.787,1 mkr
    Sveriges Radio AB: 2.180,1 mkr
    Sveriges Utbildningsradio AB: 301,9 mkr
    Radiotjänst i Kiruna AB: 164,1 mkr
    Sveriges Radio Förvaltnings AB: 321,1 mkr
    Granskningsnämnden för radio & tv: 6,7 mkr

    Summa: 6.439,9 mkr"

    SVT får alltså nästan 4 miljarder per år och SR drygt 2 miljarder. Det är inga småpengar de suger ut av oss medborgare...

    Jag skulle hellre spara drygt 2000:- om året och titta på TV4 och lyssna på Rix FM!

  7. #17
    1077 tv-licenser för att enbart betala lönen för Radiotjänst's VD.

    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...55c13%255c2537

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Det var fan vad ni gnäller man kunde tro ni var utfattiga. :whistle:

    Mvh Kalle

  9. #19
    Drygt 164 miljoner skulle man alltså kunna spara genom att slopa en helt onödig organisation som Radiotjänst. Dessutom slipper man fler framtida utredningar om TV-licensen som på sin höjd leder till ett fånigt namnbyte som nu senast (undrar vad den utredningen kostade). Jag tror tex att de landstingsanställda sjuksköterskorna skulle ha bättre nytta av dessa pengar.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg
    Drygt 164 miljoner skulle man alltså kunna spara genom att slopa en helt onödig organisation som Radiotjänst. Dessutom slipper man fler framtida utredningar om TV-licensen som på sin höjd leder till ett fånigt namnbyte som nu senast (undrar vad den utredningen kostade). Jag tror tex att de landstingsanställda sjuksköterskorna skulle ha bättre nytta av dessa pengar.
    Ifall dom skulle lägga ned det hela, skulle du då skicka slantarna till sjuksköterskorna.

    Mvh Kalle

Liknande ämnen

  1. TV-licens?
    Av fod9 i forum TV
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 23:02
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 14:40
  3. för er som betalar tv avgift
    Av Ripleyonline i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 21:55
  4. Inte ens när man betalar
    Av sgtswede i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-30, 13:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss