Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: tappat thor 2/3, hjälp

  1. #1

    tappat thor 2/3, hjälp

    Nybörjare på Dreambox och fibblat lite för mycket tror jag. Canaldigitals kanaler via thor 2/3. Pratat med flera och de säger att det handlar om att installera någon ny satellites.xml eller något. Saden hater min Siriussatellit Sirius 3 5.0 E. Denna säger bättre vetande är också fel. Tacksam för hjälp om detta. Micke

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Du ger alldeles för lite info om vilken mottagare du har, image, samt vilken parabol-uppsättning som du har.
    Troligtvis har du Thor/Sirius och det är fel på din switch, byt den !
    Har en ny Gemini image, så brukar Thor saknas, men ladda ner en ny satellites.xml ifrån blåa knappen->Addons->Plugins->Updates osv
    Något av alternativen borde täcka in dig.

  3. #3
    Min mottagare heter DM500.På Addons finns inte det någon fil som heter satellites.xml. Var kan jag finna den. Jag har inga problem med switchen, den är ny, trodde som du att det var ett av felen. Vore snällt om du talade om hur man installerar en ny Satellites.xlm. En dummiesversion. Och sedan hur man gör en ny satellitsökning, eller om det ens behövs. Nu ser jag att jag skrivit som en ettåring i mitt förra inlägg. Jag menar att jag får in Thor 2 och Sirius 3. Men de kanaler som saknas är Canaldigitals kanaler. Så som C film mm. Sport 1 o 2. Hittar inte thor 2/3 i listan över satelliter.
    Micke

  4. #4
    Letade precis i ADDONS. Det finns inget under plugins eller updates som heter Satellites.xlm. Kanske däri problemet, eller?

  5. #5
    Hej Kingen71,
    'tappade' du Thor 2/3 efter du lagt på Gemini 4.40?
    Jag råkade ut för det samma, vilket jag postade i
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=22942

    Förvånande att inte alla med CD och Gemini 4.40 får samma problem.
    Det går att lösa genom att antingen välja Thor 3/5 istället, göra en ny kanalsökning och nya buketter. Eller genom att editera satellites.xml och sat_europe.conf.

    Den satellites.xml som hittas på Gemini server (addon, blue panel) hjälpte inte mig.

    Jag kan skicka dig ett PM/mail med filer och instruktion om du vill.
    Server: NewCS 1.60/Ubuntu 8.04/i386
    Klient: MgCamd 1.31/Gemini 4.60/DM600PVR
    Content: Canal Digital

  6. #6
    Jag "tappade" den när jag fipplade runt med olika satsökningar. Jag har nu kollat i min satellites.xlm och ser att den inte finns. Kollade i /var/etc. Den skall heta Thor2/3/5 intelsat, eller? Samma med Sirius. Den heter bara Sirius 3. I filerna visar den satpositioner och transponders etc.
    Så här ser det ut:
    - <sat name="1,0 W Thor 2" flags="1" position="-10">
    <transponder frequency="3926000" symbol_rate="2143000" polarization="3" fec_inner="5" />
    <transponder frequency="3926000" symbol_rate="2143000" polarization="3" fec_inner="5" />
    <transponder frequency="3977000" symbol_rate="17777000" polarization="2" fec_inner="3" />
    <transponder frequency="3977000" symbol_rate="17777000" polarization="2" fec_inner="3" />
    <transponder frequency="4175000" symbol_rate="28000000" polarization="3" fec_inner="3" />
    <transponder frequency="4175000" symbol_rate="28000000" polarization="3" fec_inner="3" />

    Skulle vara tacksam för info hur man sätter in en ny satellites.xlm med "rätta" Thor2/3/5 om det nu ska vara den, samt den med Sirius rätta. De andra satelliterna skiter jag fullständigt i. Lathund till mig och klapp på axeln till dig.
    Glöm inte att jag är helt ny på detta. Skulle även vilja veta hur man skickar denna till boxen.
    Sedan vet jag inte vilken Gemini jag kör, då Dreamboxen var ladda och klar innan jag fick den. tack på förhand Micke
    Mailadressen är klefis@hotmail.com

  7. #7
    Hej Micke,
    jag skickar instruktion och de filer som behövs per mail så fort tid ges.

    Ja, satellites.xml ska ligga i /var/etc.
    Om du har Gemini 4.40 ska det även finnas sat_europe.conf (och sat_atlantic.conf etc.) i /var/etc. Denna ska matcha sat name i satellite.xml.

    Du bör nog kolla vilken Gemini som ligger på, och om du har dessa .conf i /var/etc innan vi går vidare.
    Tryck blå knapp, 'system info', 'Dreambox'.
    Står det 'utkom: 0440' så har du Gemini 4.40.

    Innan jag skriver instruktioner och du delar ut klappar på axeln bör du kolla detta, annars kan vi knasa till det...

    Om du inte har 4.40:
    tryck blå knapp, 'addons', 'download (Gemini-server)', 'updates'.
    Under denna entry bör det finnas en satellites.xml. Ladda ner och installera.

    -- med reservation för att saker kan se annorlunda ut på en 500 --
    Server: NewCS 1.60/Ubuntu 8.04/i386
    Klient: MgCamd 1.31/Gemini 4.60/DM600PVR
    Content: Canal Digital

  8. #8
    Har skickat ett mail med filer och instruktion till dig nu.
    Lycka till.

    /Satnix
    Server: NewCS 1.60/Ubuntu 8.04/i386
    Klient: MgCamd 1.31/Gemini 4.60/DM600PVR
    Content: Canal Digital

Liknande ämnen

  1. Tappat 3 kanaler tv 1000? Hjälp!
    Av chrillerobertsson i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 15:24
  2. Tappat undertexter
    Av chrillerobertsson i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 21:52
  3. 2 LNB Thor och Sirius, hjälp uppskattas.
    Av chester11 i forum Canal Digital
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 17:14
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 17:59
  5. tappat hd
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 13:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss