Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Parabolköp

  1. #1
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger

    Parabolköp

    Hej
    Jag behöver lite hjälp med inköp av parabol mm. Jag vill kunna ta imot canaldigital och viasatt och skicka till min mythtv-server som är under uppbyggnad.
    Den kommer att ha 2st wintv-nova-s2 för satellit och kanske ett nova-t för de marksända. Jag har förstått att jag behöver 2st twin-lbn och 2st DiSEqC-switchar(2 till 1) men vilka och vilken parabol är lämplig ?
    Bor i Halmstad:knockout:

    Rust Never Sleeps

  2. #2
    Spidde
    Gäst
    Köp kvalitet. Skilljer inte mycket mellan skräp å skaplig kvalitet.
    Du får det du betalar för brukar man säga.

  3. #3
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Och det är ?

  4. #4
    Skall du bara ha Viasat och Canal Digital duger vad som helst egentligen, då signalena mot oss här i Norden är mycket starka. Men jag skulle nog rekomendera dig att införskaffa en parabol på dryga metern och möjlighet att ta emot fler satelliter om du skulle vilja det i framtiden. DISEqC kan du ta vad som helst, jag har Biltemas och Digitaly Hi-isolated och båda fungerar bra. LNB till Viasat och Canal Digital kan du ta vad som helst från någon välrenomerad butik/nätbutik. brusnivån ligger på alla moderna LNB på 0.2-0.3 db och vid olika tester har det inte påvisats att just den med låg brusnivå alltid är bättre än den med högte brusnivå, det kan vara helt andra saker som påverkar signalkvalite´n. Men som Spidde skriver: Köp kvalitet.

  5. #5
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    OK...vilka märken räknas som kvalitet ?
    Är det ok att sätta switchen ute eller bör man ha den innomhus ?

    Någon som känner till någon bra handlare i Halmstad/Helsingborg ?
    Kabel mm kan man väl köpa hos Kjell o CO

    En annan sak. Någon som vet var man hittar riktiga multimediauttag, dvs med nätverk(TP) och TV/sat,,hittar bara för bnc...

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Plow, då är du inne på rätt spår. För att ha t.ex. 2st TV-uttag till två TV-apparater som i sin tur är oberoende av varandra behöver du följande.

    En parabol (1meter och bra kvalité)

    2-4st LNBs (twin) där varje LNB då har två utgångar (oberoende av varandra) beroende på om du vill ha CD + Viasat (nordenparabol) eller Europaparabol (då får du även Astra och Hotbird). Där finns det massor av gratiskanaler fast ganska få som sänder på engelska.

    Sedan två stycken DISEqC, som då har antingen 2st eller 4st ingångar, beror på hur många LNBs du har.

    Kan du placera switchen inomhus tror jag det kanske är bättre ? men jag vet inte hur det är med kvalitén fukt osv utomhus. Borde inte vara några problem men jag vet inte.

    Ska man ha ännu flera uttag, t.ex 8st eller flera kan man välja multiswitch lösning, kostar mera men praktiskt om man ska ta emot flera satelliter.

    I annat fall finns det ju quad och okto lnbs. Men det är egentligen lämpligt för installationer där man kanske har 4-6st TV apparater i ett hus och vill kunna t.ex. flytta viasat boxen för att kunna se på TV någon annan stans i huset. Eller om man har flera abonnemang. Så fort man har flera TV-uttag och flera LNBs är det DISEqC switchar som gäller eller multiswitch.

  7. #7
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Ok, då börjar det klarna lite. Blir en 1-meters parabol och 4st twin och 2st 4-1 DISEqC. Hoppas att det går att sätta upp på balkongen istället för på taket. Finns det någon bra guide för montering och tuning av det hela ?

    Ojoj var just in på satpros sida. Finns ju hur många modeller som helst...

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Plow, precis finns många varianter. Det räcker dock med en 1meters eller tja, 90-120cm beror ju lite på modell. Det ska gå att montera på balkong så länge du har fri sikt.

    Monteringen kan dock vara ganska problematisk, en fördel är kanske att skaffa en parabol som har "fasta" eller fixerade platser för mottagning av de satelliter du vill ha, brukar vara lättare att få in rätt satelliter på varje LNB då.

    Men du väljer själv hur du vill göra, skulle det gå helt åt skogen kan man alltid ta hjälp av en firma som har mätinstrument, dom kan säkert ställa in den för en billig slant om allt redan är monterat och klart. I annat fall bör man kunna klara sig med en billig pip dosa eller dekoder ansluten till TV. Det är ganska enkelt ställa in parabolen för just viasat eller CD. Och har man en med fasta monteringspunkter och fått in en satellit rätt brukar dom andra också vara rätt men det är lite knepigt.

  9. #9
    Glöm inte att du skall ha söder sidan till huset för monteringen av parabolen. Mvh ibi

  10. #10
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Hej igen
    Funderar nu på detta paket: Europa 85 med 4 lnb hållare Art nr.: 4185
    4st Maximum V-2 twin LNB 0.2db Art nr.: 1156 (alt. Inverto TWIN LNB med 0,2 dB brustal Art nr.: 42316
    2st DISEqC switch 4-vägs High Isolation Art nr.: 300504 (alt. DISEqC switch 4/1+1 vägs High Iso Art nr.: 1233).
    allt från satpro

    Det satt en gammal parabol på taket för 5 år sedan och jag har inte tagit bort de kablarna så jag kanske är lat och monterar switcharna ute. Då behöver jag bara skarva på kablarna inne med 2 meter för att allt ska nå eller ska man dra om allt när man ändå håller på
    /Plow

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss