Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Comhem analogt...

  1. #1

    Comhem analogt...

    Hej!

    Har en fråga som rör comhem´s analoga utbud.
    Jag har ett svart-vit randigt sträck uppe i vänster hörn på kanal 5.
    Jag vet flera i mitt bostads område som har detta dessutom en kompis som bor på andra sidan stan. Fler som upplever detta felet?
    Mailade comhem´s kundtjänst men dom visste inget om nån störning...

    Hur löser man det? På ena min tv så kan man zooma ut men på den andra får jag inte bort det och det är rejält störigt. :errf:

  2. #2
    Maila Kanal 5. Felet kan mycket väl ligga på deras sida.

    burken

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Smile

    andyt, YYYEESSS. Vilket perfekt inlägg.

    Jag har också samma fel, det uppstog för några veckor sedan.

    Jag tar emot kanalen via Canal Digital, parabol.

    Har andra samma fel ? kolla om ni har det ? borde gälla Viasat också, och kanske IP-TV osv.

    Jag vill verkligen veta så vi alla kan klaga hos Kanal5, det är säkert någon utrustning någon stans i ledet som har blivit fel på. Det är så irriterande att dom där vita strecken inte försvunnit, jag har hela tiden varit inställd på att felet funnits på min sida.

  4. #4
    Jag har inte några störningar på Kanal 5 på analog com hem. Nu har jag ju inte sett hur det ser ut hos er som har fel men det låter som att Kanal 5 (eller ev. com hem) har minskat mängden overscan i det utskickade materialet så att det fattas lite "riktig" TV-bild i kanterna. Det kan vara så att jag inte ser detta eftersom jag har en tjock-TV som klipper bort ganska mycket på kanterna av bilden.

    burken

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    burken, det syns inte om du kör 4:3 bild, men har du en TV där du kan ställa in 16:9 syns det.

    Det är störande, ser ut som en streckad vit linje, från vänster till mitten av bilden i överkanten. Grymt irriterande.

    Det finns nog i hela Comhems nät, kan inte tänka mig att det bara är för vissa kunder.

    Jag minns ju när SVT mupparna höll på med lokalnyheter, och ljudet var osynkat, hela comhem nätet var ju drabbat och dom mätte upp att det var feeden från SVT som var knas, tillslut fixade dom det, men SVT påstog hela tiden att det var comhems fel.

    Vi hade också problem då med att ljudet kvittrade till och från plus det var osynkat. Men nu är det borta sedan dom fixade det.

  6. #6
    Jag har comhem analogt men inget fel på kanal 5.

  7. #7
    Kollade på Kanal 5 igen och nu var det 16:9 utsändning (fast så klart letterbox på analoga utsändningen) och då ser jag den streckade linjen.

    Störningen syns även på Kanal 5 digitalt via com hem om jag ställer om digitalboxen på att jag har en 4:3-TV. Kör jag däremot 16:9 så syns inte strecket, antagligen för att det hamnar i overscan-delen av bilden. Det är nog därför jag inte märkt det tidigare.

    Jag tror definitivt att det är Kanal 5 som muppar sig men man vet ju aldrig när det gäller com hem, de är ju inte precis kända för att sin kvalitetskänsla (säger bara mono på MTV).

    burken

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    burken, vad bra då vet jag att det finns där också. Såg på Kanal5 att dom börjat lägga om sina sändningar för att skicka ut allt i "äkta" widescreen. Det är nog det som strular eller knasar till det.

    Då är det möjligt att det inte "syns" överallt beroende på vad man har för TV eller digital-box, frågan är om det finns hos boxer också ?

    Jag tror inte det är Comhem som har fel, utan här är det också samma sak :/

    Och vi kör via Canal Digital. Någon med Viasat eller Boxer som kan kolla ?

  9. #9
    Jag kan faktiskt kolla med boxer också. Har tillgång till det. Kommer med svaret senare!
    Så klart kan felet ligga hos kanal 5 också! Bara jag som var snabb att anta att det var comhem som strulade. Hmmm ska bli intressant att se om det ligger även på boxer. Får dock inte glömma att växla om bilden till 16:9 då farsan har en gammal tjocktv.

  10. #10
    Nu har jag kollat på kanal 5 på boxer och jag kan INTE se någon störning som jag har på comhems analoga... Hmmm vad kan det då bero på? Comhem + Canal digital (parabol) har denna störning men var ligger felet?

Liknande ämnen

  1. Comhem analogt bildproblem.
    Av andyt i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 11:22
  2. XP - mediaportal - comhem analogt - hjälp...
    Av DmSProject i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 19:06
  3. analogt?
    Av snorre99 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 22:02
  4. analogt
    Av blixten i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 19:32
  5. Comhem - Analogt grundutbud.
    Av Flex-Nez i forum Com Hem
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 21:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss