Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Använda DM:en serieport för extern emulatorkort?

  1. #1

    Använda DM:en serieport för extern emulatorkort?

    "En polare till mig" körde ett emuleringskort i gamla D2-systemet där en PCs serieport var kopplad på andra sidan. Det här var för 15år sedan men funkade utmärkt.

    Frågan är om man kan använda serieporten på DM-boxen för att emulera kortet till en valfri extern mottagare. Det finns ju lite emulatorboxar för nätverkskoppling, exempelvis Argolis S2E som ska klara att anropa en NewCS över nätverk, men tanken här är att bara fixa ett externt kretskort i format som smartcard och koppla den till serieporten på DM-boxen. DM-boxen i sig sköter trafiken mot NewCS eller annan server.

    Finns det någon som gjort det här förut? Vinsten är en mindre fjärrkontroll när man kan använda den inbyggda mottagaren i TV:n.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Ja det är lincardemu + season interface, men i praktiken mer besvär än det är värt att sätta upp... Enklare att köpa alex-cs, linkey, cardlink.nl eller liknande som är smartcard och pc (inkl ethernet och en onchip httpd) direkt på ett kort.

  3. #3
    Jag gillar idean med att hårdvaruhacka... Vart köper jag ett season I/F kort med RS232?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mats76 Visa inlägg
    Jag gillar idean med att hårdvaruhacka... Vart köper jag ett season I/F kort med RS232?
    Om du får det att fungera så kan du väl göra en guide precis hur du gjort.

    Vore snällt så fall

    MVH
    Pelle

  5. #5
    jepp guida oss gärna. var själv i samma tankar en gång med season och dreambox. men har inte orkat fixxa. de tips jag kan ge är att dreamboxx.nu under downloads har filer att ladda ner för season och dreambox men jag vet inte dom dessa fungerar som dom är tänkt. tror detta är linux card emulator "LCE" compilerad för powerpc/dreambox. de va de tipset jag kan ge. jag själv hade nog då bara tänkt att köra andra digitalboxar som klient då. t.ex samsung 9500.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Du får även räkna med att kompilera om lce för dreamboxen (om sourcen fortfarande går att hitta dvs), och med trial & error lista ut fungerande baud rates för den hw du tänkt att season ska sitta i.
    Det finns väl gott om kombinationer där ca-system/cam-hw/dreambox-serieports-uart konspirerar för att göra det i praktiken omöjligt få stabil kortemulering i hw med denna typ av setup.

    Season finns lite överallt, testa dessa (i princip direkt från polska tillverkaren, som är klart kompetent): http://www.satnet.com.pl/-produkty/pid,101/lang,en

  7. #7
    Fråga angående UART baudrate och fysiska kommunikationen: Finns det något som är krypterat i själva kommunikationen mellan kortet och boxen när kortet säger vilken hastighet den max vill prata med?

    Anledningen till att jag frågar är att om SPI/UART baudraten är ett problem då den styrs av målboxen så skulle en liten MCU kunna läggas till om jag tar fram ett eget seasion kort. MCU:n skulle bara se till att BAUD hastigheten förhandlas ner till det förinställda porthastigheten på dreamboxen.

    D2 dekorden hade alltid 9.6k om jag minns rätt...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av mats76 Visa inlägg
    "En polare till mig" körde ett emuleringskort i gamla D2-systemet där en PCs serieport var kopplad på andra sidan. Det här var för 15år sedan men funkade utmärkt.

    Frågan är om man kan använda serieporten på DM-boxen för att emulera kortet till en valfri extern mottagare. Det finns ju lite emulatorboxar för nätverkskoppling, exempelvis Argolis S2E som ska klara att anropa en NewCS över nätverk, men tanken här är att bara fixa ett externt kretskort i format som smartcard och koppla den till serieporten på DM-boxen. DM-boxen i sig sköter trafiken mot NewCS eller annan server.

    Finns det någon som gjort det här förut? Vinsten är en mindre fjärrkontroll när man kan använda den inbyggda mottagaren i TV:n.
    Tog du tag i denna ide? Eller någon annan för den delen?

  9. #9
    Har haft denna idé i bakhuvudet ett tag, kör alex men tycker det fungerar ryckigt etc.

    Vill ha kvar DM för att kunna spela in de kanaler som är mpeg2 och köra med season if. för att kunna få min mpeg4 tv att funka med samma kodning som DM tar imot, så slipper jag belasta serven mer än nödvändigt.

    + att jag kan ha alexen på min andra TV eller liknande.

    Detta borde vara nått som gänget som gör GP2 eller ???

    Nån som köra detta ?

Liknande ämnen

  1. Extern kortläsare
    Av spirou011 i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 23:14
  2. Extern HD med operativsystem
    Av s70t5 i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 23:37
  3. Extern kortläsare Dm-500?
    Av watashiwaonder i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 17:25
  4. Extern hårddisk
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss