Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: DM600 & DiseqC

  1. #11
    jag minns inte vilken av portarna den står på när den inte får kommando att växla men de kan lika gärna vara port B som den står mot. du måste prova något anna märke av diseq.. det måste vara dina diseq som inte är kompatibla med dm600a. kolla annar om de finns en knapp på någon av dina diseqswitchar. en knapp som ställer om dom i toneburst läge.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Läste detta i ett annat forum. Har ingen aning om det fungerar men kan vara värt att prova kanske:

    "Problem DM600s

    Jag får inte in Thor
    Verkar vara Boxen som inte klarar skiffta mellan LNBna.
    Kopplade in min gamla Mottagare och då får jag in även Thor+Sirius
    Har testat och satt dit en ny DiSEqC switch (Triax)
    Men Dreamboxen klarar inte skiffta.Får bara in Sirius.
    Vad kan det vara tro?


    Svar på detta inlägg:

    Kan vara samma

    fel som jag fikk i min 7000 et par gånger...

    Gå inn på satelit upsätt, ändra från Thor till en helt annan satelit, spelar ingen roll va för en du väljer.
    När det är gort så rebootar du boxen och sätter den tilbaka på Thor igen. Detta har fixad mitt ptroblem på 7000 og gemini image iallafall..


    Tackar!

    Konstigt men nu fungerar det!
    Norsk reset eller"

  3. #13
    då kan jag passa på att nämna att du kan försöka flasha om boxen. men gör det med dreamup och nollmodem kabel det är det bästa och säkraste sättet att flasha en box som krånglar. man brukar alltid testade denna metod om något är fel som inte rikitgt kan förklaras. nu har du ju testat en hel del genom att byta boxar o.s.v.. men kanske värt ett försök. annars är du nog tvungen att antingen testa din box mot en annans parabol eller skaffa dig på ett eller annat sätt några olika switchar/LNBs och testa dig fram. som säkert tidigare nämts.. BILtemas ska vara kompatibla med dreambox. gå gärna in i satelit configen och ändra alla tänkbara och otänkbara inställningar. har du tur hittar du en kombination som lyckas växla din switch. såg i min dm800 att du kan ge switchen samma kommando flera ggr så att switchen får några extra chanser att växla LNB t.ex..

    en sak till jag har varit med om. en ny image bör rebootas via fjärren första gången. jag har t.ex flashat en box sen rebootat via telnet då har den tappat inställningar. men en reboot via fjärren har då löst problemen. så testa gärna starta om boxen mellan dina ändringar.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  4. #14
    Har nu testat med en ny DiseqC, köpt av DMs återförsäljare i Finland och han menade att han sålt just denna modell av DiseqC till kunder som köpt DM600. Alltså nu är också DiseqC eliminerad ur felsökningslistan, den gav inget resultat. Har prövat med nollmodem kabel att sätta in DMMs egen senaste officiella image, utan resultat. Sen satte jag in nyaste Gemini, utan resultat. Förstår inte vad det skulle kunna vara, boxen är ju helt ny, använd en par veckor nu...

    Sliter mitt hår...

    //typhoon

  5. #15
    Spidde
    Gäst
    Du har väll kollat så det inte är en toneburst siseqc du har. Isåfall ändra i sattelitkonfiguration

  6. #16
    Har även provat toneburst... men använder diseq a/b inställningen

  7. #17
    Spidde
    Gäst
    Prova byt kabeln som går från den icke fungerande porten till lnbt.
    Alternativt kan du ta med boxen till en polare och prova den där. Har du samma problem då är det ju boxen som strular

  8. #18
    tjenare. jag har inhandlat en dm7020 den boxen har i princip samma hårdvara som dm600 fast den har fler kortläsare och CF/USB.. hur som helst. confa upp den på parabol med nyare diseq på. där funka den kanonbra. flyttade den till vardagsrummet och ersatte min dm500 som satt där. dm500 fuknade fint tills jag "on-The-fly gjorde upgrade från pli-iolite till jade då fick jag problem. tänkte att de gick fel i upgraden. tills jag märkte att dm7020 funka asdåligt mot den andra parabolen. jag har alltså exakt samma paraboler de som skiljer är nyare diseq på den andra. de jag funderar på är att backa till PLI-IOLITE på dm7020 å se om de hjälper. som jag kör nu har jag varit tvungen köra avancerade inställningar på sat configen för att ö.h.t få bild. de går men jag har suttit 4-5 timmar å bara klickat på fjärren. dessutom fick jag börja om från början om jag valde en standard inställning. innan hade jag thor men just nu har jag tappat den helt. får dåliga BER värden eller ingen signal alls på normala inställningar.

    ville bara tipsa om att backa till äldre image. ska testa de sjäv sen.


    @typhoon, vilken eller vilka image har du kört med ?


    min diseq har krånglat tidigare på dm500. men de har funkat i antingen tone
    eller diseq läge. nu funkar de alltså asdåligt för mig. jag tror de har en hel del med mjukvaran när de gäller att få igång en switch tydligen. jag ska nog själv byta switch. men ska för skojs skull testa köra annan image. eller om nån vet hur man kan ändra tuner inställningar via telnet kanske ?
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #19
    Fick det löst nu i helgen. Det blev ny DiseqC och lite andra ändringar, det jag gjorde var:

    1. Bytte DiseqC
    2. Bytte plats på kablarna A->B och B->A
    3. Bytte plats på satelliterna från A->B och B->A
    4. Ändrade från DiseqC A/B till Toneburst, kan nämnas att DiseqCn INTE är av typen Toneburst, men dock bakåt kompatibel.

    Efter sista punkten låste sig boxen men efter en "norsk" reset så funkade båda satelliterna. Det verkar också som om den nya DiseqCn är snabbare att växla om mellan satelliterna.

    Jag kör med Gemini 4.5.

    //typhoon

    PS. Tack för all tips DS.

Liknande ämnen

  1. Diseqc 8/1 Switch
    Av FSS i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 15:42
  2. DISEqC 1.1???
    Av Schwede30 i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 22:17
  3. 2 diseqC switchar
    Av Malek i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 11:21
  4. DiSEqC
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 13:06
  5. DISEqC
    Av patrickp i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 10:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss