Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nybörjare + digital-tv / HD

  1. #1

    Nybörjare + digital-tv / HD

    Hej

    Sitter idag på en HTPC (vista media center) med två analoga tuners och övergången till digital-tv lockar något.

    Några problem dock, med två tuners måste man använda sig utav card-sharing eller köra med två abonnemang? (tv-boxarna med två tuners kör de intern card-sharing eller hur fungerar det isåfall?)

    HD verkar vara pairat och tillåter därför inte card-sharing, men om man inte delar kort? (m.a.o. kan man paira abonnemanget med ett tv-kort eller fungerar det enbart med jusst comhems boxar?)


    Tänkbara lösningar som jag kan se nu är att antingen köpa ett dualtuner-kort eller två enkla tuners till datorn, och utöver det ev. ha en tv-box för HD material om man inte kan få in det i datorn. Problem med detta är att detta skulle kräva tre abonnemang? Låter helt stört...

    Som jag förstått det så innebär tecknandet av 8-favoriter HD abonnemanget att det analoga stängs av, vilket gör att man inte bara kan skaffa en box för HD och sen låta HTPCn stå kvar som den är.

    Är det olagligt med kortdelning om man gör det för enbart för en lösning som någon av de ovan? (dvs. för att få mer än en tuner i datorn och ev. en box till - alla kopplade till en och samma TV).

  2. #2
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Om du hittar något CI som funkar till flera kort räcker det med ett abonnemang. Jag känner inte till något (det snackades om ett Hauppauge USB-CI men jag vet inte om det blev nått).

    HD-kanalerna kan endast användas i Com Hems Humax-box (och endast din box, kortet är pairat med just din box).

    Det analoga utbudet har du alltid parallellt med det digitala. Det stängs inte av när du beställer någon tjänst.

    Det är inte olagligt men du bryter mot Com Hems avtal om du använder någon annan utrustning än deras egna. Förmodligen även om du köper ett abonnemang av Com Hem men boxen av någon annan.
    B 3 Digital-TV-box och programkort
    B 3.1 För att kunna ta emot digitala TV-tjänster från Com Hem behövs, förutom abonnemang, en digital-TV-box och ett programkort.
    Endast digital-TV-box och programkort som tillhandahålls eller är godkända av Com Hem får användas för avkodning av signaler från Com Hem. Kunden betalar en särskild avgift för programkortet vilket identifierar abonnemanget och möjliggör åtkomst till beställda tjänster. Digital-TV-box som Kunden hyr av Com Hem och programkort är Com Hems egendom.
    Kulturdepartementet föreslog 2007 att göra det olagligt. Någon kanske vet hur det gick?
    http://www.regeringen.se/sb/d/8548/a/81048

  3. #3
    Tack!

    Men jag förstod inte riktigt det där med något CI som tar flera kort, flera kort är väl = flera abonnemang? Menar du CI med flera tuners?


    Fick nu reda på "varför" det analoga nätet skulle släckas och ska tydligen bero på att vi hade UPC (som blev uppköpta av comhem) som gör att det analoga släcks när man kör HD.

    Låt säga att man kör på HD abonnemanget så ryker det analoga (förutsätter det i alla fall, ska ringa och bekräfta imorgon) och får då ett kort som är låst till den box som vi får.
    Då verkar det inte heller som man kan köpa till ett syskonabonnemang?
    ( http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_syskonabonnemang ) vilket skulle krävas för att även kunna få någon bild in i datorn(?). Och väl sen i datorn (om det nu hade gått) genom ett CI kort med flera tuners eller card-sharing kunna få två tuners för SD kanaler.

    Men eftersom det inte verkar gå att köra syskonabonnemang (finns det något annat liknande?) på HD abonnemanget så verkar det som om man omöjligt kan se på mer än en kanal åt gången med HD abonnemanget? (om nu det analoga släcks)

    Eller har jag förstått allt fel?

    När jag skriver HD-abonnemanget så menar jag egentligen "Medium 8 Favoriter HD" vilket verkar var det som ev. skulle vara intressant.

  4. #4
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Förlåt jag menade ett CI som tar flera TV-kort

    Jag har fortfarande svårt att tro att Com Hem skulle stänga av det analoga. Både analog och digital signal går till alla lägenheter. De digitala kanalerna är krypterade och inget förändras när du beställer ett abonnemang. Du får bara programkortet eller "nyckeln" för att kunna avkryptera dem.

    Det är bara HD-kanalerna som är låsta till boxen. Övriga kanaler (och SVT HD) kan du använda i valfri box eller tv-kort (dock med risk att bryta mot avtalet). Men om du inte får beställa ett extra programkort blir det ohållbart om du ska flytta kortet mellan boxen och datorn varje gång.

    Att Com Hems regler är idiotiska håller nog alla av deras kunder med om.

  5. #5
    Tack igen.

    Jo det låter väldigt skumt, jag ringde precis och fick det bekräftat. Men jag förstod inte förklaringen.
    "Eftersom ni köpte digital-TV abonnemanget large på UPCs tid som då bara hade ett digital-tv abonnemang så ingick det analoga, men nu när vi har köpt upp UPC så har vi många flera digitala abonnemang", vilket tydligen implicerar att det analoga går bort?
    Jag förstår inte logiken, "vanliga" comhem-kunder får alltså det analoga i alla fall? Men bara för att UPC bara hade ett digitalt abonnemang så kommer vi förlora det analoga i och med att vi ändrar abonnemanget nu när comhem äger nätet?
    Jag måste nästan ringa igen och be om en förklaring av det där igen.

    Vilket i praktiken innebär att köpet av HD abonnemanget innebär att man omöjligt kan se på flera kanaler samtidigt om man inte är villig att betala fullpris för två abonnemang (...).
    Jag kan även få det analoga om jag då är villig att betala närapå 200 kr i månaden utöver HD abonnemanget (vilket kap...).

  6. #6
    Ett till samtal och nu klarnade det upp lite.
    Normalt för de som har comhem så ingår det analoga i hyran, vilket det inte gör hos oss. Därför så försvinner det analoga (om man inte är villig att betala fullpris för det också).

    Så det sätter ju ganska effektivt stopp för alla planer med HD för oss i alla fall (fick också bekräftat att inga syskonabonnemang eller liknande fungerar med HD abonnemanget). Tråkigt...

    EDIT:
    Det enda jag kan tänka mig som skulle fungera vore om man kunde få ett begränsat syskonabonnemang på HD abonnemanget, dvs. ett syskonabonnemang men där 'syskonet' inte har HD-kanalerna. Jag har inte frågat om det specifikt men intrycket man får är att comhem inte är smidiga nog för en sådan lösning.

    Ringde specifikt om det också...
    Och nej det ska inte gå, anledningen till att syskonabonnemanget inte fungerar beror på "strul med HD och syskonkorten", han verkade inte riktigt ha koll på vad han snackade om, men en sådan kombination som jag beskrev ovan går inte enligt honom i alla fall.

  7. #7
    Alla analoga kanaler har väl försvunnit i hela sverige sen övergången till digital tv. Bara för att du har ett HD-abonemang så betyder det inte att du bara kan se på HD-kanaler...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Taco Mannen Visa inlägg
    Alla analoga kanaler har väl försvunnit i hela Sverige sen övergången till digital tv. Bara för att du har ett HD-abonemang så betyder det inte att du bara kan se på HD-kanaler...
    Det finns massvis med analoga kanaler kvar i kabeltv världen, det är bara dom stora drakarna som kan levererar digitalt, alla mindre nät är fortfarande analoga.
    I comhems fall så är det inte tvingande att köra digitalt utan SVT odyl finns alltid analogt
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 13:48
  3. Nybörjare
    Av heddah i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-06, 12:46
  4. [LÖST] Digital nybörjare
    Av Jocke78 i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-24, 13:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss