Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: DM600 + Mp3.5 ?

  1. #1

    DM600 + Mp3.5 ?

    Hej!

    Undrar om det fungerar att koppla en seriell kortläsare (MP3.5) till DM600?

    Har försökt själv men får det inte att fungera!

    Har Gemini 4.5 och Newcs 1.62...

    [ Phoenix ] Opening device /dev/tts/0
    [ 00:01:54 ] [ MP35 ] Trying to set Mp3.5 to Phoenix mode on node /dev/tts/0
    [ 00:02:00 ] [ MP35 ] Looks like something went wrong, no answer or wrong answer from the mp3.5 - reseting..
    [ 00:02:01 ] [ Loader ] Reset failed ...


    Har haft denna konfiguration väl fungerande med DM500...

  2. #2

    Test?

    Ingen som testat detta tidigare? Nån som har möjlighet att testa?

  3. #3
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Körde du med NewCS 1.62 på DM500 boxen också?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Har provat för länge sedan samma sak. Funkade bra i DM500 men inte i DM600. Samma sak med season interfacce ifrån baksidan och köra LCE, funkar på DM500 men inte på DM600. Jag har läst någonstans att det är någon mjukvaromiss i enigma (enigma till dm600) som gör att porten inte fungerar korrekt på dm600!

  5. #5

    Annan version

    Nej, då körde jag med NewCS 1.18...

    Konfigurationsfilerna skiljer sig på en del punkter men inte de väsentliga!

    Jag har läst på en del forum att problemet i grunden handlar om att DM600:an inte kan sätta kortläsaren i "Phoenix mode" på den seriella porten, men har inte fått detta verifierat...

  6. #6
    jag snubbla över de här på annat forum..

    "becarful with last gemini in export mode is one option "disable rs232 " is disable by default !!"

    jag vet inte vilken gemini de gällde o.s.v.. men rs232 kan ju vara avstängd eller så nyttjar någon annan process porten så den är upptagen.å andra sidan ser de ut som du har kontakt enligt loggen.

    kolla annars om du hittar MPset det progget kan du sätta din läsare i phoenix mode med. den kan va svår att hitta. själv har jag bara hittat sourcen och X86 kompilerad version. jag har den själv till dm800/mips cpu men de hjälper nog inte dig då du förmodligen lär ha den PPC kompilerad..
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  7. #7

    Mpset

    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg

    kolla annars om du hittar MPset det progget kan du sätta din läsare i phoenix mode med. den kan va svår att hitta. själv har jag bara hittat sourcen och X86 kompilerad version. jag har den själv till dm800/mips cpu men de hjälper nog inte dig då du förmodligen lär ha den PPC kompilerad..

    Har kompilerat mpset och testat att köra, men inga framgångar!

    Hur använder du din mpset på DM800:an? Usb kortläsare? Enligt rapporter/foruminlägg så ska nämligen den seriella porten på DM800 inte heller gå att använda på detta sätt...

    Edit: Just det, står ju i din signatur. "MP3.5 Usb firmware 4.2"

  8. #8
    eftersom du har extern strömkälla på din mp3.5.. testa sätta den i phoenix mode med din PC. flytta sen kabeln utan att snava över strömkabeln. å sätt den i din dm600. kör sen newcs å se om de funkar om inte annat för att utesluta.. när du sen ändå kör den mot en pc kolla att den läser ditt kort i den istället. testa ändra din newcs config. så du inte bara kör i [ MP35 ] läge.när du fått den i phoenix med pc så kanske [ phoenix ] funkar istället. typ lurar din dm600 att du kör en phoenix läsare.(den är juh redan satt i phoenix via din pc)

    edit
    i övrigt kör jag
    mpset /dev/usb/tts/0
    så lyser min usb mp3.5.
    men!, de funkar inte för mig heller. men har iofs bara testat detta på gbox. får upp ATR sen init card failed..
    så vi har nog typ av samma fel
    har dock ej aldrig testat köra under newcs.

    vad händer om du kör mpset ? lyser dioden på mp35 upp ?

    edit2:

    happ har testat på ett CD kort som ej är aktivt
    med min mp35 usb på dm800 verkar som de funkar.
    körde
    type phoenix i newcs.xml
    och sökvägen till min läsare /dev/usv/tty/0

    mpset /dev/usb/tty/0
    startade
    newcs.mips

    den hittar kortet å de blir "ready to go"
    körde type mp35 å de stämmer. newcs kan inte köra kortet då. men i phoenix och med mpset progget som sätter den i phoenix så ser de okey ut.

    drivers har jag snott från smargo läsaren finns för både PPC och Mipsel. finns kanske någon därute som har nytta av mitt test.

    va ett tag sen jag körde newcs.. men skulle kunna verifiera att de funkar på mitt aktiva kort. om jag orkar sätta upp en mgcamd klient.


    <newCSconfig>
    [FONT=Courier New]-[/FONT] <readers name="Phoenix">
    [FONT=Courier New]-[/FONT] <device>
    [FONT=Courier New][/FONT] <name>Phoenix Interface</name>

    [FONT=Courier New][/FONT] <type>phoenix</type>

    [FONT=Courier New][/FONT] <mhz>357</mhz>

    [FONT=Courier New][/FONT] <node>/dev/usb/tts/0</node>

    jjag har testat i newcs 1.62 med configer från 1.62.. har hört att de är ASvikitgt att man kör configer som hör till de nya versionerna.
    testa även på 6Mhz (600) de funka oxå.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    eftersom du har extern strömkälla på din mp3.5.. testa sätta den i phoenix mode med din PC. flytta sen kabeln utan att snava över strömkabeln. å sätt den i din dm600. kör sen newcs å se om de funkar om inte annat för att utesluta.. när du sen ändå kör den mot en pc kolla att den läser ditt kort i den istället. testa ändra din newcs config. så du inte bara kör i [ MP35 ] läge.när du fått den i phoenix med pc så kanske [ phoenix ] funkar istället. typ lurar din dm600 att du kör en phoenix läsare.(den är juh redan satt i phoenix via din pc)
    Har läst om detta sätt men inte provat själv, ska testa och återkommer med info!

    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    vad händer om du kör mpset ? lyser dioden på mp35 upp ?
    Jag kompilerade för PPC, testade att köra mpset (/dev/tts/0), första gången jag kör progget får jag typ ett meddelande om att "Device in phoenix mode OK!" eller nåt...
    Inga lampor lyser, newcs (i phoenix mode) får ingen kontakt med läsaren!

    Försöker jag köra mpset fler gånger får jag inget svar från programmet. Ctrl-C för att avsluta.

    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    happ har testat på ett CD kort som ej är aktivt
    med min mp35 usb på dm800 verkar som de funkar.
    körde
    type phoenix i newcs.xml
    och sökvägen till min läsare /dev/usv/tty/0

    mpset /dev/usb/tty/0
    startade
    newcs.mips

    den hittar kortet å de blir "ready to go"
    körde type mp35 å de stämmer. newcs kan inte köra kortet då. men i phoenix och med mpset progget som sätter den i phoenix så ser de okey ut.
    Det är typ det enda sättet som är rapporterat skall fungera på Dm800, alltså en usb kortläsare (eller en seriell kortläsare kopplat med en usb-seriell adapter) men inte en seriell kortläsare kopplat till den seriella porten direkt. Synd bara att DM600 saknar usb port.

    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    drivers har jag snott från smargo läsaren finns för både PPC och Mipsel. finns kanske någon därute som har nytta av mitt test.

    Det tror alldeles säkert!

  10. #10
    testa denna

    -------------------------------------
    saxat från faq på www.ad-teknik.se
    finns mer info om hur man kan skicka commands till mp3.x läsare..

    21. Hur sätter jag MP3.6USB i phoenix-läge under Linux

    Sätt först hastighet och andra terminalegenskaper med stty:
    stty 9600 < /dev/ttyS6
    (Byt ut 9600 mot bithastigheten du vill köra. ttyS6 är den emulerade com-porten.)

    Använd sedan t.ex. echo för att skicka tecken innanför " till programmeraren. I det här fallet ställs läsaren om till phoenix 3.58:
    echo -n "*}" > /dev/ttyS6
    Tack till Kungsängen.

    -----------------------------

    du kan ju kombinera lite med mpset... testa t.ex.
    stty 9600 < /dev/ttyS6
    och mpset, kör sen newcs..
    eller..
    tvärtom.

    de borde ju funka tycker man. jag har för mig att jag läst att de finns plugins eller något som kör loging/debug på rs232. kolla i dina menyer om du hittar något om rs232 porten kan annars ligga i någon config oxå.funderar då bara på om de blir en krock eller något när man stoppar en läsare i dm600. annars kan du kolla om man inte kan sno drivers från dm500an.. om du har möjlighet, om de nu går.

    en mp3.5 i phoenix mode bör lysa med rött fast sken på läsaren. först då bör de fungera. antingen funkar inte mpset eller så funkar inte dina drivers korekt eller krockar med annan process. testa din mpset.ppc annan dreambox t.ex dm7000,7020,500
    gärna dm500 då de funkade förut

    bug i gemini?!?
    passa på att testa PLI image å se om comporten funkar där istället.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Se DR HD FTA på DM600
    Av map_se i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 08:44
  2. DM600 + vi**at
    Av zyx_11 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 05:51
  3. dm600
    Av vemir i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 14:07
  4. dm600
    Av janne77 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 16:00
  5. Dm600
    Av Grolt i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 09:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss