Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: DVB-Vad?

  1. #1

    DVB-Vad?

    Hej!

    Extrem nybörjarfråga, men detta verkar vara rätt ställe att fråga på.

    Jag bor i lägenhet där vi har ComHem - Jag har dock inte något ComHem abonemang.

    Om jag pluggar in mig i väggen med en antennkabel så får jag dock ett antal kanaler - Är dessa kanaler digitala eller analoga?

    Om de är digitala, så vilken DVB-? är det då jag måste köpa? Har precis provat en DVB-C (se tråd på motagarforumet) och den kunde inte hitta de 'fria' kanalerna.

    Jag antar att min förvirring kommer av att jag trodde det analoga nätet var avstängt och att jag då har analoga kanaler i huset

    Tackar på förhand!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av JensMarcus Visa inlägg
    Hej!
    Om jag pluggar in mig i väggen med en antennkabel så får jag dock ett antal kanaler - Är dessa kanaler digitala eller analoga?
    Antagligen analoga.

    Citat Ursprungligen postat av JensMarcus Visa inlägg
    Hej!
    Om de är digitala, så vilken DVB-?
    -C

    Citat Ursprungligen postat av JensMarcus Visa inlägg
    Hej!
    Har precis provat en DVB-C (se tråd på motagarforumet) och den kunde inte hitta de 'fria' kanalerna.
    DVB betyder Digital Video Broadcasting och då hittar du inget analogt...

  3. #3
    Tackar, vad är då -T?

  4. #4
    DVB-Terrestrial

    alltså marknät (Boxer)

  5. #5
    Ahh - Och även om jag som korkad användare tycker jag har marknät och digitalt när jag sitter i ett comhem hus - så har jag isjälva verket analogt?

    Tack igen

  6. #6
    ComHem har både analoga och digitala kanaler
    Vill du se deras digitala så får du teckna abonnemang eftersom det inte finns nått som är gratis där

    Det digitala är DVB-C = Cable, så kan din Anysee hantera programkort så är du på banan
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    JensMarcus, Comhem.

    Alla DVB-T DVB-C och DVB-S behöver någon form av dekoder för att du ska kunna ta emot utbudet. Comhem har en del analoga kanaler i sitt nät, dessa tar man emot med den inbyggda analoga tunern i TVn.

    De kanaler som boxer skickar ut gratis är digitala, DVB-T. Samma sak med de gratiskanaler som finns via satellit DVB-S.

    Comhem skulle kunna skick ut digitala kanaler gratis men det krävs en box, vad jag vet gör dom inte det.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss