Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Skaffa Dreambox

  1. #1

    Skaffa Dreambox

    Funderar på att skaffa en dreambox. Kan inte så mycket om det . Tanken är att förutom med att få bilden från min parabol via dreambox nyttja dreamboxen till andra grejer också . Som tex jag har en NAS hemma som är full med filmer och musik .
    Undrar om det går att koppla dreambox till den och spela upp filmer eller lyssna på mp3 ?
    I så fall vilken model skulle rekomenderas ?
    Tacksam för hjälpen.

  2. #2
    Testa att söka, det finns en hel del i forumet.

  3. #3
    Ok.
    Har redan tittat lite bland olika trådar men lyckades inte få ut det som jag undrar . kanske har lite svårare att hittta rätta trådar ,jag är lite ny här ..
    Får förtsätta med sökandet .....
    tack ändå .

  4. #4
    Uuuuufff .. det var svårare än jag tänkte mig . Hoppas att jag fattat rätt det som jag läste genom.
    Kortsagt -> DM är inte tänkt att fungera som någon slag av mediacenter utan den ska vara bra att ta emot tv sändningar och visa den på tv . DMboxar klarar av att spela upp bara mpeg1 och 2 och video-ts , så om man vill spela upp video filer måste man konvertera alla andra filformat till dessa . Sedan är det också olika image till DMbox som man ska använda som tex pli verkar klara detta bättre än gemini ...
    Den modell som är kanske närmast till någonslag av mediacenter lösningen är DM800 PVR om jag inte har fel.
    Då är min dilema kvar - är det värt att försöka få någon bättre DMbox att fungera som någon slag av media center eller ska man köra någon enkel model av Dmbox + popcorn som mc
    Någon som har testat detta redan och kan hjälpa mig med tipset.
    Tack.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det stämmer som du skrivit att alla modeller av Dreambox utom DM-800 bara klarar att spela upp mpeg1 och 2. DM-800 har hårdvara som borde klara mpeg4, men jag vet inte om det finns någon image där detta funkar ännu.
    Den Dreambox-liknande mottagare som har bäst mediacenterfunktioner i dagsläget är nog CubeRevo/IPbox 9000 eller 900. Du kanske vill kika närmare på dem?
    Men har man inte hållit på med Dreambox eller liknande innan ska man ha klart för sig att det är ett projekt innan man får allt att fungera som man vill. Det krävs mycket pill och konfigurerande. Images med de här funktionerna utvecklas just nu och är inte helt stabila ännu.
    Är du intresserad av IPbox 9000 kan jag rekommendera forumet http:/www.digitalsat.nu där det skrivs mycket om dessa mottagare.

  6. #6
    de börjar komma i diverse images som spelar upp mkv/mpeg4. fortfarande bugigt.. men det visar att dm800 klarar av det. tror de va 720 film ej en hel film. text saknas.. men.. de lär väl komma det med.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  7. #7
    Tack . När jag läste genom trådar förstodde jag att det kan bli rätt så pilligt att få alla grejer fungera . Jag är ingen linux kille men man tycker att det ska ändå gå vägen . Allra viktigast blir att få igång parabolen först och sedan försöka få det med mediacenter funktionen .

    Men det var intressant info med IPbox 9000 . Kan vara också en alternativ .

    Men man undrar om det fungerar att köra cs mellan IPbox 9000 och DM ?

    Att man inte blir låst när det gäller den fråga .

    Jag har tänkt mig att bestämma om köpet innan lördag men det kan nog blir svårt med det .

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av vemir Visa inlägg
    Men man undrar om det fungerar att köra cs mellan IPbox 9000 och DM ?
    Det är inga problem att köra cs mellan IPBox och Dreambox. Det är samma programvaror som används och plattformen är densamma (Linux). Det som kan skilja lite är sökvägar till konfigureringsfiler.

  9. #9
    Har lite funderingar på att skaffa en DB 800S men jag har en liten fundering på vad det är för anslutningar, har sett att den har vanlig scart och en DVI men inte någon HDMI...? Anledningen att jag undrar är för att min nya TV endast har Scart och 6 HDMI anslutningar... Scart och HD-Tv för mig klingar inte direkt kvalitetsmässigt så jag undrar kan man koppla DVI till HDMI, är det möjligt och hur kommer det att fungera. Antar att ni som redan har DB 800 kanske kan tipsa mig om funktionen..

    Tack på förhand
    Last Man On Earth©

    DreamBox DM 7000S 160GB HD
    Andy´s CVS i Flash
    Peter Pan Neverland 1.0 On USB
    Gemini 4.40 On USB
    Motorstyrd LNB

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag tror att det följer med en adapter från DVI till HDMI.

Liknande ämnen

  1. skaffa dreambox
    Av mattematico i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 11:28
  2. Skaffa dreambox?
    Av jackoh i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 19:22
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 17:56
  4. Dags att skaffa sig en dreambox?
    Av nicko1 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 22:30
  5. [LÖST] Funderar på att skaffa box...
    Av Prime i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-22, 12:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss