Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg


Nu förstår jag inte riktigt frågan. Wavefrontier är väl märket på parabolen. Det stod nog Maximum på kartongen, men jag har hört att det ska vara samma (kanske pga något företagsuppköp).

Jag köpte min på satpro, fast det paketet med quad-huvuden och fyra switchar eftersom jag vill kunna spela in flera kanaler samtidigt som jag tittar på en annan (oberoende av transponder).

Med tanke på hur många olika mottagare det finns så vore jag överraskad om det inte finns någon som har skippat denna funktion. De flesta jag har stött på har dock detta. Kolla bland menyerna på din box om du kan ställa in aktiv matning av antennen (5V).

Om din inte skulle ha det så använder du bara den power inserter som medföljer och som matar antennen via antennsladden. Denna är också att föredra om man har flera boxar som ska kopplas till samma antenn, då iallafall inte jag vill experimentera med att man låter flera boxar sända iväg 5V ut i antennsladden samtidigt (hur mår tex en box som för tillfället är avstängd när den får 5V på antenningången?).

Kom bara ihåg att köpa antennen på öppet köp, då olika antenner är bäst på olika ställen. Då jag har handlat hos Kjell har det aldrig varit några problem. Om det är en sådan där besvärlig plastförpackning så gör de ett snyggt snitt redan i butiken, för om du själv sliter upp en sådan förpackning är det inte säkert att de vill ta tillbaka den.

Varför då? TV och radio sänder ju på olika frekvenser (av förklarliga skäl) och då denna (vad jag vet) är speciellt för DVB-T så fungerar den väl enbart för kanal 21-69 (här ser du vilka frekvenser det motsvarar: http://www.teracom.se/?page=6182).
Jag har inte provat om den plockar upp någon radiosignal, men det verkar osannolikt och som jag skrev ovan så är olika antenner bra på olika saker.

De "gamla TV-antennerna" med spröt har ju en speciell båge som har med radiomottagningen att göra och den andra pinnarna sköter TV-mottagningen (det finns även sådana för enbart TV).
Haha, jag som trodde att den där skärmen som är på motsatt sida från parabolem heter wavefontier... så det är det som är det speciella med T55 dårå? Då hamnar det ju i en annan dager - klumpigare får man leta efter.