Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Problem att skifta mellan thor och sirius

  1. #1

    Problem att skifta mellan thor och sirius

    Hej

    Har problem när jag ska byta mellan thor och sirius.
    Det tar ca 30 sek innan bilden kommer, men byter jag tillbaka inom 20-30 min kommer bilden direkt men väntar jag längre blir det samma problem igen. Någon som har förslag vad det kan vara för fel.

    Dm 500s+, gemini, mgcamd 1.31

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kan vara din DiseqC-switch som spökar. Läs vad andra skrivit om Diseqc-switchar här i forumet. Testa med att byta till en från Biltema (är bra enligt många) eller ett kvalitetsfabrikat som Spaun.

  3. #3
    Har redan provat att byta switch (en dyr variant, borde ju vara bra) men det blev ingen skillnad. Har också rensat bort gemini och lagt in en nyare för ca 1 mån. sedan

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag hade själv väldiga problem med DiseqC-switcharna till min Relook 400S. Testade flera olika fabrikat men inget ville gå bra. Jag satsade då på switchar från Spaun som gått klockrent. Jag har också en gammal switch från Emitor som går bra. Och en 8-portars från EMP Centauri funkade också bra. Alla andra fabrikat jag provat hade jag problem med.
    Jag tror inte "dyr variant" är någon garanti för kvalitet tyvärr. Det är fabrikatet som räknas.

    (Många här på forumet rekommenderar switchar från Biltema som sägs gå bra, men det har jag inte provat själv ännu.)

    Jag forskade lite i det här när jag hade problem och det som gör skillnaden mellan en bra och dålig switch är hur bra de filtrerar bort störningar. Alla switchar klarar nog de de ska när de matas med en ren och fin DiseqC-signal. I verkligheten överlagras transienter från mottagarnas switchade nätaggregat på likströmmen som går upp till LNB:na och det är då det blir problem. Har då inte tillverkaren sett till att ta bort ev. störningar med avkopplingskondensatorer eller andra filter så får man problem. Switchen får en oren signal och vet inte vad den ska göra.

    Detta var bara lite tips i all välmening. Kanske du har helt andra problem. Men i mina öron påminner det om de problem jag hade med DiseqC-switcharna.

  5. #5
    Tack för tipset, får prova lite olika switchar, får försöka få tag biltemaswitchar.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Jag brukar köra med biltemas om diseq:en krånglar. Många dreamboxar klarar inte av att hantera nyare diseqc-switchar av version 2.0, medans äldre diseqc v1.0 till v.1.3 går bra.
    Hjälpte en kompis nyligen med hans parabol och en dm500, 2 lnb+ diseqc v2.0, inga problem där ! Men det är olika. Oftast brukar felet ligga på switchen, men främst på vilken version det är. Så dyr är ingen anledning att den är kompatibel !

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, mmm.

    Det är viktigt man har ordentliga kablar, kontaktövergångar samt en DiseqC som är bra, behöver inte vara dyr men kan ju vara bra att skaffa en som är av kvalite och då något bra märke.

    viairdeto, intressant, kanske värt att hålla sig till äldre tekniker som funkar.

  8. #8

    Kolla nu!!

    Byt hur många switchar du vill, men se till att du inte har ngt som skuggar parabolen eller att den har skevat sig lite, då blir det problem. Jag har haft samma shit och bytt 5 switchar, alla kablar.....tills jag ställde om disken för 5:e gången och var nogrann som attans, då försvann mitt shit. Lycka till.

  9. #9
    Det konstiga tycker jag är att när jag byter tillbaka till den andra parabolen inom ca 20 min kommer bilden direkt. Dessutom anväder jag två paraboler.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Förutsättningen är ju såklart att man har optimal signal för att switcharna ska fungera, även att man har ordentliga kontakter och att det är utfört på ett sådant sätt att det inte finns risk för att t.ex. mittledaren och skärmen är i kontakt med varandra eller något sådant.

    Det ställer ju till med problem.

Liknande ämnen

  1. HD-picons för Thor 0.8 och Sirius 4.8
    Av Ducce i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 11:23
  2. Thor/Sirius-utrustning
    Av Blixten1 i forum Viasat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 11:32
  3. Parabolantenn - Thor 1/Sirius 4
    Av follo1992 i forum Viasat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:39
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 09:49
  5. [LÖST] Thor och Sirius! Hur gör man??
    Av Ec0113 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 13:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss