Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Kortavgift

  1. #1

    Kortavgift

    Är det någon som märkt att Comhem smyghöjt priserna på alla sina grundpaket utom SMALL för digitaltv genom att börja ta ut en kortavgift på 180kr/halvår? Vad tycker ni om det? Combort blir bara sämre och sämre tycker jag. Detta är inte heller något de gör reklam för på sin första sida.

  2. #2
    Det är bara att skriva argt brev till CH. Det har jag gjort. Protestera!

  3. #3
    haha, ja det hamnar garanterat i deras "Care-box".

  4. #4
    Vad var det exakt som du skrev i ditt mail till Combort? Jag skickar gärna också ett till dom även om jag inte tror att det kommer att hända något om det inte är väldigt många som gör det. Ett av det effektivaste sättet att få bort denna ídiotiska kortavgilft vore om det var många kunder som avslutade sina abonnemang. Då skulle de garanterat förlora mycket pengar och bli tvungna att ta bort denna avgift.

  5. #5

    Kortavgift

    ComHem har i flera år haft och har fortfarande kortavgift. Avgiften var 2005 198kr/år. I ett utskick daterat 050627 höjdes priset på mina "8 favoriter" med 12:50/månad. Dessutom "på mångas begäran" bakades kortavgiften in i paketavgiften med 16:50/månad (16:50*12=198).
    Så sedan 1 augusti 2005 har vi betalt 16:50 per månad i kortavgift och ändå påstår Comhem att de inför en ny avgift! Ganska fult tycker jag.

    Mvh

    sp

  6. #6

  7. #7
    Det där med kortavgifterna kan möjligen strida mot lagen om prisinformation (2004:347) där det står:
    10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

    Det ska därför tydligt framgå i en första anblick att det tillkommer en kortavgift två gånger om året samt hur mycket detta är. Deras förklaring är väl att de måste täcka sina kostnader, men varför behöver inte utländska operatörer då göra detta i samma utsträckning som de svenska operatörerna? 200000 abonnenter * 180 * 2 (exempel), blir ju en rejäl slant... Jag tror inte en sekund att kostnaderna är så pass höga.
    Anmäl detta till Konsumentverket (konsumentverket@konsumentverket.se) om de brister i prisinformationen i sin marknadsföring. Ju fler som klagar desto större chans att de gör något antar jag.

  8. #8
    Fick brev igår om kortavgiften där det stod att de från 1 april skulle debitera kortavgift 300kr/år.
    Mycket mer stod det inte men däremot att man kunde ringa kundtjänst om man hade frågor.

    Sagt och gjort, samtalet gick till ungefär så här (J=jag, C=ComHem)

    J: Hej, jag har fått ett brev hem om kortavgift!
    C: Ja?
    J: Vad är det för något och varför ska man betala det?
    C: Eum, ja, alltså, det är en avgift för att täcka våra kostnader för säkerheten. Vi har ju bjudit på den innan men nu valde vi att lägag på den istället för att höja månadsavgifterna.
    J: Det känns ju ändå som en konstig och onaturlig avgift. Varför inte bara höja månadsavgiften istället. Det är ju tydligare?
    C: Ja, jo, det hade ju varit precis samma sak, men vi har sett på hur det ser ut hos våra konkurenter och marknaden ser ut så osv.
    K: Ok, det var svar på mina frågor. hej då!

    Kände att hon jag pratade med verkade nervös och började haka sig när jag började fråga om kortavgiften. Förmodligen visste hon inte så mycket så det var ingen idé att fortsätta samtalet.
    Hade de höjt månadsavgiften med 20-25kr hade jag antagligen inte reagerat men kortavgift har jag alltid sett som en av de löjligaste och mest omotiverade avgifter jag vet.
    Tänk om mobiloperatörerna skulle börja ta ut en årsavgift utöver abonnemangsavgiften för den stora äran att inneha ett SIM-kort?

    Jag lästa någonstans i artikelkommentarena på IDG för några månader sedan att programleverantlrena har procent på abonnemangsavgiften men inte kortavgiften så den senare är den enda avgift operatören kan höja för att få mer pengar helt för egen del. Någon som vet om detta stämmer?

  9. #9
    Blev sur på de också så ringde och sa upp tv/bredband/telefoni.
    När de fråga varför så sa jag att de var pga kortavgiften och att de tar ohyggligt betalt mot vad man får tillbaka.

    Får leta efter andra alternativ nu, antar att CS fortfarande finns, inte varit inne här och läst på lääänge.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Äsch kortavgift är ju inget nytt, ALLA har det förutom Comhem.

    Till och med Telia har kort/krypteringsavgift fast dom inte ens HAR några kort. Hur konstigt är inte det. Å andra sidan anser jag att dom ljuger, det är inte alls en avgift för korten eller tekniken utan snarare en "administrationsavgift". Det kostar dom att skicka ut korten, räkningarna och den biten.

    Sedan finns det ju en del som även börjat lägga på avgift per faktura osv, vilket är ett sätt att ta ännu mer pengar från oss.

    Å andra sidan, kan man titta på det analoga utbudet om man har Comhem, det är ju oftast gratis (eller ingår i hyran). Det duger ju fint. Betalar man inte onödiga avgifter.

    Förstår inte varför folk är griniga över priserna.

    Jag minns när ENDAST TV-1000 filmkanalen kostade 180kr/mån på 90talet.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss