Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Två TV med ComHem

  1. #1

    Två TV med ComHem

    Jag har idag en LCD-TV med en digitalbox med 160GB hårddisk och ett abonnemang från ComHem (Medium), och är i stort sett nöjd med detta, förutom att man inte kan spara de inspelade programmen till annan hårddisk. Jag skall nu skaffa en LCD-TV till och tänker skaffa ett sk "tvillingkort" för detta.

    Jag vill att följande skall vara möjligt:

    Person 1 sitter vid TV-A och tittar på SVT1 och spelar samtidigt in SVT2.
    Person 2 sitter vid TV-B och tittar på ett inspelat program och spelar samtidigt in TV4.

    När sedan inspelningarna är klara skall man kunna se inspelningen som gjordes vid TV-A på TV-B och vice versa.

    Finns det någon som kan hjälpa mig med vad jag skall skaffa för utrustning för att klara detta? Jag har idag ett nätverk (tråd (100Mbit) och trådlöst (50MBit)) samt en dator med Windows XP som fungerar som en file- och printerserver.

    Är dreambox ett alternativ? Hur skall jag, i så fall, koppla ihop allt för bästa prestanda?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Dreambox är nog det bästa alternativet. Då kan man även undvika tvillingkort och istället dela det kort du har i en av boxarna.

    Visst kan man titta på ett program samtidigt som man spelar in ett annat med dreambox eller har jag fått det om bakfoten ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger
    Du kan inte spela in samtidigt som du ser på en annan kanal på boxen. Det enda du kan se då är de analoga sändningarna! Om du vill kunna se på en kanal & spela in samtidigt måste du ha dubbla tuners!

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Rättelse !! Det går att se på en kanal och spela in en annan OM de ligger på samma frekvens (transponder).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger
    Men ligger inte alla kanaler på samma på kabel tv comhem? När jag försöker byta kanal som kommer det upp en ruta "vill du avbryta inspelningen" eller har jag missat något?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Möjligen så måste du aktivera "handletwoservices", men det funkar utmärkt. När du sätter på inspelning på en kanal och sedan väljer i kanal-listan så får du bara upp de kanaler som du kan se på samtidigt (= samma frekvens).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger
    Ah ok, får prova lite sen, den menyn " handle two services" finns i enigma imagen hoppas jag?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av St Alfonzo Visa inlägg
    Jag har idag en LCD-TV med en digitalbox med 160GB hårddisk och ett abonnemang från ComHem (Medium), och är i stort sett nöjd med detta, förutom att man inte kan spara de inspelade programmen till annan hårddisk. Jag skall nu skaffa en LCD-TV till och tänker skaffa ett sk "tvillingkort" för detta.

    Jag vill att följande skall vara möjligt:

    Person 1 sitter vid TV-A och tittar på SVT1 och spelar samtidigt in SVT2.
    Person 2 sitter vid TV-B och tittar på ett inspelat program och spelar samtidigt in TV4.

    När sedan inspelningarna är klara skall man kunna se inspelningen som gjordes vid TV-A på TV-B och vice versa.

    Finns det någon som kan hjälpa mig med vad jag skall skaffa för utrustning för att klara detta? Jag har idag ett nätverk (tråd (100Mbit) och trådlöst (50MBit)) samt en dator med Windows XP som fungerar som en file- och printerserver.

    Är dreambox ett alternativ? Hur skall jag, i så fall, koppla ihop allt för bästa prestanda?
    Ska du göra allt med boxar så kommer det att kosta skjortan.
    Budget alternativet att du gör datorn till en HTPC med dubbla DVB-C kort samt en skaffar en mediaspelare (typ popcorn/tvix).

    Det skulle isf funka enl följande
    Person 1 sitter vid TV-A och tittar på SVT1 med din gamla box och spelar samtidigt in SVT2 på PCn med kort nr1
    Person 2 sitter vid TV-B och tittar på ett inspelat program med hjälp av mediaspelaren och spelar samtidigt in TV4 på PCn med kort nr2.

    Du kan dessutom koppla den till någon av TV apparaterna för att se live tv.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  9. #9
    Verkar var en hård nöt att knäcka. Trodde inte att det skulle vara så svårt. Får lyssna på radio istället

    Tackar för alla svar.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    6 gånger
    För att spela in ett program på TV A, samtidgt som du ser på en annan kanal så måste du ha en DM 7025 eller DM 8000 med dubbla Tuners, (såvida som föregående talare skrev, att de ligger på samma transponder, så funkar det med 500, 600, 800)

    För TV B räcker det med en DM600 Som du spelar samtidigt som du kollar på ett inspelat program. Funkar även med en 500 beroende vilken image du kör med. Lite hackig inspelning på vissa image

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på Comhem Ts2 Silver/Greencard och Comhem Ts2mk5
    Av santiago_99 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-08, 11:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss