Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Varför Betala för svt 1 mm

  1. #1

    Thumbs down Varför Betala för svt 1 mm

    Varför ta Comslem betalt för Svt 1, 2. Tv 4, 24. Dom är ju grattis kanaler. Måste man har ett kort för att titta på dom (digitalt). Med Boxer är dom fri. Eller har jag fel?????

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    De får inte ta betalt för kanalerna öht, de är sk. "must carry" kanaler som ska gå att få in utan att betala. (Däremot på satellit så gäller inte det.) De kan i vissa fall få ta betalt för distributionsmetoden, men det är väldigt speciella fall. Alla kabelbolag tror jag har det ålagt att den skulle gå ta in analogt tidigare, numera då digitalt via box, men då mot engångskostnad (som för en FTA boxermottagare)

    (Om nu inte reglerna ändrats de sista 6 månaderna så är det detta som gäller.)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3

    Angry

    Men jag har en Comhem box (utan kort i) och jag få inte in dom fria kanaler. Varför det??

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Sänder inte Comslem de kanalerna analogt fortfarande?
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5

    Angry

    Joda,,,,men har man en LCD tv så vill man titta på dom digitalt. Det är min fråga varför kan jag inte titta på dom digitalt som man kan gör med boxer.Comhems TV small pkt kosta 39 spänn i månad. Men det är 99% fria kanaler......eller??????

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Distribueras de både analogt och digitalt så har comslem all rätt i världen att ta betalt för den digitala signalen, oftast i form av kortavgift eller liknande om det bara är must carry kanaler. Lägger de däremot till ex. tv3 eller kanal5 så tar de betalt för den kanalen och must carry följer med "på köpet".

    Marknadsekonomi kallas det, har du synpunkter på sånt, ta det med finansministern :P
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7

    Thumbs down

    Hallo...vi bor år 2009. Sverige gick över till digital TV flera år sen. Du verker tycker att Comslem gör oss ett tjänst att dom fortfarende sänder analogt. Analogt TV har ett skit bild på dagens moderna TV:n. Mark TV (boxer) kan man titta på fria kanaler utan avgift bara man har ett box. Comslem bandits tar 468 kr per år att titta på fria kanaler. Rättvisst......I don't think so. Att comhems kunder sitta o ta derras skit är otroligt. Vissa lite ryggrad och säger emot.
    + Tv 3 o Tv 5 är finanserad av rekalm precis som TV 4 varför ska vi betala för dom.
    Finansministern = strutts......stoppa huvudet i sanden det lösa allt.
    Comhems Marknadsekonomi = Rån

    PS F**k off Comhem

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ni får se till att eran hyresvärd eller BRF byter till t.ex Tele2 då som sänder ca 10 kanaler fritt bla SVTs kanaler... sen får man ofta 1 valfritt intressepaket,box och kort i hyran för nåra enstaka tior... här betalar vi 45:-/mån för 10 fria kanaler + 1 valfritt intressepaket (kring 16-17 digitala kanaler) med box och kort... boxen är skräp däremot så jag skaffade en egen... Tele2 saknar en del kanaler iofs men det blir bättre och bättre... dom har ju iaf TV4 Sci-Fi bla som comhem saknar... sen har ni störe valfrihet då deras utbud är delat i mindre intressepaket...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Exclamation

    wildone, det stämmer ganska bra.
    Comhem sänder de analoga kanalerna fortfarande, enligt radio och TV lagen är det just "must carry" kanalerna som man inte får ta betalt för.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960844.htm

    Däremot får man ta ut t.ex en avgift för boxar, kryptering osv. T.ex. när det gäller Telias IPTV så är "startpaketet" gratis, du får betala eller låna en box. Det du sedan betalar är en "krypteringsavgift", det som också kallas för "kortavgift". Det har operatörerna rätt att ta ut, hur vida det är reglerat eller inte vet jag inte men så länge avgiften inte anses oskälig gör de något fel enligt lagar och regler.

    Sedan är det också ganska vanligt att många bostäder i Sverige har Comhem och där man får flera kanaler (cirka 10st) beror lite på vart man bor, och avgiften ingår oftast i hyran. Dessa kanaler tas emot analogt.
    Anledningen till varför Comhem inte skickar ut de analoga kanalerna digital (svt1, svt2 osv) är ganska enkelt, dom slösar då bort kanalplatser dom kan använda till andra kanaler, inte så svårt att räkna ut eller ?

    Däremot är det möjligt "must carry" kanalerna sänds ut digitalt, men då måste du säkert ha abonnemang och betala, då dessa ingår i något paket. Men som sagt, det vet jag inte om dom gör eftersom jag inte har Comhem.

    Dessutom har ju Comhem inte mer än runt 300000st kunder som har boxar och abonnemang, i alla fall vad jag vet. Men comhems nät når cirka 1.3 miljoner användare. Det betyder ju att ganska många fortfarande tittar på det analoga utbudet som ingår i hyran och då är nöjda med det. Eller kompleterar med andra kanaler från annat medium som parabol osv. Det analoga utbudet ser sämre ut på LCD TV-apparater men blir bättre på en plasma.

    ----------------------------------------

    Vadå 469kr för att titta på fria kanaler. Det är ju inte ett tvång, de analoga kanalerna från comhem är gratis för det ingår i avgiften man betalar till Radio-tjänst (rånar-tjänst).

    TV3 och Kanal5 finansieras av reklam men dom har kostnader, precis som TV4. Jag tror inte att marksända TV4 som är gratis får så stor del av kakan från skatteintäkter som SVT kanalerna om dom ens får NÅGOT. Däremot kansks staten står för kostnaderna att sända ut TV4 i marknätet men det har jag ingen kunskap om. Tror du det är gratis att sända ut kanaler i teracoms nät (boxer) eller via satellit ?

    Att du inte gillar Comhem är din egen uppfattning, andra tycker det är bra. Du kan fritt byta till något annat, boxer utbud eller via parabol. (förutsatt du kan sätta upp parabol, eller bor där det är bra signal i marksända nätet)

    Comhem är ett bolag som alla andra företag i detta land, det normala är att man går med vinst eller att det går runt, då måste intäkterna täcka utgifterna, eller att man går med vinst. Ingen driver företag som går med förlust antar jag eller ?

  10. #10
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dratsab Visa inlägg
    Hallo...vi bor år 2009. Sverige gick över till digital TV flera år sen. Du verker tycker att Comslem gör oss ett tjänst att dom fortfarende sänder analogt. Analogt TV har ett skit bild på dagens moderna TV:n. Mark TV (boxer) kan man titta på fria kanaler utan avgift bara man har ett box. Comslem bandits tar 468 kr per år att titta på fria kanaler. Rättvisst......I don't think so. Att comhems kunder sitta o ta derras skit är otroligt. Vissa lite ryggrad och säger emot.
    + Tv 3 o Tv 5 är finanserad av rekalm precis som TV 4 varför ska vi betala för dom.
    Finansministern = strutts......stoppa huvudet i sanden det lösa allt.
    Comhems Marknadsekonomi = Rån

    PS F**k off Comhem
    Jag tror minsann att man träffade en känslig nerv här.

    Nej jag tycker inte de gör er en tjänst, jag förklarade för dig varför Comhem tar betalt för sina tjänster.

    Förstår man inte varför företag tar betalt för sina tjänster så förstår man inte marknadsekonomi, "bäst" att förklara vad marknadsekonomi innebär är vår finansminister.

    Det var ingen åsikt om rättvisa, ingen åsikt om vad jag tycker om comhem, har fö aldrig bott i ett comhem anslutet hus ens.
    Det var bara ämnat som ett svar på din fråga med en ironisk touch på slutet.
    Multitasking means screwing up several things at once.


Liknande ämnen

  1. Va ska jag betala för detta?
    Av eriks i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 20:18
  2. betala allt?
    Av buffy i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 18:10
  3. Betala för de vi villse
    Av sladd i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 13:54
  4. Betala för TV3???
    Av fagerhultarn i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 07:09
  5. betala 199 kr i månaden
    Av _age_ i forum Com Hem
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2003-07-28, 14:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss