Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Nokia 9780 s bara 18 kanaler

  1. #1

    Nokia 9780 s bara 18 kanaler

    Har plockat fram en gammal 9780 s för att köra med Viasats frikanalspaket. När jag söker kanaler får jag dock endast fram 18 kanaler och av dem är det bara TV6 som är en av gratiskanalerna. Saknar alltså SVT, TV4 mm.

    Jag tror att det kan bero på att mjukvaran är gammal (2.1) och jag lyckas inte uppdatera den. Jag har förstått att 3.0 ska vara den senaste versionen. När jag försöker göra en manuell uppdatering så säger den att det finns en ny version att hämta, men den verkar inte ladda hem den. När boxen stått under natten (och alltså borde ha uppdaterart sig själv) hänger den sig och man måste dra ur sladden och starta om den för att den ska komma igång igen.

    Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

  2. #2
    Har nu lyckats lösa problemet. Ringde till Viasat och fick instruktioner för "force download" av mjukvaran:

    För att göra en mjukvarunedladdning (Force Download) på Nokia 9780s gör följande:
    1. Ställ mottagaren på kanalen TVC (TV Chile).
    2. Dra ur strömkontakten till mottagaren.
    3. Tryck och håll in pil upp-knappen längst till höger på mottagarens frontpanel, och återanslut samtidigt strömsladden.
    4. När texten "FP—" visas i displayen på mottagaren, släpp pil upp-knappen och tryck därefter in pil ned-knappen.
    5. När texten "FPd-" visas i displayen, släpp pil ned-knappen och tryck in På/Av-knappen (längst till vänster), och håll in den tills det står "FPdL"
    6. Nedladdningen påbörjas och pågår i c:a 30 minuter. Under tiden visas siffror i displayen.


    Detta fungerade dock inte. TVC fanns inte i min kanallista, men jag provade med andra kanaler utan framgång.

    Jag har tidigare testat att göra en fabriksåterställning av mottagaren, vilket inte har hjälpt, men nu testade jag att göra fabriksåterställningen och därefter direkt "force download" av mjukvaran istället för att slå på boxen och gå till mjukvarunerladdningen i menyn. Och då fungerade det!

    För att göra en fabriksåterställning (reset) på Nokia 9780, 9802, och 9902, gör följande:
    1. OBS! Då följande instruktion kräver att man utför knapptryckningarna i snabb följd ber vi dig läsa igenom HELA instruktionen innan du utför åtgärden på boxen. OBS!
    2. Gör mottagaren strömlös genom att dra ur strömkontakten.
    3. Återanslut strömkontakten och håll samtidigt in På/Av-knappen* på mottagarens frontpanel.
    4. När ---- visas i displayen släpper man På/Av-knappen. Inom fem sekunder ska man sedan trycka och hålla in pil upp-knappen på mottagarens frontpanel. Medan du fortsätter att hålla pilen uppåt intryckt ska du snabbt trycka och hålla in pil nedåt-knappen, så att båda knapparna nu är intryckta samtidigt.
    5. Så snart knapparna är intryckta så släpper du dem båda direkt. Om du har gjort rätt så blinkar meddelandet ”CUST” i displayen.
    6. Efter en stund så övergår meddelandet ”CUST” till att visa ”Pull the cord”. När hela meddelandet ”Pull the cord” har rullat förbi minst en gång i displayen, ska du ta ur och återansluta strömsladden. Låt nu boxen starta av sig själv.
    7. Mottagaren startar i installationsläge. Följ installationsanvisningarna på TV-rutan.

    Jag slog alltså aldrig på boxen för att ställa den på TV Chile som det står i guiden utan gick direkt från punkt 6 under fabriksåterställning till punkt 3 under mjukvarunedladdning. Efter att den nya mjukvaran (NT 3.0) laddats ned kunde jag installera om boxen och får nu in närmare 400 kanaler

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger
    någon som kan hjälpa med detta?= Behöver nt 3.0 på min 9780 s så jag kan ha den mot astra 19 och 28. Tacksam för svar om någon har så man kan uppdatera med noll kabel

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    297
    Tackad
    32 gånger
    Om du menar att nt 3.0 är den senaste Viaccess-mjukvaran? så kan jag hjälpa dig.
    1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
    1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD
    OpenPLi 7.2
    1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RG
    B-Display, OpenPLi 8.0
    2x DM800SE, OpenPLi 4.0
    1x DM500HD, OpenPLi 4.0
    1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger
    Okej stefan hur? :=). Jag har nt 2.1 i maskinen nu men tyvärr så går de inte göra en force uppdatering till nt 3.0så ja kan använda den och ta emot fria kanaler

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    297
    Tackad
    32 gånger
    Har lagt upp firmware på download, väntar på att någon moderator ska godkänna den bara.
    1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
    1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD
    OpenPLi 7.2
    1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RG
    B-Display, OpenPLi 8.0
    2x DM800SE, OpenPLi 4.0
    1x DM500HD, OpenPLi 4.0
    1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2

  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    10
    Tackad
    1 gånger
    Kanon massa tack stefan :=). Bara vänta då på att den finns.

  8. #8
    Hejsan Stefan.
    Jag skulle också vilja få tag på firmware nt 3.1.
    Har tittat bland filerna men hittar den inte där.
    Kanske den är borttagen.

  9. #9
    Oops.
    nt 3.0 ska det ju vara.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    297
    Tackad
    32 gånger
    Vet inte vilken version det är, men det är den sista viaccess-mjukvaran, alltså den innan dom bytte till videogard.
    http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1036
    1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
    1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD
    OpenPLi 7.2
    1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RG
    B-Display, OpenPLi 8.0
    2x DM800SE, OpenPLi 4.0
    1x DM500HD, OpenPLi 4.0
    1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 14:25
  2. Nokia 9780
    Av nikgusta i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 15:37
  3. Nokia 9780 ???????
    Av fejdarn i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-25, 10:24
  4. Nokia 9780 s
    Av SixPac i forum Viasat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 17:31
  5. Nokia 9780
    Av triax i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 08:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss