Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: hdmi till scart

  1. #1

    hdmi till scart

    En kompis fyller snart år o jag funderar på en extra present. Han bränner enormt många DVD skivor för o kolla på film på sin tjock TV. Sen så har han en rätt bra laptop med HDMI-utgång. Finns det någon möjlighet att köpa en sladd från HDMI --> Scart så han slipper hålla på o bränna filmer stup i kvarten och istället bara koppla in laptopen?

    Har hört att HDMI är digitalt och SCART analogt, går det ändå? Eller finns det något annat sätt man kan fixa det på för att underlätta för honom?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    Gammal xbox med chip och xboxmediacenter är en bra grej.

    bara att streama filmen direkt till xbox/tv tar alla format utom mkv tex (iso/bin/avi/xvid/mpeg) och går att hitta under 1000 kr på blocket

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Nej, det finns ingen "kabel" för detta.
    Måste till en låda som kan generera anloga signaler från HDMI-källan.

    D.v.s. ingen billig lösning.

    Om den nu finns, är det säkert billigare att köpa en ny TV istället.
    Det kommer dessutom att ge bättre bild.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Har han en hemmabio receiver med HDMI ingång kan han ju alltid koppla in datorn där och ta ut analog signal den vägen...
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Krävs inte det en ganska dyr reciever då dom billigare bara skickare vidare signalen på HDMI...
    Du måste alltså koppla med HDMI fortfarande till TVn då...
    tom min reciever som kostade 7000:- då jag köpte den klarar inte av det...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rottweiler, är du SÄKER på att det endast finns en HDMI utgång och att han inte också har en VGA eller DVI utgång. Är det DVI är det inte några problem då det är ganska billigt att köpa en konverter från dvi/vga till vanlig komponent eller scart. Och jag antar han har en vanlig TV som kan visa filmer osv. Här finns det grejer

    http://www.digitaltvexperten.se/signalconverters

    2200kr kostade den produkten han skulle behöva om han bara har vanlig TV med scart-ingång. Det är så pass mycket pengar att det inte är värt besväret anser jag, då ska man ha speciella behov om man behöver en sådan dosa. Och som du säger, en modern laptop med HDMI då klarar den säkerligen av 720p och även 1080p då är det ju ändå ingen vits att köra ut det på vanlig TV.

    Mediaspelare som popcorn hour borde funka fint, billigare än att köpa en HDTV i alla fall, finns ju begagnat också. Då kan man i alla fall streama det över LANet till dosan och visa det på TVn.

  7. #7
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Jag har en Onkyo TX-SR606 som är en HD ljud receiver, den avkodar de flesta format och skickar ut bild och ljud både på HDMI och de analoga utgångarna. Självklart kopplar jag en HDMI kabel från stärkaren till TVn men ljudet avkodas i stärkaren.

    Mycket kompetent receiver för en liten peng. Efterföljaren heter TX-SR607 och kostar 5490:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=415278

    Så här har jag kopplat

    PS3, TViX -> HDMI -> stärkare -> HDMI -> TV
    DM8000 -> HDMI -> TV, optisk ljud till stärkare
    XBOX 360 -> komponent -> TV, optiskt ljud till stärkare

    Varför jag har kopplat DM8000 direkt till TVn är för att jag inte vill ha på stärkaren när jag tittar på vanlig TV.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    bpl, då känns det som ett bättre val för TS att istället köpa en HDTV till kompisen så kan kan plugga laptopen och andra grejer direkt in i TVn via HDMI. Köp en begagnad LCD eller Plasma så sparar du pengar, kompisen blir säkert nöjd ändå.

    Han kanske är nöjd med stereoljud eller inte har hifi eller hemmabio. Har själv inte något sådant, stereoljud funkar bra för mig, dock har jag aktiv subwoofer som biffar upp basen ganska ordentligt. Samt en projektor som jag inte börjat använda ännu, klarar 720p dock. Så man är lite sugen på att köpa en duk men det var dyrt, för inte tala om lampor till den

  9. #9
    Han har vga utgång så det finns en adapter på misco som gör om vga till scart så jag köper en sån

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rottweiler, då är det inte några problem. Det är möjligt det finns vissa datorer som endast har HDMI utgång men jag tror fortfarande standard är just VGA eller DVI utgång på alla bärbara datorer, så har det varit nästan enda sedan bärbara datorer började tillverkas.

    Just för att man skall kunna ansluta dem till projektorer och annat sådant, däremot kan jag tänka mig att man fasar ut VGA och DVI när HDMI blir allt vanligare och säkerligen tar över, men det lär dröja länge tills dess.

    Hoppas han blir nöjd med den prylen han får av dig.

Liknande ämnen

  1. Scart till komponent
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 20:40
  2. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 23:56
  3. HDMI- och scart-signal samtidigt?
    Av Teeo i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 13:35
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 10:15
  5. s-video till scart
    Av maxiboy i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 00:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss