Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mottagning försämras trotts att jag inte gör något

  1. #1

    Mottagning försämras trotts att jag inte gör något

    Hej!

    Då var det dags igen med ett skummt fel som jag skulle behöva hjälp med.

    Har en DM-500+ och en parabol med två LNB som jag tar in Thor och Sirius på, med bra inställning och inga eller bara några få BER-fel på endera sateliten, inget konstigt så långt.

    Men så kan det gå ett par dagar utan några som helst probelm, men så plötsligt kan jag, oftast på Sirius (kan dock vara att jag tar dom flesta kanalerna därifrån och därför upptäcker det där först), helt utan anledning i min mening får BER fel på 5-10.000 och jag måste rikta om parabolen. Grejen är att jag alltid landar på samma ställe igen när jag riktat om den åsså funkar det bra igen.

    Kan inte se någon direkt regelbundenhet i detta, alltså att det skulle komma med samma intervall. Ibland kommer det dagarna efter varandra eller samma dag och ibland kan det gå flera dagar imellan. Det jag möjligen kan se ett samband med är när det blir dåligt väder, kan detta spela in så det i så fall är något jag får leva med under dessa förutsättningar?

    Tacksam om någon har nån input i detta!

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Dåligt väder försämrar signalen så det kan mycket väl vara därför.
    Hur dålig blir signalen? Hackar bilden eller ser du det bara på mätarna?

  3. #3
    Bägge delarna egentligen, men oftast blir det så dåligt att bilden hackar. Som jag skrev brukar den lägga sig mellan 5-10000, ibland ännu högre.

    Men det som jag tycker är lite skummt är att det blir bättre av att rikta om den och att jag sedan landar på samma position igen. Jag menar antingen är väl riktiningen kass och så är det dåligt, eller så är den inte det och så är den bra. Att vrida den lite åt ena hållet och sen vrida tillbaks den borde väll inte spela nån roll??

    Läste i denna tråden: http://www.comhit.net/showthread.php...hlight=v%E4der att justering av FEC-värdet till 7/8 kunde vara något. Kan detta vara något även för mig? Vad innebär FEC-värdet? Kan man göra det både på Thor och Sirius?

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    zap18, FEC värdet kan du inte göra något åt.

    Olika satelliter använder olika FEC värden, står för Forward Error Correction (FEC). Stod ganska bra beskrivet vad det är här.

    http://www.hei.ca/mpeg2c.html

    Enkelt sätt är det ett sätt för digitalboxen att rätta fel i signalen från satelliten. Det fungerar ungefär på samma sätt som Internets TCP/IP där paket kan skickas om, ifall dom inte kom fram, går ju inte med satellit då det är simplex kommunikation. Inte så viktigt att förstå sig på då man inte själv kan ändra det.

  5. #5
    Ok, tack för det! Fast om det nu är så som du säger, vilket jag inte betvivlar, varför skriver dom som dom gör i den länken jag länkade till då?

    Vidare vill jag göra ett tillägg till min första post, det är nämligen så att ytterligare en situation ibland uppstår. Nämligen den att boxen bara säger att "Denna kanal kan inte hittas". SNR lägger sig då på 60-nånting-procent och AGC konstant på 10% (BER ligger på 0) Detta tycker jag låter lite liknande det som jag beskriver i min första post i denna http://www.comhit.net/showthread.php?t=24782 tråden. Sen kan det ta några sekunder alt. att jag byter kanal så kommer bilden tillbaks och alla värden lägger sig där de brukar. Ibland tar det betydligt längre tid och värdena är även konstanta och ändrar sig inte om jag tar upp satfind och justerar parabolen. Om det hänger kvar så långt som att jag går in i satfind och inget fortfarande händer är oftast problemet på bägge satteliterna.

    Kan jag tolka detta som att detta, precis som det skrivs i den tråden jag länkade till, att jag inte har någon signal alls?

    Sen har jag ytterligare en fråga. Enligt min polare, som hjälpt mig sätta upp systemet, ska vinkeln på parabolen vara 20 grader (bor i Halmstad om det spelar in). Men om jag plockar upp denna sidan http://www.hansa-electronic.com/satcalc.asp och plottar in mina koordinater säger sidan att vinkeln ska vara närmare 25 grader. Kan detta spela in? Borde jag justera till 25?

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    zap18, du kan själv beräkna med denna. Garanterat rätt, lite inte på andra konstiga sidor.

    http://www.satlex.net/sv/home.html

    Teknologier -> Kalkylatorer

    I Norrland cirka 15 grader
    i Skåne cirka 26 grader

    Sedan är det så att har man riktat parabolen rätt och använder sig av en "beeper" eller signalmätare (som visar styrkan), kostar 150kr eller något så är det endast SMÅ justeringar som påverkar. Iofs kan ditt problem kanske avhjälpas om man vrider LNBn så den står rätt, fast jag tror inte det påverkar så mycket. Är du SÄKER på din parabol sitter ordentligt fast och inte kan röra på sig, för annars är det inte konstigt om du får sämre signal med tiden om den flyttar på sig lite hela tiden. Tillslut tappar man mottagning.

    Skaffa dig en satfinder med analog visare (inte sat-beeper), då kommer du se om signalstyrkan ökar eller minskar när du höjer och sänker vinkeln samt vrider på den höger och vänster, ytters små justeringar behövs. Går till och med att hyra en televes satfinder från kjell å company. När du ställt in allt och du är säker på att parabolen inte kommer flytta på sig och du fortfarande har problem, då är det något annat. LNBn, kabeln eller något med din dreambox.

    Frågan är då hur bra det fungerar med en vanlig standardbox ?

    Har du testat att koppla in en sådan när det inte fungerat på dreamboxen ?

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    Har du provat med en annan disEQ ? Låter som om det är den som spökar, testa Biltemas.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    @DennisOlof: Vad det verkar på den siten så är det ju definitivt 25 grader som gäller, precis som på den site jag länkade till.

    Vad det gäller att sitta fast så nä, jag är nog inte helt hundra på det om jag ska vara ärlig! Jag måste ju låta som en klockren idiot här, men den kan alltså röra sig så mycket trotts att jag inte är där och manuellt flyttar den? Tycker den är ganska trög när jag flyttar den även om det naturligtvis går.

    Förstod jag dig rätt att det där med att testa med en standardbox är något jag kan testa längre fram om jag ändå inte får ordning på det? Har ingen sådan tillgänglig just nu.

    @matkoh: Ok! Nej det har jag inte testat ännu. Ska kolla lite på det som DennisOlof föreslår först, annars får jag åka och handla en sådan. Dom var ju inte farligt dyra. Dock känns det lite kontigt att den skulle vara pajj, det e ju typ helt ny.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Behöver inte vara "paj", det kan vara så att din dreambox inte gillar den modellen. De som funkar bra med DM är biltemas (49:-), samt triax. Jag har bytt åtskilliga sådana hos kompisar som fått samma symptom som du, 49:- och problemet löst.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Det var som fan! Då ska jag nog investera i en sån med en gång då! Tack så mycket!

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 03:33
  2. Box med bra mottagning
    Av ynot i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 16:25
  3. Dålig mottagning
    Av kalle2345 i forum Boxer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 23:17
  4. tv4-mottagning
    Av Monzzon i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 19:16
  5. [LÖST] Hej, har sökt men inte funnit något svar..Kabelvision
    Av Pelle.D i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 20:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss